In Duitsland is Tikkie geen succes geworden, onze Oosterburen geven nog steeds de voorkeur aan “Bargeld”, contant geld om drankjes mee af te rekenen. Tikkie Duitsland is niet langer beschikbaar. De technologie die GlobalOrange heeft ontwikkeld wordt nu gebruikt in de Nederlandse versie van het populaire platform.
Kan ik een Tikkie betalen met een buitenlandse bankrekening? Iedereen met een Nederlandse bankrekening kan een Tikkie betalen. Betalen vanaf een bankrekening uit een ander land is niet mogelijk. Je betaalt via je eigen bank en iDEAL.
Iedereen met een Nederlandse betaalrekening én een Nederlands, Belgisch of Duits mobiel nummer kan Tikkie gebruiken. Het maakt niet uit bij welke bank je zit. Je vrienden betalen altijd eenvoudig via hun eigen bank en iDEAL. Dit moet wel een Nederlandse bank zijn.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Veelgestelde vragen. Wat is het maximum bedrag waarvoor ik een Tikkie kan maken? Een Tikkie kan maximaal € 5.000 bedragen. U kunt een Tikkie link naar meerdere ontvangers sturen.
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
Biedt jouw bank Instant Payments aan, dan staat een betaling met Tikkie binnen 5 seconden op je rekening. Ook in het weekend en op feestdagen. Doet jouw bank nog niet mee? Dan staat het geld binnen 1 werkdag op je rekening.
Conclusie. Tikkie is niet anoniem. De gebruikers zien elkaars naam en IBAN-nummer. Dit is ook niet te verbergen via de instellingen.
Herinneringen sturen
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
Kan een Tikkie dubbel betaald worden? Een Tikkie Check betaling kan maar één keer betaald worden.
Internationaal betaalverzoek sturen
Als je internationale klanten niet online via je webwinkel betalen, maar een (online) factuur willen, dan kun je een Rabo Betaalverzoek toevoegen. Het invullen van een lang IBAN- en factuurnummer is niet meer nodig. Zo bied je klanten extra betaalgemak en ontvang jij je geld sneller.
Tikkie is een mobiele app, ontwikkeld door de ABN AMRO Group, die gebruikers in Nederland in staat stelt om online betaalverzoeken ("tikkies") aan te maken, en deze digitaal te versturen. Dit versturen kan bijvoorbeeld plaatsvinden via Whatsapp of via email.
,,Betaalde iemand terug dan zou het kassageluidje 'Ka-ching' klinken!” lacht Freek de Steenwinkel, directeur Tikkie. Uiteindelijk won Tikkie, de naam resoneerde het best bij de Amsterdamse studenten die ABN Amro als proefkonijnen gebruikte. ,,Tikkie klinkt vriendelijk, het moet behalve handig fun zijn.”
Geld versturen kan ook via GWK Travelex, MoneyGram of WesternUnion. De ontvanger moet het geld dan zelf ophalen bij een agentschap. Je kunt soms ook direct naar een betaalrekening overboeken.
Momenteel is dit alleen nog mogelijk in Frankrijk, De Verenigde Staten en Groot Brittannië.
De Amerikaanse equivalent van betaaldienst Tikkie, genaamd Zelle, werd het afgelopen kwartaal 80% vaker gebruikt dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Zelle is eigendom van Bank of America.
Het antwoord hierop is simpel: een Tikkie kan niet teruggeboekt worden. Dit is zowel voor de ontvanger het geval als voor degene die de Tikkie verstuurt. Volgens de website van Tikkie gaat het geld dat je via Tikkie ontvangt of betaalt namelijk via de Tikkie-tussenrekening. Je moet daar dus nooit geld op terugboeken!
Opgelicht via een Tikkie na betaalverzoek voor Marktplaats. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de betaal-app Tikkie van de ABN-Amro nabouwen. Daarmee hengelt het internetgespuis gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Met Tikkie, onderdeel van ABN AMRO, is betalen veilig en vertrouwd. De betaling verloopt via iDEAL en de eigen vertrouwde bank.
De betaalapp Tikkie gaat het voor gebruikers mogelijk maken om geld over te maken via een 06-nummer. Gebruikers kunnen daarmee geld overboeken zonder het rekeningnummer van de ontvanger te kennen.
Zo kan een crimineel op jouw naam een lening aangaan of een pand huren en voor je het weet heb je de politie of deurwaarder voor je deur staan. Niet alleen ben je dan veel geld kwijt, maar ook je naam wordt zwart gemaakt op internet en in administraties.
Om een Tikkie te ontvangen heb je de app van Tikkie niet nodig. Als ontvanger heb je wel een Nederlandse betaalrekening en een mobiel telefoonnummer nodig. Het betaalverzoek dat je ontvangt is een linkje. Je ontvangt dat linkje meestal via WhatsApp.
Iedereen met een Nederlandse betaalrekening én een Nederlands, Belgisch of Duits mobiel nummer kan Tikkie gebruiken. Het maakt niet uit bij welke bank je zit. Je vrienden betalen altijd eenvoudig via hun eigen bank en iDEAL. Dit moet wel een Nederlandse bank zijn.
Om te voorkomen dat ze twee concurrerende betaaldiensten in dezelfde markt moeten onderhouden, kiezen de banken ervoor om de stekker uit Payconiq te trekken ten faveure van zijn 'grotere broer'. Daarmee komt er na vier jaar een einde aan Payconiq in Nederland.
Als je geld overboekt in euro's en de betaling binnen de SEPA-zone plaatsvindt, is de IBAN en de naam van de ontvanger voldoende. Als een land niet in de SEPA-zone valt, heb je een BIC/SWIFT code nodig voor internationale overboekingen.