Wordt er in een sollicitatiegesprek gevraagd of je iets over jezelf kan vertellen? Dat is niet gek. Het is namelijk een informele, persoonlijke vraag, bedoeld om je beter te leren kennen. Echt een open vraag uit interesse dus, de ideale ijsbreker voor een sollicitatiegesprek of netwerkgesprek.
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
"Introduceer jezelf in maximaal 5 minuten"
Je weet van tevoren bijna zeker dat je deze vraag kunt verwachten, dus bereid je goed voor! Ga niet te gedetailleerd op zaken in, dat houdt je van je krachtige introductie af. Introduceer jezelf in maximaal 5 minuten. Vertel je verhaal met enthousiasme.
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Veel ondernemers hebben het idee dat het stukje over jezelf vooral bestaat uit een opsomming van opleidingen, trainingen en werkervaring. Natuurlijk is het goed om te beschrijven welke ervaring jou heeft gebracht waar je nu staat, maar hou het beperkt tot wat noodzakelijk is voor de ander om te weten.
Wat trekt je aan in dit bedrijf? Noem bijvoorbeeld de prettige werkomgeving, de bedrijfscultuur en de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Laat blijken dat je hebt verdiept in de organisatie. Je kunt bijvoorbeeld relevante trends of producten noemen die je aanspreken.
Stel jezelf voor aan iedereen die je ontmoet, zorg dat je als korte 'pitch' in een paar zinnen kunt vertellen wie je bent en wat je komt doen. Vraag ook belangstellend naar de functie van degene tegenover je en probeer sowieso haar of zijn naam en afdeling te onthouden, maar blijf niet te lang kletsen.
Het antwoord dat je op deze vraag gaat geven hoeft overigens niet gericht te zijn op het werk, maar het moet wel laten zien dat je in staat bent om jezelf aan een bepaalde taak of hobby te kunnen wijden waar je gepassioneerd over bent.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
vraag 4: waarom moeten we jou aannemen
Geloof je dat jij de beste persoon bent voor deze baan? Laat het merken en zeg het! Zorg wel dat je dit onderbouwt door nogmaals jouw onderscheidende skills en ervaringen te noemen. Goed: “Jullie zouden mij moeten aannemen, omdat ik de beste kandidaat ben voor deze baan.
Nou, als je op een sollicitatiegesprek wordt gevraagd naar een slechte eigenschap, benoem je die als verbeterpunt. Dus: waar ben je niet zo goed in en wat wil je graag leren, verbeteren of ontwikkelen? En geef ook een voorbeeld van hoe je dat zou willen doen.
Kleed je niet te informeel.
Kies dan voor goed ademende kleding en niet iets synthetisch of iets met strakke mouwen. Zo voorkom je zweetplekken. Check voor vertrek of jouw tas en de jas die jij draagt schoon en heel is. Draag geen hoofddeksel, tenzij om religieuze redenen.
Voor een inleidende email volstaat het over het algemeen om te schrijven: "Introductie - Jouw Naam". Zorg ervoor dat dat je onderwerpregel als eerste invoert! Vaak bewaart men de onderwerpregel voor het laatst; dit kan ervoor zorgen dat je helemaal vergeet de onderwerpregel te schrijven.
Jezelf voorstellen
Stel jezelf voor door je naam, je functietitel en waar je werkt te benoemen. Volg dit met een korte biografie. Vergeet niet wat over je ervaring te vertellen. Als je een presentatie houdt voor een groep mensen die jou al kennen, is het niet nodig om jezelf voor te stellen.
De afsluiting van je pitch is dé kans om een onuitwisbare indruk achter te laten bij je publiek. Probeer in de afsluiting nog een keer echt goed aandacht te vragen voor jouw doel. Herhaal dus nogmaals je kernboodschap en stel een vraag aan je publiek zodat zij echt gaan nadenken over jouw dienst of product.