Aluminium is bij uitstek geschikt om te anodiseren, hoewel magnesium en titanium ook kunnen worden geanodiseerd. En staal of roestvrij staal kan niet worden geanodiseerd.
Anodiseren is een oppervlaktebehandeling om metalen zoals aluminium te voorzien van een oxidelaag. Anodiseren gebeurt door middel van een elektrolytische behandeling. De oxidelaag is hard, poreus en slijtvast. Daarna kan door afsluiten van de poriën (sealen) de corrosiebestendigheid worden verbeterd.
Anodiseren is een proces dat veel wordt toegepast in deze sector. Het is dan ook raadzaam om anodiseren door een professioneel bedrijf uit te laten voeren. Wij kunnen aluminium anodiseren, maar ook messing, koper en roestvrij staal.
Anodiseren is het langs kunstmatige weg aanbrengen van een oxidelaag door een elektrolytische behandeling. Anodiseren kan toegepast worden op verschillende metalen, onder andere aluminium, titaan, tantaal, magnesium en zink.
Borstelbewerkingen met RVS of nikkel metaaldraadborstels zijn als voorbewerking bij het anodiseren niet aan te bevelen, omdat er dan vlekken in het werkstuk kunnen ontstaan.
Keuze RVS lassen
TIG-lassen, MIG-lassen, elektrodelassen en puntlassen zijn allemaal methoden die kunnen worden gebruikt voor het lassen van roestvrij staal.
MIG-lassen is bijvoorbeeld geschikt voor het lassen van dikker materiaal en grote oppervlakken. RVS lassen met MIG/MAG is dan ook een snelle techniek die zeer geschikt is voor de productie van RVS op maat. De techniek kan ook worden gebruikt voor metalen als ijzer en aluminium.
Bij anodiseren wordt uw aluminiumproduct voorzien van een aluminiumoxidelaag. Niet als een opliggende coating, maar volledig geïntegreerd met het onderliggende aluminium. Hoekman Roestvaststaal werkt samen met gerenommeerde partners.Hierdoor is het mogelijk dat wij ook het anodiseren voor u verzorgen.
Vaak betreft het een glasheldere laag op het Aluminium, maar er worden ook vele Aluminium voorwerpen voorzien van een matte laag met een kleurtje. Ook kan het oxideren van aluminium van nature ontstaan. Blank metaal dat in contact komt met zuurstof zal meestal oxideren, eigenlijk is het aluminium dus aan het roesten.
Het oxide is zwaarder dan de smeltmassa en kan insluitingen geven. Het is daarom uiterst belangrijk dat het oxide voorafgaand aan het lassen, wordt verwijderd. Voor niet-geanodiseerd aluminium is borstelen met een roestvast stalen borstel een geschikte methode. Geanodisseerd aluminium moet eerst worden geslepen.
Bimetaal overgangsinzetstukken. Het maken van bimetalen overgangsinzetstukken is een populaire methode die wordt gebruikt bij het lassen van aluminium aan staal. Deze methode wordt vaak gebruikt voor het maken van zeer hoogwaardige lasverbindingen binnen structurele toepassingen.
Aluminium aan staal is met thermische processen een moeilijke opgave omdat boven de 315⁰C een intermetallische verbinding (AlFe3) zal ontstaan die hard en bros is. Dat betreft slechts een dun bros laagje dat qua dikte wel verder gaat groeien als deze langer op deze temperatuur blijft.
Bij staal is de corrosielaag niet zuurstofdicht, en stopt deze laag verdergaande corrosie niet. Stalen producten kunnen over de tijd heen dan ook tot in de kern aangetast worden. Om roestvorming bij staal te voorkomen moet het materiaal voorzien worden van een beschermlaag.
Op het aluminiumframe lijkt je kracht wat beter op het wegdek te belanden en dat klopt ook omdat dit frame minder tordeert in de bracket. Draag je het milieu een groot hart toe en ga je liever voor duurzaam, kies dan staal. Heb je veel om mee te nemen en wil je comfortabel fietsen, kies dan ook staal.
De kleur van blank geanodiseerd aluminium is vergelijkbaar met grijstinten/zilver.
Gegalvaniseerd staal – of verzinkt staal – is omhuld met een zinklaag om het metaal tegen invloeden van buitenaf te beschermen. Het is een non-ferrometaal dat niet kan roesten, maar dat wel aangetast kan worden en zwart kan gaan afgeven.
Roestvast staal reageert net als normale staalsoorten met zuurstof en vormt een oxidelaag. Bij normaal staal reageert de zuurstof echter met de aanwezige ijzeratomen en vormt een poreus oppervlak waardoor deze reactie verder kan gaan. Dit kan verder gaan totdat het werkstuk volledig verroest is.
Roestvast staal of RVS is een staalsoort met uitstekende corrosiebestendige eigenschappen. RVS bestaat uit een mengsel van voornamelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof. RVS wordt o.a. toegepast in de machinebouw, offshore en petrochemie.
Omdat RVS zo glad is kan verf niet goed hechten. Daarom moet je vooraf het materiaal opruwen, met bijvoorbeeld een schuurpapiertje. Daarnaast adviseren we bij RVS altijd te kiezen voor spuiten, want met een roller of kwast krijg je een zichtbare structuur in de verf.
Ja, je kunt RVS zeker poedercoaten. Het poedercoaten van RVS is echter wel iets complexer dan het poedercoaten van andere materialen. Dit komt doordat RVS van nature een lage oppervlakte-energie heeft, wat betekent dat de coating moeilijk kan hechten.
Kan rvs gaan roesten? Jazeker, ook roestvast staal moet onderhouden worden om roestvorming te voorkomen. Zure regen, zeelucht, metaaldeeltjes en andere factoren van buitenaf tasten het oppervlak van RVS aan. Het kan leiden tot corrosie en maakt het oppervlak dof en vuil.
TIG lassen is een geschikt proces voor het verbinden van de non-ferromaterialen. Het wordt vooral toegepast in dunne plaat van aluminium en RVS, maar kan ook voor staal gebruikt worden.
Met TIG lassen kan een zeer hoge laskwaliteit bereikt worden. Veel mensen beschouwen TIG lassen als een moeilijke vorm van staal lassen, doordat het toevoegmateriaal handmatig bijgemengd moet worden. Een andere techniek dus dan staal lassen met een beklede elektrode en het MIG/MAG lassen.
In stalen constructies kiezen constructeurs altijd voor stalen verzinkte schroeven en bouten en niet voor RVS. Dit heeft een goede reden. Als RVS en staal met elkaar worden gecombineerd, kan er galvanische corrosie ontstaan.