Als u een probleem heeft met een overheidsinstantie, dan kunt u een klacht indienen bij de overheidsorganisatie of de gemeente waarover u de klacht heeft. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u de Nationale ombudsman inschakelen.
Of u kunt mondeling een klacht indienen bij de BelastingTelefoon. Belt u ons op: 0800 - 0543. De BelastingTelefoon staat voor u klaar om u te helpen bij al uw vragen. U kunt bellen op maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
Kost het geld om de ombudsman in te schakelen? Nee, het inschakelen van de Nationale ombudsman is gratis. Er worden geen kosten bij u in rekening gebracht.
De diensten van een ombudsman zijn gratis! Als hij een 0800 nummer heeft, belt u zelfs gratis. Soms zult u kopieën van belangrijke stukken voor uw dossier moeten bezorgen. Dat zijn, samen met eventueel de telefoonrekening, doorgaans de enige kosten die u zult maken.
Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter.
De gemeentelijke ombudsman is bevoegd klachten over de lokale overheid te onderzoeken en te beoordelen. Ook kan hij aan zijn oordeel een aanbeveling aan de gemeentelijke overheid koppelen om herhaling van klachten te voorkomen. Deze oordelen en aanbevelingen zijn niet bindend, maar ze worden doorgaans wel opgevolgd.
De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige instantie die klachten behandelt over bijna alle overheidsinstanties. Bijvoorbeeld over de trage behandeling van brieven of verzoeken. Of het niet reageren op uitspraken van een verzoek of verkeerde toepassing van wettelijke voorschriften.
De Nationale ombudsman is een Hoog College van Staat, net als de Eerste en Tweede Kamer, de Raad van State en de Algemene Rekenkamer. Deze Hoge Colleges zijn onafhankelijk van de Nederlandse regering. Zo doet de Nationale ombudsman onafhankelijk onderzoek bij klachten over overheden.
van 9:00 tot 17:00 uur gratis op 0800 - 33 55 555. Belt u vanuit het buitenland (zoals bijvoorbeeld Caribisch NL)? Bel ons dan op +31 70 356 35 63. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur (Nederlandse tijd).
Als een belastingplichtige een aanslag krijgt die overduidelijk foutief is, dan mag de Belastingdienst op een later moment alsnog deze aanslag aanpassen. Er is sprake van een kenbare fout als er ten minste 30% verschil zit tussen de geheven belasting en wat de belastingplichtige eigenlijk had moeten betalen.
U kunt een verzoek tot vermindering naar ons sturen tot 5 jaar na het jaar waarover de aanslag, betaling of beschikking gaat. Gaat het bijvoorbeeld om een aanslag over 2017? Uw verzoek tot vermindering moet vóór 31 december 2022 door ons zijn ontvangen.
We streven er naar om alle mensen die vóór 1 april aangifte hebben gedaan, vóór 1 juli een bericht te sturen over de afhandeling van hun aangifte. Helaas is dat proces vertraagd. Houd de website van de Belastingdienst in de gaten voor meer informatie.
Beslistermijn voor bezwaren is vaak 6 weken
Er is een wettelijke termijn waarin de overheid op uw bezwaar moet reageren. In de meeste gevallen is dit 6 weken.
U moet het bestuursorgaan dan 'in gebreke stellen'. Dat moet schriftelijk: u geeft het bestuursorgaan dan nog 2 weken de tijd om alsnog te beslissen. Als dat niet tijdig gebeurt, moet het bestuursorgaan u een dwangsom betalen: u krijgt dan een paar tientjes per dag dat het (na die termijn van 2 weken) te laat is.
Antwoord in het kort. Ja, een inwoner uit uw gemeente kan een klacht indienen bij de Europese Ombudsman. De Europese Ombudsman behandelt klachten van elke Europese burger of elke natuurlijke of rechtspersoon met verblijfplaats of zetel in één van de lidstaten van de EU over EU instellingen, organen en instanties.
De Nationale ombudsman helpt u op weg als het misgaat tussen u en de overheid. Door de weg te wijzen naar het juiste loket, advies te geven, en effectief onderzoek te doen. Daarnaast dagen we overheden uit anders te kijken naar hun werk en dienstverlening.
Niet tevreden over klachtafhandeling gemeente
Als uw gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman, dan kunt u daar uw klacht indienen. Op de website kunt u zien of uw gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman. Gemeenten die niet zijn aangesloten hebben een eigen ombudsvoorziening.
Effect van het oordeel van de Nationale ombudsman
Maar de Nationale ombudsman is geen rechter. Onze uitspraken zijn niet bindend, wat wil zeggen dat niemand zich eraan hoeft te houden. Een overheidsinstantie bepaalt zélf welke gevolgen het oordeel van de Nationale ombudsman heeft.
Een ombudsman, en diens afsplitsingen ombudsvrouw, ombudspersoon, ombudsdienst, of ombudsfunctie is een onpartijdige klachtbehandelaar(ster) die gevraagd en ongevraagd onderzoek verricht naar de rechtmatigheid van gedragingen van overheden of van particuliere instellingen en bedrijven.
Het woord 'ombudsman' komt uit het Zweeds en betekent 'vertegenwoordiger'. Een ombudsman of –vrouw vertegenwoordigt u wanneer u een klacht heeft over de overheid of een organisatie. Hij of zij onderzoekt de klacht en doet daarover een uitspraak.
Als u er niet uitkomt met de gemeente
Bijvoorbeeld doordat zij afspraken niet nakomen? Of u geen reactie op een brief of klacht krijgt? Dan kunt u bij de ombudsman terecht. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, neemt u daar contact mee op.
Taken van gemeenten
houdt bij wie er in de gemeente wonen. Dat gebeurt in de Basisregistratie Personen (BRP). geeft officiële documenten uit, zoals een paspoort of identiteitskaart en een rijbewijs. geeft uitkeringen aan wie niet in eigen levensonderhoud kan voorzien.
De Nationale ombudsman behandelt klachten over Ministerie van Veiligheid en Justitie.