Het panoramadak, die helaas niet open kan, is de grote aandachttrekker.
Een panoramadak beslaat een groot deel van het dak en laat licht door. Een panormadak kan niet altijd of gedeeltelijk open. Een zonnedak is een klein glazen luik dat open kan. Met een zonnedak kun je altijd met een semi-open dak rijden.
Een panaroma is gemaakt van glas en kan een flink gedeelte van het autodak beslaan. In sommige gevallen kan het (gedeeltelijk) opengeschoven worden. Een auto met panoramadak (pano) dat open kan is meestal voorzien van een spoilertje, zodat je bij hogere snelheden geen last hebt van gesuis.
Eigenlijk kun je maar tot een max van 70km met het dak geheel open rijden, bij mijn tenmiste, in de kleine stand heb ik geen problemen. Moet er misschien iets opnieuwe afgestelt worden, want het lijkt mijn toch dat je wel wat harder kunt rijden met een geheel geopend dak.
Re: Panoramadak
En die gaan gewoon de wasstraat in. Nooit problemen mee gehad. Zorg wel dat je zonwering open hebt. Dan kun je tenminste naar boven kijken en zien hoe de borstels het dak schoonmaken.
Dekking verschilt bij schade aan panoramadak of zonnedak
Schade aan het panoramadak van je auto zien verzekeraars niet altijd als ruitschade, ook al is het dak bijna helemaal van glas. De dekking verschilt sterk per verzekeraar. Ongeveer 4 op de 10 autoverzekeringen dekt dit niet.
Ford geeft op de accessoirelijst aan dat er geen dakdragers leverbaar zijn voor auto's met een panoramadak. Het is dus niet toegestaan om op een Fiësta uit 2018 met een panoramadak dakdragers te monteren zodat er dus ook geen dakkoffer op kan.
Dakoplossingen voor montage achteraf
Wilt u meer licht en frisse lucht in uw auto? Geen probleem: Webasto biedt de grootste keuze uit dakoplossingen. Of het nu gaat om zonnedaken, panoramadaken of cabriodaken: ze kunnen allemaal volgens uw exacte behoeften worden gemonteerd.
Dit hoogwaardige smeermiddel voor schuif – & panoramadaken is speciaal ontwikkeld om de levensduur van uw dak te verlengen en het geleidingsmechanisme optimaal te laten werken. Breng het smeermiddel aan op uw dakgeleiders om de beweging te versoepelen.
Een zonnedak zorgt voor frisse lucht, waardoor u altijd goede ventilatie in uw voertuig heeft. Het gelijktijdig laten functioneren van airconditioning en een goede ventilatie door een open dak zorgt voor een prettige combinatie.
Panoramaraam zijn ramen met een bovengemiddeld groot glasoppervlak. Deze kunnen losse wanddelen vervangen of complete wandvlakken in een ruimte vormen en kunnen desgewenst ook van vloer tot plafond worden uitgevoerd.
Naast de handige fabrieksopties beschikt deze Fiat over meerdere extra opties zoals een automatische versnellingsbak, een panoramadak dat open kan en electronic climate control.
Het panoramadak – een optie van 600 euro – heeft een elektrisch bedienbaar, licht doorlatend zonnescherm. Het dak zelf kan niet open maar als pleister op de wond is er fancy blauwe led-verlichting, die in het donker langs de randen oplicht.
De voordelen van een panoramadak auto
Zoals eerder beschreven geeft een panorama dak meer licht in de auto en lijkt het alsof je auto een stuk ruimer is. Waar je bij een cabrio alleen het dak open kan doen wanneer het lekker weer is, heb je met een panorama dak altijd het gevoel alsof je met het dak open rijdt.
Toyota en Lexus bevestigen hun uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, want zowel de RAV4 als de NX staan op het podium. De overgebleven medaille gaat naar een andere Japanner: de Honda CR-V, die twee keer in de top 5 staat.
De Škoda Karoq is leverbaar met een panoramisch glazen schuif-/kanteldak dat je met één druk op de knop elektrisch kunt openen en sluiten. Ook dit panoramadak is zo groot dat passagiers op de achterbank kunnen meegenieten van het extra licht dat naar binnen valt.
Panoramadak analyse: Wat je moet weten
De huidige gemiddelde prijs van een Panoramadak is € 300. Als je geïnteresseerd bent in een Panoramadak, kosten gebruikte exemplaren gemiddeld € 269.
Een schuif- en kanteldak heeft een glaspaneel dat kan worden geopend en gesloten. Het kan naar achteren schuiven voor meer licht, frisse lucht, en soms kan het ook gekanteld worden om het zonlicht te regelen.
Hoewel het claimen van autoruitschade geen gevolgen heeft voor je schadevrije jaren, is het belangrijk om te kijken naar het eigen risico. Wanneer je gehele autoruit moet worden vervangen, kan er door sommige verzekeraars een eigen risico worden berekend.
Bij een WA-extra of Allrisk autoverzekering valt elke autoruitschade onder de dekking en wordt elke kapotte autoruit vergoed. De verzekering houdt echter bij uitbetaling van de schade een Eigen Risico in wat met verzekerde afgerekend hoort te worden.
De voorruit bepaalt voor een groot gedeelte de veiligheid tijdens het rijden. Laat een sterretje in je ruit dus geen barst worden. Rijd je door met een ster, dan loop je het risico dat deze verder scheurt tot een barst, en dan is de enige oplossing een vervanging van de voorruit.