De band die je met je kind opbouwt, is nodig om je kind een gevoel van veiligheid en vertrouwen te laten ervaren in jou als ouder.
Een positieve relatie tussen leerlingen en leraar heeft een positief effect op het welbevinden van de leerlingen. Als het contact goed is, voelen leerlingen zich veilig, doen ze actief mee, zijn de leerprestaties hoger en kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen.
Probeer nieuwsgierig te zijn, probeer kinderen te begrijpen en van ze te leren. Het is ook belangrijk om te zorgen dat een kind zich gezien, gehoord en begrepen voelt. Maak (oog)contact en probeer met je communicatie aan te sluiten bij de beleving en de communicatie van het kind.
Een zachte band is gemaakt van zachter rubber.Hierdoor heeft de band meer grip, en gaat de auto harder. Maar daar staat tegenover dat de band een stuk sneller slijt. Teams mogen niet de hele race op dezelfde soort band blijven rijden.
Door op emotioneel gebied te géven (aandacht, waardering, erkenning, bevestiging, het de ander serieus nemen, het onbevooroordeeld luisteren naar de ander, e.d.) kunnen ervaringen gedeeld worden en ontstaat er emotionele verbinding.
Via kernbegrippen, definities en eerder gepubliceerd werk trachten we de essentie te vatten. In deze aflevering Luc Stevens. Hij spreekt over de psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en relatie, ontleend aan de Self Determination Theory van Edward Deci en Richard Ryan.
Wat ADD bij vrouwen triggert
Vaak al vanuit hun kindertijd zijn ze gewend zich aan te passen en sociaal wenselijk te gedragen. Ze voelen zich anders, maar blijven hun best doen erbij te horen, wat veel energie kost en op termijn hun zelfvertrouwen kan ondermijnen. De copingstrategie kan later leiden tot verwarring.
Binnen relaties zijn wisselingen in gevoelens van afstand en verbondenheid heel normaal.Ze zijn niet te vermijden en zelfs noodzakelijk om te ontwikkelen en groeien. Elke relatie heeft met het thema afstand – verbondenheid te maken. Soms zit je op dezelfde lijn met je partner en voel je je erg verbonden met elkaar.
Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
Zo dien je als pedagoog empathisch te zijn, goed te kunnen luisteren én in staat te zijn om je te verplaatsen in de situatie en de belevingswereld van het kind. Door actief te luisteren, vragen te stellen en wat het kind heeft gezegd terug te koppelen, voelt een kind zich gezien en gehoord.
Vertrouwen is het belangrijkste in een relatie, als je jouw vriend/vriendin niet of moeilijk kan vertrouwen zit er niet zoveel potentieel in, vertrouwen is de basis voor een goede succesvolle relatie. Daarnaast is respect ook belangrijk, je moet elkaars keuzes, interesses, voorkeuren accepteren.
KORT SAMENGEVAT BESTAAT EEN ONGEZONDE RELATIE UIT: je verantwoordelijk voelen voor de ander. jullie doen aan feitentennis (praten in verwijten) in plaats van je behoeftes en verlangens kenbaar maken. conflicten worden of niet uitgesproken (irritaties) en dat stapelt zich, of conflicten worden niet opgeruimd.
In een stabiele relatie zijn beide partners enkel verantwoordelijk voor hun eigen problemen en dit besef zorgt voor harmonie bij elkaar. Andersom ontstaat er steevast spanning als partners elkaar schuld verwijten voor hun eigen ellende.
Je kunt iemand die emotioneel onbereikbaar is herkennen aan afstandelijk gedrag. Personen die emotioneel onbereikbaar zijn, hebben moeite om over hun diepste gevoelens te praten en hun emoties te uiten. Ze zijn onafhankelijk en onvoorspelbaar en dat zul je merken in de communicatie en in hun lichaamstaal.
Het kan helpend zijn om samen met je partner te praten over je eenzame gevoelens. Denk er hierbij aan te praten vanuit je eigen gevoelens en gedachten. Door samen te praten over de gevoelens die je ervaart, kan het zijn dat je je minder eenzaam voelt. Jullie kunnen vervolgens samen werken aan een oplossing.