Wat gebeurt er als je de nooddeur van het vliegtuig opent tijdens het vliegen? Mensen met vliegangst, weest gerust. Dit kan niet! Het is onmogelijk om deze deur te ontgrendelen als het toestel in de lucht hangt.
Dat is mogelijk de deur die is opengetrokken: EPA Op een foto van het vliegtuig is een nooddeur te zien die open staat. Als een vliegtuig in volle vlucht is, is het onmogelijk om de deuren te openen vanwege de gecontroleerde luchtdruk in het vliegtuig.
Deze bedieningsstang wordt ook wel push- of touch-bar genoemd. Een push-bar maakt een draaiende beweging naar beneden, waarmee de deur wordt geopend.
In een vliegtuig in Zuid-Korea is vlak voor de landing een deur opengegaan. De politie heeft een man aangehouden die de deur waarschijnlijk heeft opengemaakt. Het vliegtuig kon veilig landen en er raakte niemand gewond. Wel waren een aantal passagiers in paniek.
Een vliegtuigdeur kan tijdens een vlucht geopend worden.
Als je goed naar vliegtuigdeuren kijkt zie je dat ze van binnenuit als een soort kurk in de vliegtuigromp passen (terwijl ze door een slimme constructie soms toch naar buiten open slaan!). Als de deur gesloten is zal de cabinedruk een druk uitoefenen op de deur.
Toestellen gebouwd voor korte start- en landingsbanen ("STOL") kunnen opstijgen met een aangewezen luchtsnelheid van 40 knopen, 74 km/h en bij voldoende tegenwind zelfs verticaal opstijgen.
Hoe snel gaat een vliegtuig bij opstijgen? Een passagiersvliegtuig bereikt een snelheid van ongeveer 250 km/u alvorens op te stijgen en het luchtruim in te gaan. Deze snelheid is noodzakelijk om voldoende lift te genereren voor het opstijgen, zodat het vliegtuig veilig de lucht in kan zweven en de reis kan beginnen.
De piloten vliegen laag om parachutisten en vracht veilig en nauwkeurig op de gewenste plaats te laten landen. Bovendien kunnen vliegers zich op een lagere hoogte beter oriënteren.
De "Ooievaar" werd in 1937 gebouwd door de Firma Gerhard Fieseler. Zijn technische verfijning maakte het, indien nodig, tot het langzaamste gevechtsvliegtuig ter wereld. De Fieseler Storch werd gebruikt als verkennings-, transport- en medisch vliegtuig.
Wat is het grootste passagiersvliegtuig? De Airbus A380 is momenteel het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Afhankelijk van de configuratie biedt de reus tussen 550 en 853 zitplaatsen - keuze genoeg om de beste plaatsen te vinden. Ook de andere gegevens zijn indrukwekkend.
Een vluchtdeur en tevens normale toegang, in een rookvrije vluchtroute, is bijvoorbeeld nooit smaller dan 85 cm. Een nooddeur wordt uitsluitend gebruikt om het bouwwerk te ontvluchten bij calamiteiten, is niet voor regulier gebruik en moet binnen een seconde kunnen worden geopend.
De term vluchtdeur is van toepassing in gebouwen met een publieksfunctie. Bij een nooddeur mag dan ook een relatief eenvoudige sluiting zonder sleutel worden toegepast met een deurkruk of drukplaat (NEN EN 179).
Mocht het, in geval van nood, nodig zijn om de nooduitgangen te openen, dan zal de piloot eerst een noodlanding inzetten. Hierbij wordt geprobeerd om zo snel mogelijk te dalen zodat er minder druk op het vliegtuig komt. Ook zal de druk in de cabine worden verlaagd. Pas dan kan de deur worden geopend.
Toch zijn er bepaalde types vliegtuigen die kunnen stil blijven hangen in de lucht. Met een straalmotor of met schroeven wordt lucht naar onder geduwd, waardoor het vliegtuig een kracht naar boven krijgt.
Het wordt de langste passagiersvlucht ter wereld: 19 uur non-stop van Londen of New York naar Australië. Vliegmaatschappij Qantas heeft nu de eerste beelden van het extra luxe interieur van het nieuwe toestel openbaar gemaakt.
Je kunt echt vliegen op 's werelds kortste non-stop vlucht - het duurt minder dan twee minuten. Deze korte vlucht is tussen de eilanden Westray en Papa Westray op de Orkney-eilanden die ten noordoosten van de kust van Schotland liggen.
Ik heb deze vraag een paar keer gespot: kan een vliegtuig achteruitrijden, bijvoorbeeld tijdens het taxiën? De meeste vliegtuigen kunnen dit door straalomkering te gebruiken. Dit betekent dat de uitlaatstraal (de jet-blast) wordt omgedraaid, zodat de stuwkracht tegen de richting van het vliegtuig in gaat.
Het vliegtuig moet op grotere hoogte nog steeds hetzelfde aantal luchtdeeltjes raken om dezelfde luchtsnelheid te behouden als op een lagere hoogte. Dit gebeurt door ons steeds sneller door de lucht te verplaatsen ten opzichte van de grond. Voor een piloot is de luchtsnelheid het belangrijkst.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'.De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.