In een duurzame wereld zijn mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht, zodat we de aarde niet uitputten. Duurzame ontwikkeling betekent de aarde zo gebruiken dat toekomstige generaties er ook nog plezier van kunnen hebben. Daarom is duurzaamheid zo belangrijk, ook voor de waterschappen.
Bij duurzaam ondernemen gaat het om het evenwicht tussen de 3 p's: people, planet, profit. Naast het maken van winst, heeft u ook oog voor mens, dier en milieu. Dit betekent dat u in uw bedrijfsvoering let op de gevolgen voor uw omgeving.
Milieuvervuiling is bijvoorbeeld zeer schadelijk voor de gezondheid van mensen, maar ook voor het ecosysteem. De voedselproductie komt in veel gebieden in gevaar door verwoestijning, (extreme en toenemende) droogte, overstromingen en ontbossing. Dit zijn allemaal ernstige gevolgen van het menselijk handelen.
Duurzaamheid speelt een zeer belangrijke rol in elk aspect van hun leven. Het zit diep verankerd in hun gewoontegedrag. 80% van deze collectivisten probeert altijd inzicht te krijgen in de duurzaamheidsprestaties van de bedrijven waarvan zij kopen.
Duurzaam ondernemen betekent bewust omgaan met energie. Door te investeren in groene energie en er spaarzaam mee om te gaan, besparen ondernemingen flink op hun jaarlijkse energierekening. Maar duurzaam ondernemen betekent ook een duurzaam personeelsbeleid. En dat leidt tot minder ziekteverzuim.
De afgelopen decennia wordt de impact van de mens op de aarde steeds meer voelbaar. Het klimaat verandert en dit zorgt voor extreme weersomstandigheden: Droogte, overstromingen maar ook extreme stormen zijn het nieuwe normaal aan het worden. Dieren sterven massaal uit en ook de biodiversiteit neemt sterk af.
Duurzaamheid is dé megatrend voor de komende decennia. Toenemende schaarste van bijvoorbeeld grondstoffen en olie alsook de beschadiging van milieu en de gevolgen van klimaatverandering vertalen zich steeds concreter in zowel kansen als extra lasten voor uw organisatie. Consumenten gaan steeds meer voor duurzaam.
Als klimaatverandering niet op tijd wordt afgeremd, krijgen we meer en meer te maken met bijvoorbeeld extreme hitte, overstromingen en een verlies aan biodiversiteit. Dat brengt ook ons voedsel, onze woningen, onze gezondheid en onze economie in gevaar.
Duurzaamheid, eens een niche-onderwerp, is een belangrijk aspect van de moderne samenleving. Vooral onder de jongere generatie (18-34 jaar) is duurzaamheid een groeiend interessegebied. Dit heeft niet alleen gevolgen voor individueel consumptiegedrag, maar beïnvloedt ook hun professionele keuzes.
Duurzaam leven betekent aanvankelijk goed zorgen voor je omgeving en de natuur.Maar het betekent ook dat je slimmer omgaat met grondstoffen, zodat ze bruikbaar blijven voor de toekomst. Duurzaam leven betekent dat je je meer bewust wordt van je dagelijkse rituelen en hoe je deze meer duurzaam kunt maken.
Laten we dan eens dieper induiken op elk van deze 4 duurzaamheidsprincipes; de sociale, economische, menselijke duurzaamheid en het milieu.
Duurzaamheid of duurzaam is een breed begrip, maar het komt er in het kort op neer dat in een duurzame wereld mens (people), milieu (planet) en economie (profit) met elkaar in evenwicht zijn, zodat we de aarde niet uitputten.
Ons land gebruikt veel fossiele energie voor bijvoorbeeld de kassen in de tuinbouw, vrachtwagens, de haven in Rotterdam, hoogovens en cementindustrie. De stap naar duurzame energie is voor Nederland dus heel groot, juist omdat we onze industrie en economie zo hebben gebouwd op fossiele energie.
Maar liefst 90 procent van de volwassen bevolking geeft aan in het algemeen het milieu belangrijk of heel belangrijk te vinden. Verder is 9 procent hier neutraal over en vindt 1 procent het milieu onbelangrijk.
Vanuit het oogpunt van duurzaamheid is er aandacht nodig voor arbeid en vergrijzing, kennis en sociale cohesie. De grootste 'zorgen voor morgen' spelen echter op milieugebied. Vooral de problemen op het vlak klimaatverandering en biodiversiteit zijn weerbarstig doordat de oplossingen een internationale aanpak vereisen.
Duurzaamheid in het algemeen | Belang
Ongeveer de helft (53%) van de 25- tot 35-jarigen vindt het (zeer) belangrijk om in het dagelijks leven duurzame keuzes te maken: 45% belangrijk en 8% zeer belangrijk.
Het verduurzamen van je huis levert vaak lagere kosten op voor de energierekening, maar het vraagt ook een investering. Sommige investeringen zijn snel terugverdiend, andere mogelijk wat minder snel. Ook zijn er subsidies die (een deel van) de kosten kunnen wegnemen.
Het doel van duurzaamheid is om in een wereld te leven waar de impact op het klimaat zo klein mogelijk is bij alles wat we doen. Duurzaam eten kan met minder vlees, duurzaam reizen kan met een elektrische auto of met het openbaar vervoer, duurzaam shoppen kan door tweedehands spullen te kopen.
Elf lidstaten hebben hun doelstellingen voor de opwekking van hernieuwbare energie voor 2020 al gehaald. Zweden is koploper en wekt meer dan de helft (54,5 procent) van de energie op uit duurzame bronnen. Dat is ruim boven de doelstelling van 49 procent.
Het afgelopen jaar is in Nederland 13 procent meer groene stroom opgewekt dan in 2022. In 2023 was de helft van alle stroom afkomstig van hernieuwbare bronnen als wind, zon en biomassa.
In vergelijking met andere landen, heeft Zweden het hoogste gebruik van hernieuwbare energie én de laagste koolstofuitstoot. Het land heeft zichzelf zelfs nog strengere doelen opgelegd dan het Klimaatakkoord eigenlijk vereist. Daarmee zal Zweden tegen 2045 haar uitstoot al met 85% tot 100% hebben verminderd.
Duurzaamheid betekent dat er blije mensen en dieren leven op een gezonde aarde, nu en in de toekomst. En dat er altijd genoeg is voor iedereen. Lees hieronder meer over duurzaamheid en ook wat je zélf kunt doen!
Consumenten letten bij de aanschaf van producten en diensten steeds vaker op de maatschappelijke impact van een merk of op de duurzame aspecten van een product of dienst. In 2021 is dit aandeel gestegen van 53% naar 56%.
Duurzaamheid bij Theek 5
De doelen richten zich op 5 P's: People, Planet, Prosperity, Peace & Partnerships (oftewel: Mensen, Aarde, Welvaart, Vrede & Partners – maar in het Engels klinkt het net wat beter…).
Deze drie aspecten zorgen de basis voor de 3 P's: People, Planet & Profit.