heb een vraag he ik heb een oplader voor auto accus op te laden maar is dat juist hetzelfde voor scoot nee he??? Nee, je scooteraccu kan de capaciteit van de autoacculader niet aan.
Jazeker, dit is geen probleem! Je kan je motor gewoon starten met behulp van een auto accu.
Sluit de oplader eerst op de scooter aan en sluit vervolgens de oplader aan op het stopcontact. Tijdens het oplden van de accu knippert 1 LED lampje op de oplader en de andere blijft branden. Als beide LED lampjes blijven branden, betekent dit dat de batterij compleet geladen is.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
De e-scooters die nu op de markt zijn, hebben gemiddeld een actieradius van 40 tot 90 kilometer als ze helemaal opgeladen zijn. Dit is wel afhankelijk van het merk en model.
Dit merk je aan het feit dat je scooter steeds slechter start, het starten langer duurt, of dat hij helemaal niet meer start. Aan startproblemen merk je het meestal als eerst. Daarnaast kan het ook zijn dat je verlichting of richtingaanwijzers niet meer werken.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Een elektrische scooter zou u tijdens een werkweek ongeveer acht keer moeten opladen. Dat kost ongeveer 50 cent. Totale stroomkosten bedragen dan € 4,- per maand. Per jaar kan de besparing dus oplopen tot ruim € 370,-.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
Een goede acculader voor alle soorten natte brommeraccu's is bijvoorbeeld de Einhell CC-BC 2 M. Andere goede en niet te dure acculaders voor de startaccu van scooter of brommer zijn de Telwin Defender 8 en de Tecmate Optimate 1+. En ook de CTEK XS 0.8 behoort tot dé acculaders voor de start-accu van de scooter.
Vraag: Hoe lang duurt het als ik de scooter accu ga opladen? Antwoord: Dat hangt af van hoe krachtig de lader is en om wat voor soort accu het gaat. Sommige accu's hebben maar 2 tot 4 uur nodig tot ze volledig zijn geladen terwijl andere modellen wel 7 tot 12 aan de lader moeten.
Bijna iedere scooter heeft een 12v accu. Dat wil zeggen, 12 volt. Het aantal ampère kan verschillen. De meeste scooteraccu's hebben 4ah, 4 ampere.
Scooter met kickstart starten
Wanneer je scooter een (lange) tijd heeft stilgestaan, is het onverstandig om je scooter elektrisch te starten. De benzine in de carburateur kan verdampt zijn. Ook is de kans aanwezig dat de accu niet meer zo vol zit. Dit kan ervoor zorgen dat de accu kapot gaat.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
De benzine verdampt dan uit de vlotterkamer waardoor de scooter de eerste keer zeer slecht start, je moet dan 30 sec tot 1 min elektrisch doorstarten voordat het blokje de aanstalten maakt om aan te springen. Draai je dan gelijk het gas open valt de scooter uit.
Wat is warm rijden? Warm rijden zorgt ervoor dat de scooter zo min mogelijk beschadigt bij een koude start (starten met een koude motor). Dit betekent dat de scooterrit rustig moet beginnen. Zodra de scooter goed is opgewarmd, is het minder schadelijk voor de scooter om flink gas te geven.
Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Ik denk dat je de scooter hebt laten 'verzuipen'.. Dat betekent dat de Scooter te veel benzine heeft waardoor het niet meer wil ontbranden en waarschijnlijk de bovenkant van de bougie (die de vonk maakt om de benzine te laten verbranden) te nat heeft gemaakt waardorr de vonk niet krachtig genoeg meer is.
Vroeg of laat wordt de accu zwakker en is deze aan vervanging toe. Dit is een normaal verschijnsel. Is de auto accu plots leeg, dan is er altijd iets aan de hand.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.