Nee, geld overmaken naar een creditcard van iemand anders kan niet. Dat kunnen alleen bedrijven, bijvoorbeeld als ze geld terugbetalen voor een bestelling die je via internet hebt gedaan. Je kunt dus geen geld overschrijven naar een creditcard die niet van jezelf is. Een creditcard is gebonden aan één persoon.
Geld retour via je creditcard
Wanneer je dit met je creditcard deed, is dat de financiële informatie die ze van jou hebben. Geld terugstorten via deze route heeft dan vaak hun voorkeur. Zo'n terugstorting zal bij jou leiden tot een positief saldo op je creditcard.
Als je met je creditcard betaald hebt, kan je de transactie terug draaien en krijg je je geld terug.
Heb je met je creditcard iets besteld in een webwinkel, maar heb je het teruggestuurd? Dan boekt de webwinkel het betaalde bedrag ook weer op je creditcard terug. Als je zelf je creditcardrekening al had betaald, dan kun je hierdoor een positief saldo krijgen.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Retourpinnen is als het ware een omgekeerde pinbetaling. De winkelier stort het bedrag via uw betaalpas terug op uw bankrekening. De eerstvolgende werkdag wordt het retourbedrag bijgeschreven.
Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen.Of dat u uw geld terugkrijgt als u het product terugbrengt als u spijt krijgt van uw aankoop.
Met de meeste creditcards is het mogelijk om geld over te maken naar je eigen bankrekening. Je kunt hiervoor inloggen in je creditcardaccount. Daar vind je een antwoord op de vraag of dit kan met jouw creditcard en uitleg over hoe je dit moet doen.
Het is niet mogelijk om rechtstreeks geld over te maken van een creditcard naar een willekeurige andere privérekening in binnen- of buitenland. Er zijn verschillende manieren hoe je dit met een tussenstap kunt doen: - Gebruik een geldverzenddienst.Bekende voorbeelden hiervan zijn Western Union en Skrill.
Een onjuiste afschrijving op het rekeningoverzicht van je creditcard kun je terug laten draaien. Zie je een onterechte afschrijving op de maandelijkse rekening staan, dan mag je de betaling betwisten. Neem daarvoor contact op met de klantenservice van je creditcardaanbieder.
Indien u recht hebt op een terugbetaling met de bescherming die gekoppeld is aan uw Mastercard Premium kaart, vul dan het formulier in dat u van uw bank hebt gekregen. Voeg alle noodzakelijke bijlagen toe, zoals uw kasticket en eventuele documenten die de geleden schade aantonen.
FAQ: Kun je een betaling terugdraaien? Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Webshop betaalt geld niet terug: dit kunt u doen!
Dit heet het herroepingsrecht. Laat u binnen 14 dagen na levering van uw aankoop aan de webshop weten dat u het product terug wilt sturen, dan moet de webwinkel u het aankoopbedrag terugstorten.
Terugboeken via Internet Bankieren
Dan kunt u via Internet Bankieren een melding doen van een onterechte incasso. We onderzoeken dan of u een geldige machtiging heeft afgegeven. Geen geldige machtiging? Dan ontvangt u het geïncasseerde bedrag terug.
Bent u het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kunt u binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kunt u niet terugboeken. Deze kunt u alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van uw rekening wordt afgeschreven.
Kan ik een creditcard reservering terugboeken? Nee, alleen het bedrijf kan een gereserveerd bedrag terugboeken. Dit kan bijvoorbeeld bij een geannuleerde reservering van een hotel of bij een borg voor een auto. Het kan tot 21 dagen duren voordat een creditcard reservering is verwerkt of verdwenen van je overzicht.
De meeste producten die je met een creditcard betaalt zijn automatisch 180 dagen verzekerd bij verlies, diefstal en schade. Met een Platinumcard is deze verzekering zelfs 365 dagen geldig. Handig als de garantie of je reisverzekering je pech niet dekt.
“Een kredietkaart is een betaalkaart die aan je zichtrekening verbonden om uitgaves te betalen. Je kunt er geen geld van overschrijven.” Een positief saldo wordt dus gebruikt om de volgende rekening te betalen. Daarna komt het saldo weer op nul.
Alleen afgeschreven bedragen van je creditcard kan je proberen terug te vragen. Voor een reservering op je creditcard kan dit niet. Zorg ervoor dat je het verzoek indient binnen 120 dagen nadat het bedrag van je creditcard is afgeschreven.
Minpunten van creditcards
· Contant geld opnemen is duur: dit kun je beter alleen in noodsituaties doen. · Lenen is relatief duur: dit geldt alleen als je de maandelijkse rekeningen niet volledig voldoet. Lenen via een creditcard is meestal duurder dan een persoonlijke lening.
Is het ook mogelijk om met een creditcard aan een particulier rekeningnummer in het buitenland te betalen? Ja dat kan, maar alleen via een omweg, een extra tussenstap. Het is niet mogelijk om rechtstreeks geld over te maken van een creditcard naar een willekeurige andere privérekening in binnen- of buitenland.