2K autolak rollen is de meest makkelijke manier om zelf je auto een nieuwe lak en kleur te geven. Normaliter wordt een 2K lak op de auto gespoten met een professioneel gereedschap en een verfspuit. Vanaf nu is het ook mogelijk om zelf je auto te rollen met 2K lak.
Voordat u aan de slag gaat met de lakstift is het belangrijk om eerst de te behandelen plek vetvrij te maken. Als dat geregeld is kunt u de kras of plek voorzichtig met de autolak stift bijtippen. Doop een paar van de haartjes van de kwast (die natuurlijk al in de lakstift zit) en tip de lakbeschadiging aan.
Je zult mogelijk 3 tot 4 lagen moeten aanbrengen voor een mooi eindresultaat. Na het aanbrengen van de verf kun je een blanke lak aanbrengen om de verf te beschermen. Je doet dit op dezelfde wijze als de voorgaande lagen. Natuurlijk is het belangrijk om de gebruiksaanwijzing van het product op te volgen.
Voor het matteren of licht opschuren van de blanke lak, gebruik je extreem fijn schuurpapier. Bij voorkeur Waterproof schuurpapier om mee te wetsanden. Het natschuren van de blanke lak wordt gedaan voor het verwijderen van oppervlakkige krassen in de lak of het verwijderen van stofjes.
Brandstoffen. Het mag algemeen bekend zijn dat bijna alle aardolieproducten lakken op acrylbasis kunnen oplossen. Probeer bij het tanken niet te morsen en maak het schoon zodra het wel gebeurt.
Ja, het mag! Het is absoluut mogelijk om een 2K lak over een 1K lak heen te spuiten. Sterker nog, zo worden fabrieksorigineel auto's en motoren gespoten! Echter moet je er wel goed op letten dat beide kwaliteiten (lees: samenstellingen van de lak), met elkaar overeenkomen.
"Vaak wordt een periode van 8-10 weken geadviseerd, zodat de lak helemaal kan uitharden. Een en ander natuurlijk afhankelijk van de gebruikte lak en weersomstandigheden."
Tussen de verschillende verflagen schuur je lichtjes op. Zo krijg je een betere hechting tussen de lagen. Ook oude glanzende of zijdeglanzende verflagen schuur je best op. Zo ben je zeker van een goede hechting van de nieuwe lak.
Fijn schuren doe je met schuurpapier van een korrelgrootte 120 tot en met 180. Het is de laatste keer dat je schuurt voordat je een verflaag aan gaat brengen (let op: dit is iets anders dan lakken). Hiermee kan je ook een eerste verflaag licht opschuren voordat je een tweede aanbrengt.
Wij raden aan bij het zelf rollen van 2K lak dat de auto binnen staat. Hiermee is de ruimte op kamertemperatuur waardoor de 2-componenten verf mooier kan vloeien, je kans op stof en vuil in de lak vermindert, en de 2K lak op de auto mooi kan uitharden nadat je klaar bent.
Een blanke lak kan in 2 lagen gespoten worden met een uitdamptijd van +- 5 minuten.
Metallic lak is luxer
De lak is harder en daardoor minder gevoelig voor beschadigingen. Vroeger was een belangrijk verschil tussen metallic lak en uni lak de extra blanke laklaag die over metallic lak werd gespoten. Tegenwoordig krijgt ook uni lak deze laag dus dat is geen specifiek voordeel meer.
Om een diepe kras goed aan te kunnen pakken heb je diverse middelen nodig; diverse soorten schuurpapier om de ondergrond klaar te maken voor behandeling, een ontvetter en microvezeldoek, een primer of filler, een spuitbus of lakstift met de juiste kleur autolak en eventueel een blanke lak.
Een lakstift is niet, zoals sommige mensen denken, een stift, maar een flesje autolak met een klein kwastje erin. Vergelijk het maar met een nagellakflesje. Met deze lak kun je kleine beschadigingen, zoals bijvoorbeeld putjes door steenslag, goed herstellen.
Maak de omgeving en de auto stofvrij en breng lagen lak aan met een fijne roller. Lak die met 50% thinner gemengd is werkt het best, de verf moet een melkachtige structuur hebben. Breng de lak erg dun aan en voeg voldoende lagen toe om de lak dekkend te maken.
Door te schuren, kan de verf zich hechten en heb je minder last van druipers. Maar ook is het dus voor de hechting nodig. Als je helemaal niet schuurt, zal de verf kwetsbaar zijn. Even stoten tegen een deurpost die niet (goed) geschuurd is en de stukjes verf stoot te er zo af.
Door eerst goed te schuren kan de verf beter hechten. Wanneer je op een gladde ondergrond gaat verven kan de verf namelijk naar beneden glijden. Bij een gladde ondergrond is het dus niet verstandig om te verven zonder te schuren.
Licht opschuren betekent dat je de verflaag mat schuurt zodat de nieuwe verflaag goed hecht. Dat is voldoende. Je ondergrond is helemaal klaar voor het nieuwe schilderwerk.
1K staat bij blanke lak voor 1 component, zo staat 2K bij blanke lak voor 2 componenten. In de autoindustrie is de meest gebruikte blanke lak de 2K variant. De 2k variant beschikt namelijk over het extra component verharder. Daarnaast biedt door de verharder de 2K blanke lak aanzienlijk meer bescherming voor de lak.
Voor lakken is dit meestal 7 - 14 dagen. Voor afschrobbare muurverf zoals muurverf schrobklasse 1 geldt ook dat deze na de volledig belastbare tijd pas schrobvast zijn. Bij muurverf is dit meestal na één maand.
Je kunt het hout lakken door eerst een dunnere laag aan te brengen. Werk bij voorkeur in meerdere dunne lagen, in plaats van met één dikke laag. Het is verstandig om na iedere laag opnieuw te schuren, met een fijne korrel 320 of met een schuurspons met korrel 320.
Spuiten van 2k-lak is het zelfde als normaal spuiten, je moet wel direct na het spuiten je materiaal schoonmaken. Bij metalic-lak adviseren ze wel om direct de blanke-lak aan te brengen (+/- na 10 min) en niet de metalic te laten uitharden.
De Blanke lak 2K heeft een potlife van 48 uur bij 20 graden celcius. Bij het koel bewaren van deze spuitbus in bv. een koelkast wordt de levensduur verlengt tot wel 2 dagen.
Als je de kleurlak van een gespoten auto wilt beschermen, kun je hiervoor een blanke lak gebruiken. Naast bescherming van de autolak zorgt deze voor een glansgraad van de auto. Je kunt hiervoor kiezen uit hoogglans en matte blanke lakken. Het is aan te raden een autolak altijd af te spuiten met een blanke lak.