Het eerste waar je logischerwijs aan denkt is een te laag oliepeil. Het hoeft echter niet de oorzaak te zijn. Ook bij een vol reservoir met olie kan het olie lampje blijven branden.
De olie is te laag. Dit kan ernstige schade aan je motor opleveren, want de olie moet zorgen dat je motor 'gesmeerd' loopt. Olie peilen en zo nodig bijvullen of aftappen. Blijft het lampje toch (rood) branden schakel dan direct de Wegenwacht in en rijd niet verder.
Andere gevolgen van olie morsen: De gemorste olie kan in de ruimte van de (pen) bobines lopen en deze zullen defect raken. Gemorste olie komt op V-riem en/of distributieriem, deze zal aangetast worden en de levensduur zal fors korter worden.
Als het olielampje brandt of knippert tijdens het rijden, is het belangrijk om uw auto snel aan de kant te zetten. Wacht 5 minuten na het uitzetten van de motor en controleer daarna het oliepeil. Een brandend olielampje geeft vaak aan dat er iets mis is met het oliepeil of de oliedruk.
Het lampje kan zijn gaan branden door problemen met de ontsteking of wanneer er een vervuild gasklephuis is ontstaan. Echter, kan het lampje ook oplichten door een lekke vacuümslang of bij een defect of bij vervuiling van een elektrische aansluiting in de auto.
Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Minimum en maximum op de peilstok aflezen
Op de oliepeilstok staat een minimum en een maximum. Als de sporen van de olie zich tussen deze twee streepjes bevindt is het goed en hoef je niks te doen.
Zoals al vermeld hierboven, heeft het oliepeil geen invloed op het starten van de motor. Wel moet je op de oliedruk letten. Als de motor eenmaal draait, dan moet het oliedruk lampje uitgaan.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Als de olie bijvoorbeeld om de 12.000 km ververst dient te worden dan kan het weinig kwaad om door te rijden tot 14.000 km. Nu is het wel zo dat het hier gaat om een nagenoeg nieuwe auto en achterstallig onderhoud is de perfecte manier om een eventuele garantiekwestie af te wijzen.
Een te lage oliedruk is het probleem
Een te lage oliedruk, of juist te hoge oliedruk, is ook vaak de oorzaak van een olie lampje dat blijft branden. Het lampje gaat branden omdat een probleem met de oliedruk kan zorgen voor schade aan de motor. Een te lage oliedruk is vaker het probleem dan een te hoge oliedruk.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
De olie moet tot in het stukje op de peilstok tussen de twee inkepingen/markeringen (max en min) reiken. Heeft je auto geen peilstok, dan kun je via de boordcomputer het oliepeil checken. Hoe dat moet, verschilt per merk. Is het peil te laag of op het minimum, dan moet er acuut olie bij.
Veel mensen weten echter niet dat het goudgele goedje meer functies heeft dan alleen smering, namelijk ook reiniging en koeling. Een te laag oliepeil is daarom slecht voor de levensduur van je motor, laat staan als er helemaal geen olie meer in het blok zit.
Hoe vaak de motorolie van uw auto ververst moet worden staat vaak beschreven in het instructieboekje van uw auto. Een vuistregel is om de motorolie elke 12 maanden te verversen. Het niet op tijd verversen van de motorolie van uw auto kan voor vervelende problemen zorgen.
Wanneer het systeem heeft berekend dat de gebruiksduur van de motorolie is verstreken, verschijnt de melding 'Motorolie spoedig verversen' in het dashboard. Laat de motorolie en het oliefilter binnen een week of 500 km.
De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.
Olie bijvullen doet u ná het controleren van het oliepeil van de auto. Doe dit wanneer de motor al enige tijd stilstaat. De olie zakt dan namelijk tot het laagste punt in de motor. Wanneer de motor draait, wordt de olie door de motor gepompt en is de juiste waarde niet goed af te lezen.
Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Zo kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.
Als het oliepeil op de peilstok tussen "laag" en "vol" is, zou een mogelijke oorzaak van een lage druk versleten motorlagers zijn, vooral als de motor een zeer hoge kilometerstand heeft. Overmatige slijtage vermindert de oorspronkelijke stroombeperking, waardoor de druk daalt.