Mag je verschillende soorten benzine (Euro95 en SP98) mengen? Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Je kan afwisselend euro 95 en 98 tanken en zelfs beide benzines met elkaar mengen, op voorwaarde dat je motor geschikt is voor zowel euro 95 als euro 98. Vandaag hebben de meeste benzineauto's een motormanagementsysteem.
Het mengen van loodvrije benzine met verschillende octaangetallen is geen probleem, zolang u zich aan de minimumvereisten van de fabrikant houdt. " Ja [het is oké om 91 en 95 of 98 te mengen], mits de motor van uw voertuig is ontworpen om op minimaal 91 octaan te draaien ," zei de heer Pyke.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Welke benzine is beter, 95 of 98
Een motor die is gebouwd en berekend op Euro 95 zal geen betere prestaties leveren met Euro 98. In werkelijkheid zorgt de laatstgenoemde alleen in geval van oudere motoren en motoren in sportieve auto's voor het beter presteren ervan.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van E10 of Euro 95. Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Of dat ook echt zo is kom je zelf achter: verbruik auto berekenen. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
Met bp Ultimate 98 ongelood kun je tot 44 km** meer rijden per tank benzine. Dit voordeel is gebaseerd op een verbruik van 650 km per tank.
Als u een auto heeft die op euro 98 hoort te rijden en u tankt euro 95, dan zal dit de prestaties op het moment dus verslechteren, maar de motor beschadigt niet als de wagen over een pingelsensor beschikt.
Kunt u benzine met een hoger octaangetal gebruiken? Als uw auto is ontworpen voor benzine met een normaal octaangetal, kunt u veilig benzine met een hogere octaangetal gebruiken. Maar onder normale rijomstandigheden is er weinig tot geen voordeel aan het kopen van brandstof met een octaangetal dat hoger is dan wat wordt aanbevolen .
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
bp Ultimate Unleaded is onze meest geavanceerde performance benzine met een minimum octaangetal van 98 en een innovatieve formule die het schadelijke vuil in uw motor verwijdert en helpt voorkomen dat het terugkomt. Het is onze beste brandstof ooit voor het reinigen en beschermen van benzinemotoren, en levert ultieme prestaties voor uw auto!
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg.Sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig. In vrijwel alle gevallen heeft Euro 98-benzine niet alleen een hoger octaangetal. Ook zijn er additieven toegevoegd.
Over het algemeen kunt u brandstof met een hoger octaangehalte gebruiken dan voor uw auto wordt aanbevolen (hoewel dit waarschijnlijk geen merkbare voordelen heeft). Het gebruik van brandstof met een lager octaangehalte dan aanbevolen kan echter motorschade veroorzaken .
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Het nadeel van E10 benzine is dat het door de grotere hoeveelheid bio-ethanol vocht aantrekt en dat kan roestvorming in de brandstoftank veroorzaken. Als je auto langdurig stilstaat kan de motor, de brandstofleiding of de brandstofpomp uiteindelijk kapotgaan.
Moet ik normale of premium benzine gebruiken? U moet het type brandstof gebruiken dat de fabrikant van het voertuig aanbeveelt. Een voertuig dat op normale benzine rijdt, zal niet beter rijden op premium brandstof. Het gebruik van premium benzine in een voertuig dat is ontworpen voor premium benzine, zal de auto helpen om beter te presteren en voorkomt schade aan de motor met normale benzine .
Welke benzine is zuiniger? Volgens diverse onderzoeken is E5 zo'n 2 procent zuiniger dan E10. De brandstofprijs is dus wat hoger, maar de auto rijdt op E5 zuiniger.
Nee, de motor is er niet voor ontworpen . De 100 octaan zou een hoop onverbrande afzettingen achterlaten die de bougies zouden vervuilen en de katalysator zouden kunnen beschadigen.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.
Volgens NRMA-auto-expert Jack Haley kan 95 RON gemiddeld ongeveer 4 procent minder brandstofverbruik opleveren dan 91, ervan uitgaande dat de motorcomputer zich aanpast om te profiteren van het octaanverschil. Met 98 kan er 3 procent reductie worden behaald ten opzichte van 95 , opnieuw ervan uitgaande dat de computer de motorparameters aanpast.
U vraagt of het bezwaarlijk is wanneer u Euro98 E5 tankt i.p.v. Euro95 E10. Uw auto moet loodvrije benzine hebben met minimaal 95 octaan. Méér octaan is dan nooit bezwaarlijk. Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol.
Betere efficiëntie
In vergelijking met andere brandstoffen heeft Shell V-Power Benzine bijvoorbeeld drie keer zoveel moleculen die reinigen en beschermen. Bovendien is de premium benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving, waardoor de efficiëntie van een motor groter wordt.
Neen, dat zou te mooi zijn, maar motoren die werden ontwikkeld voor Super 98 zullen met deze brandstof wel betere prestaties leveren. Het getal 98 slaat op de eigenschap van een brandstof om niet te gaan detoneren. Dit fenomeen van zelfontbranding kan een motor in bepaalde omstandigheden flink beschadigen.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.