Het rijden zonder rijbewijs of minderjarig gebruik kost je volgens de voorwaarden van Go-sharing € 500,-. Dit bedrag is hetzelfde bij fraude aan het systeem en een ander persoon laten rijden op je account. Alles overziend kunnen de kosten enorm oplopen als je zonder rijbewijs deelneemt aan het verkeer.
Voor een elektrische fiets (of e-bike) gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. U hoeft bijvoorbeeld geen rijbewijs te hebben. Op een elektrische fiets moet u zelf meetrappen om vooruit te komen. De trapondersteuning stopt bij 25 kilometer per uur.
Als je die groene scooters bedoelt: rijden zonder rijbewijs gaat via de officier van justitie maar het standaardbedrag is 260 euro als het je eerste keer is. Deze kan worden verhoogd afhankelijk van de situatie. Maar voor go sharing heb je een account nodig en om een account aan te maken heb je een rijbewijs nodig.
U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs.
Als GO Sharing constateert dat je aan bovenstaande afspraken niet hebt voldaan, mag zij de kosten die zij maakt voor het niet voldoen aan deze voorwaarde (met een toeslag) bij je in rekening brengen. Ook gederfde inkomsten kunnen in dit geval op jou worden verhaald.
Wat kost de dienst en wat zijn de voordelen? Scooter huren? Naast het starttarief van € 0,50 (25 km/h scooter) en € 1,- (45 km/h scooter) betaal je púúr en alleen voor de tijd dat je de e-scooter huurt. De prijs per minuut is € 0,29.
De e-bikes van GO Sharing gebruik je op dezelfde manier als je gewend bent van de scooters. In de app kun je zien waar de dichtstbijzijnde fiets staat en die meteen reserveren. Je betaalt € 0,18 per minuut en € 0,15 per minuut in de parkeerstand. De fietsen kunnen tot wel 60 kilometer per uur rijden.
Je betaalt 23 cent per minuut om gebruik te maken van een deelfiets, dat is 6 cent minder dan een scooter. Als je van plan bent vaker op een GO Sharing fiets te stappen, dan kan je een voordeelpakket kiezen. De pakketten geven je een bepaald aantal rijminuten voor een bedrag dat uiteindelijk iets goedkoper is.
Een eerste overtreding wordt met een geldboete afgedaan. Bij een tweede overtreding wordt de verdachte gedagvaard voor de Kantonrechter en wordt er een geldboete en 1 week hechtenis voorwaardelijk geëist. Bij een derde overtreding vordert de officier van justitie een hechtenis van twee weken.
De minimum leeftijd om gebruik te maken van de GO Sharing scooter is 16 jaar. Voor het reserveren en gebruik maken van een GO Sharing scooter is een geldig rijbewijs nodig.
Wel mag je pas een scooter rijden als je 16 jaar oud bent. Je kunt dus ook pas je praktijkexamen afleggen, als je 16 jaar bent. Wanneer je zowel je praktijk-, als je theorie examen voldoende afgerond hebt, heb je jouw rijbewijs AM. Dit rijbewijs raak je niet meer kwijt.
Boete rijden zonder rijbewijs scooter
Rijdt u zonder rijbewijs en wordt u door de politie betrapt? Dan moet u een boete van € 260 betalen en mag u niet verder rijden. Als de bestuurder jonger dan 16 jaar is, dan wordt dit bedrag gehalveerd.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Met GO Sharing pak je binnen 3 minuten lopen een deelscooter of e-bike, reis je straks – als de deelauto's aan het aanbod hebben toegevoegd – naar een deelauto of naar het station om naar een andere regio te reizen. Daar pak je een deelscooter of e-bike naar je eindbestemming.
Aanbieder GO Sharing heeft nieuwe tweewielers verspreidt die harder rijden en daarmee voor de langere afstanden geschikt zijn. Dit model heeft een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, in tegenstelling tot de zeshonderd groene scooters die in de regio al actief zijn en op 25 kilometer per uur begrensd zijn.
Trek een van de remmen in en druk tegelijkertijd op de 'GO'-knop op het display om de motor te starten.
Conclusie prijzen: Welke deelscooter is het voordeligst? Felyx is het duurste, namelijk €0,30 per minuut zonder kortingen bij lange afstanden of veel gebruik. GO Sharing is €0,01 goedkoper per minuut, maar bij afname van een pakket/bundel velen malen goedkoper.
Het maximale bereik van een volgeladen scooter is per aanbieder verschillend. Grofweg geldt dat je met een deelscooter van GO Sharing 70 kilometer haalt, met fexyl 80 kilometer en met Check 100 kilometer.
E-bikes gaan normaliter niet harder dan 45 km/u. De revolutionaire fiets, met de naam Swind EB-01, wordt aangedreven door een 15 kW/20 pk sterke elektromotor en met opgeladen batterijen kan hij 130 kilometer ver komen.
Om 15 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 53 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 15 km ongeveer 1 uur, en met wind mee ongeveer 48 minuten. Op een elektrische fiets doe je 36 minuten over 15 km.
Het starttarief is €4,99 en vervolgens betalen gebruikers €0,30 per minuut. De elektrische deelauto's krijgen vaste, strategische plekken in steden, om zo deelvervoer tussen regio's te bevorderen.
In de app kun je vrienden uitnodigen om ook gebruik te maken van de scooters. Als zij een account aanmaken ontvangen jullie allebei 15 gratis rij minuten. Op deze manier kun je dus gratis minuten sparen voor GO Sharing.
Je rit pauzeren of beëindigen
De meeste gebieden van een stad zullen vaak groen zijn en dit houdt in dat je hier een rit kan starten, pauzeren of beëindigen. Servicegebied: Hier moet je je rit beëindigen. ð´ Geen parkeergebied: Hier mag je niet je scooter parkeren of je rit beëindigen.
Je mag direct naast een fietsenrek parkeren, op een scooterparkeerplaats en op een stoep die breed genoeg is voor een scooter en een kinderwagen. Hierbij zet je de scooter zover mogelijk tegen de muur aan.