Wat brengt het? Ben je van plan je dieselauto om te laten bouwen of te laten moderniseren om de uitstoot naar beneden te brengen? Dan zijn er een aantal opties beschikbaar. Zo kun je je Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet.
Technisch gezien is het mogelijk om deze conversie uit te voeren, maar het is niet altijd praktisch of kosteneffectief . In essentie moet u een nieuw uitlaatgasnabehandelingssysteem installeren om uw Euro 5-auto te laten voldoen aan Euro 6. Deze upgrade kan echter prijzig zijn en garandeert niet dat uw auto aan de ULEZ-normen voldoet.
De Euro 6-eisen zijn strenger dan de eerdere Euro 5-eisen. Zo meet Euro 6 niet alleen de hoeveelheid deeltjes, maar ook de grootte en de aantallen van die deeltjes. In vergelijking met Euro 5 is de uitstoot van stikstofoxiden (NOX) met 80% teruggebracht en de uitstoot van roetdeeltjes (PM) met 50%.
Er zijn drie mogelijkheden om een LEZ (lage-emissiezone) binnen te rijden als je auto niet voldoet aan de vereiste normen: een dagpass kopen (maximaal 8 keer per jaar) of de administratieve boete betalen. een ander vervoermiddel gebruiken om op je bestemming te geraken. een voertuig kopen dat voldoet aan de normen.
Gelukkig kun je deze informatie online wel eenvoudig opvragen. Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook.
Bestelauto met emissieklasse Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto met emissieklasse Euro 6: tot 1 januari 2028. Vrachtauto (bakwagen) met emissieklasse Euro 6 die op op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud is: tot 1 januari 2028.
Sinds 1 december 2022 krijgen eigenaars van voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes uitstoten één jaar de tijd, tot de volgende periodieke keuring, om hun roetfilter te reinigen of te vervangen. Is het dan niet in orde, dan wordt de wagen afgekeurd.
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
U vraagt of het mogelijk is de emissieklasse van deze kampeerauto te verhogen. De emissieklasse van een auto verhogen is helaas niet mogelijk.
Zo kun je je Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000. Het probleem is in Nederland echter dat dit voor niet-zakelijke bestuurders zeer weinig oplevert.
De Euro 6-norm legt een verdere, aanzienlijke verlaging op van de NOx-uitstoot van dieselmotoren (een reductie van 67% ten opzichte van Euro 5 ) en stelt vergelijkbare normen vast voor benzine- en dieselmotoren.
Tot 2030 nog toegang tot milieuzone
Dieselauto's met emissieklasse 5 of 6 of auto's op benzine, LPG of CNG mogen zeker nog tot 1 januari 2030 de milieuzone in. Bij hybride auto's kijken we op basis van de brandstof of de auto de milieuzone in mag.
Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast.
U kunt uw diesel in theorie aanpassen om te voldoen aan Euro 6 door middel van retrofitting . Retrofitting is het proces van het installeren van emissiecontroletechnologieën in uw voertuig, het verminderen van schadelijke gassen en het in overeenstemming brengen met de Euro 6-normen.
Tijdens de overgangstermijn neemt de nationale centrale bank de nationale munten en bankbiljetten geleidelijk uit circulatie. In deze periode kunt u beide munteenheden, de euro en de oude nationale munteenheid, als wettig betaalmiddel gebruiken.
Elke nieuwe bestelwagen vanaf september 2016 voldoet aan Euro 6. Sommige eerdere bestelwagens voldoen ook aan de normen, in sommige gevallen zelfs al vanaf 2013 – controleer uw kentekenbewijs om dit te achterhalen.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder). Er geldt vrijstelling voor: - Kampeerwagens (campers), echter alleen in de milieuzone waarin de eigenaar woonachtig is. - Voertuigen van 40 jaar en ouder (klassiekers of oldtimers).
Geen nieuwe oldtimers in 2028
Maar ook de regeling voor auto's van 40 jaar of ouder is eindig. In 2028 komt er een einde aan de regeling. Dit betekent dat als je een auto van 1988 of een later bouwjaar rijdt, hij volgens de wet nooit een oldtimer kan worden.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Van wat oudere diesels wordt immers vermoed dat ze soms een 'superuitstoot' hebben, met name wanneer de aanwezige filtersystemen niet goed werken. De oude test op de autokeuring was niet nauwkeurig genoeg. En dus werd geïnvesteerd in nieuwe meetapparatuur en een strengere test ingevoerd.