In Kroatië is een Klein Vaarbewijs (ICC I) voldoende als je dichtbij de kust blijft.Vaar je verder uit de kust of heb je een motor- of zeilschip moet je een Groot Pleziervaartbewijs hebben (ICC II). Je kunt als alternatief een (duur!) theoretisch examen afleggen bij de havenmeester.
Kroatië Voor elke boot met buitenboord- of binnenboordmotor is het vaarbewijs verplicht, ook voor een rubberbootje van 2,5 meter lang met 2 pk motor.
Jetski: voor een jetski heb je een vaarbewijs nodig. Deze gaat namelijk al snel harder dan 20 km/u. Sloep: voor een sloep heb je doorgaans geen vaarbewijs nodig. De meeste sloepen zijn niet langer dan 15 meter en gaan meestal niet sneller dan 20 km/u.
Vaarregels in Kroatië
Motorboten en zeiljachten dienen minimaal 150 meter afstand te houden van stranden met een maximale snelheid van 5 knopen. Tussen 150 en 300 meter vanaf stranden havens etc. geldt een maximale snelheid van 8 knopen. Ook dient u ruim afstand van andere boten te houden.
Varen in Europa, let erop dat je in het bezit van het juiste vaarbewijs bent. Net als in Nederland is ook in het buitenland Vaarbewijs 1 geldig op de binnenwateren en Vaarbewijs 2 in de binnenwateren en op zee.
Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht. Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.
Het klein vaarbewijs I geldt voor de vaart op rivieren, kanalen en meren. Met het klein vaarbewijs I mag ook gevaren worden op de Gouwzee. Het klein vaarbewijs I is ook een International Certificate of Competence (ICC) inland waters.
Ben je op vakantie in Spanje of Kroatië en besluit om daar een vaarbewijs te halen om in Nederland te mogen varen? Niet doen, in Nederland kan je daar een boete voor krijgen van 600 euro.
Voor zeilen in Kroatië moet je in het bezit zijn van je Vaarbewijs 1, Vaarbewijs 2 en het Basiscertificaat Marifonie (dat mag iemand anders dan de schipper zijn). Hier wordt op gecontroleerd, dus zorg dat je de pasjes en bewijzen bij je hebt. De Nederlandse pasjes zijn geldig in het buitenland.
Het klein vaarbewijs II is geldig op 'rivieren-kanalen-meren', Eems/Dollard, de Waddenzee, het IJsselmeer, Markermeer, IJmeer en op de Oosterschelde en Westerschelde. Het klein vaarbewijs II is ook een International Certificate of Competence (ICC) inland and coastal waters.
Het ICP is geen bewijs dat u het pleziervaartuig mag besturen buiten Nederland. Hiervoor heeft u een International Certificate of Competence (ICC) nodig. Dit krijgt u automatisch bij een Klein Vaarbewijs of Groot Pleziervaartbewijs.
In principe mag je overal in Nederland varen zonder vaarbewijs.
In het buitenland heeft u als schipper van een pleziervaartuig vaak een internationaal vaarbewijs nodig. Dit is het Internationaal Certificate of Competence (ICC). Soms ook voor een schip waarvoor in Nederland geen vaarbewijs nodig is. In het buitenland heeft u soms ook andere documenten nodig.
Klein Vaarbewijs 2
Dit vaarbewijs is geschikt voor dezelfde vaartuigen als Klein Vaarbewijs 1. U mag hiermee varen op: rivieren, kanalen en meren. de Eems/Dollard. de Waddenzee.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Veel mensen vragen zich af of het halen van Vaarbewijs 2 moeilijk is. Dit verschilt per persoon. Als u al Vaarbewijs 1 heeft, heeft u al natuurlijk al een deel van de kennis. Daarnaast zijn er verschillende soorten lesmateriaal, zoals een dagcursus of videocursus.
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
U heeft ook Vaarbewijs II nodig als uw vaartuig korter is dan 8 meter, maar een motor heeft van 25 pk of meer. Dit geldt voor zowel het varen op binnenwateren als voor het varen op kustwateren. In Zweden is een vaarbewijs verplicht voor vaartuigen met een lengte vanaf 12 meter.
De Wereldwijde Nederlandse Zeebrief Registratie kost €1750,-. De verplichte eenmalige inspectie wordt buiten deze berekening gelaten, aangezien de kosten hiervan afhangen van de ligplaats van uw boot of jacht. In Europa kost deze inspectie meestal tussen de €750,- en €1000,-.
Je boot hoeft alleen zeewaardig te zijn als je buiten 10 mijl van de kust vaart. De volgende zaken moeten aan boord zijn: zwemvesten voor alle opvarenden. lenspompen, minimaal 1 die met de hand bediend kan worden.
CE-certificaat boten
Categorie A, Oceaan: ontworpen voor lange reizen waarbij de windkracht meer dan 8 op de schaal van Beaufort kan bedragen en de golfhoogte meer dan 4 meter kan zijn zonder dat het schip daardoor in de problemen kan komen, bijvoorbeeld op de oceanen.