Dit kan meerdere oorzaken hebben: Het kan zijn dat je betaalpas of creditcard nog niet ingesteld is voor contactloos betalen. Als je betaalpas of creditcard is voorzien van het 'contactlos betalen logo' dan is het in principe mogelijk om contactloos te betalen. Neem contact op met je bank om dit in te stellen.
Dan is je betaalpas waarschijnlijk geblokkeerd voor reizen met het OV. Dit gebeurt wanneer je de vorige keer bijvoorbeeld niet kon betalen door te weinig saldo op je bankrekening.
Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart.
Als je betaalautomaat geen betaalpassen accepteert of betaalpassen slecht leest, kan dit verschillende oorzaken hebben: De chiplezer of de betaalpas is versleten of defect. De betaalpas wordt niet op de juiste manier ingevoerd. Er is sprake van externe schade.
Je houdt de kaart eenmaal voor de kaartlezer om in of uit te checken. Bij zowel in- als uitchecken hoor je een piepje en verschijnt de tekst 'Incheck/uitcheck OK'. Let er wel op dat als je, bijvoorbeeld, in bent gecheckt met je betaalpas of creditcard, je ook weer uitcheckt met dezelfde betaalbas of creditcard.
Mijn pas is kapot
Haal uw pas uit de betaalautomaat. Maak de chip op de pas even goed schoon. Door vuil en vet kan de betaalautomaat de chip soms niet goed lezen. Probeer het opnieuw.
Als een conducteur in de bus, tram, metro of trein de kaartjes komt controleren, wordt jouw bankpas gescand. De controleur kan dan alleen zien of en waar je bent ingecheckt. Ook kan de controleur zien wat de recente check-ins of check-uit zijn. Ze zien geen verdere gegevens van je betaalpas of creditcard.
De kans is groot dat je jouw betaalpas nog moet instellen voor gebruik buiten Europa. Het instellen hiervan gaat het snelst in de Rabo App, maar kan ook in Rabo Online Bankieren. Er zijn ook andere oorzaken, bijvoorbeeld: Je hebt je nieuwe betaalpas nog niet geactiveerd.
Dekking van je Betaalpas
Je Betaalpas staat standaard ingesteld op gebruik in Europa. Je kunt dan in heel Europa met je pas betalen en geld opnemen.
Pinnen buiten Europa aanzetten
Dan zet je pinnen buiten Europa zo aan: Ga naar 'Zelf regelen -> Betaalpassen'.Zet pinnen buiten Europa 'aan'.
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
We rekenen dan een correctietarief in verschillende situaties: Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6) Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50.
Gebruikers van deze betaalpassen hebben niet de mogelijkheid om OVpay uit te zetten. Zelfs het uitzetten van contactloos betalen, als dat mogelijk is, werkt niet voor OVpay.
Dit kan verschillende oorzaken hebben: De betaalpas is gesleten of defect. De betaalpas is niet op de juiste manier ingevoerd. Er is sprake van externe schade.
Is je bankpas gestolen, kwijt of ingeslikt door een geldautomaat? Meld dit zo snel mogelijk bij je bank. Of bel de Bankpassen Meldcentrale voor blokkering van je pas en het aanvragen van een nieuwe.
De controleur houdt uw mobiel, wearable of mobiliteitskaart tegen het controleapparaat.Houd uw smartphone, smartwatch of mobiliteitskaart tegen de lezer als u in- en uitcheckt. Ja, gebruik bij het in- en uitchecken altijd hetzelfde betaalmiddel (Apple Pay, Google Pay of mobiliteitskaart).
Betaalpas. Met een Betaalpas van ING kun je overal veilig betalen, in binnen- en buitenland.
Voor je Betaalpas betaal je niet apart, want die zit al in je betaalpakket. In euro's betalen of opnemen met je Betaalpas?Dan is dit in een EER-land gratis, tenzij de lokale bank zelf kosten rekent.
Klanten van de ING Spanje kunnen zonder kosten pinnen bij de pinautomaten van de ING zelf, Euronet, Cashzone, Banca March, Euro Automatic Cash y Targobank.
Wereldwijd betalen
Gewoon via de ABN AMRO app of Internet Bankieren. Na het aanpassen kunt u direct wereldwijd pinnen en betalen met uw betaalpas.
Kosten pinnen in het buitenland
Betalen in vreemde valuta kost 1,2% over het betaalde bedrag. Een opname van contant geld met een betaalpas in vreemde valuta kost 1.2% over het opgenomen bedrag + € 3,50 per keer. Als je vreemde valuta opneemt, worden de kosten omgerekend naar euro's.
Binnen eurolanden kun je meestal zonder extra kosten betalen en geld opnemen met je betaalpas. Buiten eurolanden betaal je vaak extra kosten. Neem daarom ook een extra betaalmiddel mee op reis, bijvoorbeeld een creditcard.
Vanaf 31 januari 2023 kun je ook met je bankpas of mobiel betalen als je wilt inchecken voor een reis. Vooral als je niet vaak met de trein reist, hoef je vanaf dan niet meer achterin het ladekastje te zoeken naar je ov-kaart of er een aan te schaffen.
In- en uitchecken met je betaalpas gaat op dezelfde manier als met je OV-chipkaart, zonder korting of abonnement. Je houdt je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel tegen de kaartlezer of het poortje en je bent ingecheckt.
Werkt je kaart niet meer en lukt het je niet om via internet een nieuwe aan te vragen? Bel dan met de Klantenservice OV-chipkaart op 0900 - 0980 (gebruikelijke belkosten) en meld daar dat je kaart kapot is.