U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
Als je met een te lage of te hoge bandenspanning rijdt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de prestaties van de autobanden. Dit geldt voor winterbanden, zomerbanden en 4-seizoenenbanden. De banden kunnen sneller slijten als de bandenspanning onjuist is. In een extreem geval kan het een klapband veroorzaken.
Mocht je nou onderweg zijn en je bandenspanning lampje gaat branden dan zul je snel moeten handelen. Parkeer je auto ergens veilig langs de weg en controleer of een van je vier banden lek is. Mocht dit het geval zijn dan raden we aan om niet door te rijden, maar de ANWB te bellen of zelf het wiel te vervangen.
U hoeft niet meteen te stoppen als u het ziet oplichten, maar u moet wel zo snel mogelijk actie ondernemen. Als u op de snelweg of in druk verkeer rijdt, is het over het algemeen veilig om een korte afstand te rijden (maximaal een paar mijl ) om een veilige plek te vinden om te stoppen en uw banden te controleren.
De gevolgen van een zeer lage bandenspanning tot -1.5 bar: Groot risico op ongelukken door de oververhitting van banden, met reële kans op klapbanden! De gevolgen van een te hoge bandenspanning tot +0.5 bar: Een sterk verminderd rijcomfort en een vele malen hogere bandenslijtage.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van jouw auto.
1 Bar is ongeveer gelijk aan 14.504 PSI. Dus de BAR naar PSI formule is: Bar x 14.504 = PSI. Bijvoorbeeld: 2.5 BAR naar PSI is 36.36 PSI .
De juiste bandenspanning is beter voor het milieu. Je verbruikt namelijk minder brandstof waardoor er ook minder CO2 in de lucht komt. Bovendien slijten je banden minder snel. Hierdoor komt er minder slijpsel (een vorm van microplastics) in het milieu terecht.
Als uw banden te zacht zijn opgepompt, kan dit invloed hebben op uw ABS . Dat komt omdat ABS afhankelijk is van het vermogen van uw band om grip te hebben op het wegdek.
Hoe vaak moet ik de bandenspanning controleren? Er is altijd een klein beetje luchtverlies ongeacht de leeftijd en de mate van slijtage van uw banden. Als de band afrolt, verliest die wat lucht. Om de hierboven vermelde risico's te vermijden, raden wij u dan ook aan de bandenspanning eens per maand te controleren.
Een bandenspanning tussen 32 en 35 PSI is geschikt voor de meeste voertuigen. Men kan echter ook gaan tot 20 PSI (hoewel dat niet wordt aanbevolen). Alles onder de 20 PSI wordt beschouwd als een lekke band. PSI staat voor pounds per square inch.
Gele of oranje waarschuwingslampjes geven aan dat er iets aan de hand is maar behoeven niet direct actie, je kan nog doorrijden maar maak wel een afspraak met de garage. Als het waarschuwingslampje rood brandt, dan moet je onmiddellijk stoppen en de wegenwacht of garage bellen.
Beste Digitale Bandenspanningsmeter: Michelin Digitale Bandenspanningsmeter en Profielmeter 0-35 tot 7 Bar. De Michelin Digitale Bandenspanningsmeter en Profielmeter is een hoogwaardige tool die zorgt voor nauwkeurige metingen van zowel de bandendruk als de profielhoogte.
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
Als het bandenspanningslampje (ook wel bekend als de TPMS–melding) in uw cockpitscherm gaat branden, moet u zo snel mogelijk uw banden controleren.
Oorzaken van een langzaam leeglopende band
Vaak blijft het object in de band zitten, waardoor er langzaam lucht ontsnapt in plaats van dat de band direct plat staat. Een lek ventiel kan ook de oorzaak zijn van een langzaam leeglopende band. Het ventiel is het kleine onderdeel waar je lucht in de band pompt.
Een te lage luchtdruk leidt tot vervorming van de wangen, met alle gevolgen van dien. Het brandstofverbruik en de slijtage nemen snel toe, om over het risico van een klapband nog maar te zwijgen. Bovendien nemen de prestaties drastisch af.
Als je bandenspanning te laag is, heb je minder grip op de weg, heb je een langere remweg, verbruik je meer brandstof en slijten je banden sneller. De juiste hoeveelheid lucht in de banden is belangrijk en moet je elke twee maanden controleren.
Versleten banden: Vaak over het hoofd gezien, kan het ook de oorzaak zijn dat het bandenspanningslampje blijft branden. Autobanden verslijten na verloop van tijd, wat een te lage bandendruk veroorzaakt en waardoor het lampje gaat branden. Is dit de oorzaak, ga dan nieuwe autobanden kopen.
Antwoord geverifieerd door experts. De optie die geen effect is van een lage bandenspanning is C. Verbeterde handling , aangezien een lage bandenspanning doorgaans de handling verslechtert. Daarentegen leidt een lage bandenspanning tot een lager brandstofverbruik, meer bandenslijtage en een groter risico op een klapband.
De band zal waarschijnlijk ook minder grip hebben als hij te zacht is opgepompt, zei Willcome. Een te hard opgepompte band kan ook minder grip hebben. En het kan de handling beïnvloeden, omdat de te hard opgepompte band de impact niet goed absorbeert, wat meer kracht op de ophanging van het voertuig kan zetten .
De reden hiervoor is dat alle banden in de loop van de tijd een beetje lucht verliezen, en ook andere factoren zijn van invloed op de bandenspanning. Als je je banden bijvoorbeeld oppompt als ze warm zijn, of op een hete zomerdag, dan daalt de spanning wanneer de temperatuur daalt.
Maar uw druk moet altijd ergens tussen de 1 en 2 bar liggen. Als uw boilerdruk minder dan 1 bar aangeeft, is er mogelijk water uit het systeem verloren en moet dit worden vervangen . Als het boven de 2,75 bar is, is dat een teken van hoge druk – en de beste manier om dat omlaag te brengen, is door een radiator te ontluchten.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.