Via vier fietsroutes kunt u de Maasvlakte en Tweede Maasvlakte ontdekken. Ook kunt u de Tweede Maasvlakte vanaf het water beleven door aan boord te gaan van de FutureLand Ferry. Hierin laat u zich meevoeren langs nieuwe kades en vers opgespoten land en vaart u door de havens van de Tweede Maasvlakte.
Het Havenbedrijf heeft de 400 meter diepzeekade aangelegd, met een diepte van 16,50 meter.
De Maasvlakte ligt in het uiterste W van de gemeente Rotterdam, Z van Hoek van Holland. Het gebied is het begin van de Betuweroute en de N15, die even verderop overgaat in de A15.
Per 1 januari 2022 geldt de milieuzone Stad Rotterdam alleen voor vrachtauto's met een emissieklasse 5 of lager. Voor personen- en bestelauto's gelden geen beperkingen. Zij mogen de milieuzone inrijden ongeacht leeftijd of emissieklasse.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €100,-. Daar komen nog administratiekosten bij. Vrachtauto's betalen €250,-.
Boete milieuzone personenauto's
Rijd je toch met een vervuilende auto in een milieuzone en heb je geen ontheffing? Dan betaal je een boete van 109 euro (100 euro plus 9 euro administratiekosten).
Maasvlakte 2 (in volksmond ook: Tweede Maasvlakte) is de benaming voor het uitbreidingsproject van de Rotterdamse haven dat is gelegen ten westen van de (eerste) Maasvlakte. Met dit nieuwe in zee aangelegd gebied ter grootte van 2.000 hectare werd de haven 20% groter.
Dit betekende dat schepen de havens niet meer veilig konden bereiken en dat het grote aanbod van schepen op de vaarwegen opstoppingen en dus langere vaartijden met zich mee zouden brengen. Er werd daarom gedacht aan het creëren van een vlakte in de Noordzee: de Maasvlakte.
Waarom wordt de Tweede Maasvlakte aangelegd? Het nieuwe gebied is volgens het Havenbedrijf Rotterdam hard nodig om de concurrentiepositie van Rotterdam in de toekomst te garanderen en mee te groeien met havens als Antwerpen en Hamburg. De kosten voor de aanleg bedragen circa 3 miljard euro.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Buurt Maasvlakte heeft afgerond een totale oppervlakte van 5.683 hectare, waarvan 3.271 land en 2.412 water (100 hectare is 1 km2). De gemiddelde dichtheid van adressen is 7 adressen per km2.
De Nieuwe Waterweg wordt 16,40 meter diep en de Botlek 15,90. Voor de Botlek is daarmee het maximum bereikt. Dieper is niet toegestaan omdat anders de Maeslantkering niet meer goed kan functioneren.
Rotterdam ontstond rond 1270, toen inwoners van het gebied rond de Maas en de Rotte begonnen met de bouw van een dam in de Rotte. De stad werd al snel een handelsplaats en de eerste havens werden gecreëerd. In 1340 kreeg Rotterdam stadsrechten en werd begonnen met het bouwen van stadsmuren en kanalen.
Op 1 september 2008 startte na jaren van plannen, discussies en protesten, de aanleg. Op 22 mei 2013 werd de Tweede Maasvlakte officieel in gebruik genomen. Het nieuwe havengebied is in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam gefaseerd aangelegd. Maasvlakte 2 sluit direct aan op de eerder aangelegde Maasvlakte.
Tot op de dag van vandaag moet de vaargeul langs Maassluis met baggeren op diepte gehouden worden. De breedte is later op 400 meter gebracht omdat de vaarweg te smal bleek voor het scheepvaartverkeer. Een andere belemmering voor de scheepvaart bleek een bocht in de waterweg bij Maassluis.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
Een gele milieuzone is toegankelijk voor auto's met emissieklasse 3 en hoger. Een groene milieuzone is toegankelijk voor auto's met emissieklasse 4 en hoger. Kampeerwagens die op diesel rijden, mogen wel een milieuzone inrijden als de eigenaar van de kampeerwagen daar woont.
Sinds november 2020 geldt binnen Amsterdam een groene milieuzone voor personenauto's met een dieselmotor. Personenauto's met een dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Personenauto's met een dieselmotor en een emissieklasse 3 of lager hebben geen toegang meer.
Milieuzone Amsterdam: de regels
De milieuzone in Amsterdam geldt voor dieselbestelauto's met een bouwjaar van voor 1 januari 2000. Brommers en scooters van voor 2011 worden geweerd in de gehele bebouwde kom. Dieseltaxi's (van 2008 en ouder) en dieselautobussen (van 2004 en ouder) worden in de stad geweerd.
06 december 2019 De milieuzone voor personenauto's in Rotterdam wordt opgeheven. Dat gebeurt in twee stappen. Sinds 1 juli 2018 worden benzineauto's van vóór 1 januari 1992 weer toegelaten en per 1 januari 2020 worden dieselauto's van vóór 1 januari 2001 weer toegelaten.
De toegang tot de milieuzone wordt gecontroleerd met behulp van vaste (de huidige milieuzone camera's) en mobiele/flexibele camera's in de stad die aan de hand van het kenteken registreren of een voertuig wel of niet de milieuzone in mag. Daarnaast wordt op straat gehandhaafd op geparkeerde brom- en snorfietsen.