Met een kettingpons kun je je fietsketting inkorten op de gewenste lengte want aan het bijstellen van de ketting komt een keer een eind. Uw ketting is te lang geworden als u hem ongeveer 5 millimeter van het voorkettingwiel kunt trekken. De ketting moet voor het inkorten eraf worden gehaald.
Vaak kun je je ketting gewoon opspannen. Wanneer dit niet meer mogelijk is zul je je ketting moeten inkorten. Dit kun je doen door het verwijderen van 1 schakel met je kettingpons of kettingponstang. Overigens is het vaak een beter idee om je ketting te vervangen wanneer hij zo ver uitgerekt is.
De speling moet circa 1 centimeter zijn. Als dit meer dan 1 cm is gaat u over op het spannen van de fietsketting. Om te beginnen draai de rechter en linker achtermoer één voor één los. In de meeste gevallen doet u dit met steeksleutel 15.
Draai of knijp met een kettingpons (afbeelding 57 t/m 59) de pen uit de binnenschakel. Zorgt ervoor dat de pen nog zover in de buitenschakel blijft zitten dat de ketting net niet vanzelf los komt. Door de ketting licht te buigen op de plek waar de pen uit de binnenschakel is geponst, splitst de ketting.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Leg de ketting op het binnenste blad aan de voorkant en leg hem op het kleinste kransje bij je cassette. Trek de twee uiteinden naar elkaar en pas de lengte zo af dat er ongeveer 2 vingers passen tussen de ketting en het armpje van de derailleur.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
"Het feit dat de ketting rechts op de fiets zit heeft een puur technische oorzaak: Het gaat om de richting van de schroefdraad", zo stelt Kees van Wijk van Nationaal Fietsmuseum Velorama in Nijmegen. Stel je een fiets voor, zonder kettingkast. De ketting loopt over twee tandwielen: eentje voor en eentje achter.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
Het is een misverstand dat de draairichting van de ketting van belang is. Het is een 'links/rechts' kwestie. De 'binnen' plaatjes zonder tekst hebben een andere constructie dan de 'buiten' plaatjes (met tekst). De looprichting maakt niets uit, zolang de tekst op de (buiten)plaatjes zichtbaar is.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.
Speling op de ketting
Vaak word gedacht dat kettingen uitrekken en dus langer worden. Dit is echter niet het geval. Net zoals de kettingwielen, slijten de rollers van de kettingen ook. De slijtage van beide onderdelen zorgt voor speling.
Bij een hoge halslijn draag je een lange ketting. En bij een ondiepe en smalle halslijn draag je een korte halsketting of één met een hanger. Zoals je zit is er is altijd wel een ketting die perfecte bij jouw lichaamsbouw en outfit past!
De nieuwe ketting kan je voor en achter om de grootste tandwielen leggen. Let er bij kettingen op dat ze soms een specifieke draairichting hebben. Dit staat vaak vermeld op de verpakking. Vervolgens breng je de uiteinden naar elkaar toe en tel je daar een hele schakel bij op.
Voor de meeste herenkettingen, is 50 cm de gemiddelde lengte. Die hangt op je sleutelbeen tussen de bovenste twee knoopjes van een hemd en ziet er zowel over als onder een hemd goed uit. Als je een ketting draagt met een hanger, kies dan voor 55-63 cm zodat de hanger ongeveer midden op je borst eindigt.
De ketting verspringt door de kracht naar een hogere of lagere versnelling afhankelijk van een te strakke of losse afstelling van je derailleurkabels. Je ketting trapt ook door wanneer je kabelspanning niet op orde is. Dit is een simpel klusje om zelf af te stellen.
Versnellingen monteren kan. de kosten: de aanschaf van een versnellingsnaaf met terugtraprem, de inbouw in het wiel (vlechten van een wiel), en de montage ervan in je fiets, plus de montage van de bedieningsorganen. Het totaal gaat gemakkelijk de honderd euro te boven, afhankelijk van het merk en type naaf.