De radiator blijft koud
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Misschien is verwarming niet ontlucht of blokkeert de radiatorkraan of voetventiel de doorstroming van het warme water door het leidingstelsel.
Controleer of de stekker in het stopcontact zit en of er ook spanning op dit stopcontact staat. Mogelijk dat er een zekering vervangen moet worden. Stel de kamer- of klokthermostaat hoger in en kijk of de ketel dan aanslaat. Controleer op de manometer op of bij de ketel of de waterdruk tussen de 1.0 en 2.0 bar is.
Wanneer je radiator nauwelijks warm wordt of slechts gedeeltelijk opwarmt, kan het zijn dat je radiator niet volledig met het water is gevuld maar ook lucht bevat. Lucht in de leidingen verzamelt zich in de radiator en die verwarmt daardoor niet meer.
Als een radiator of vloerverwarming verstopt raakt, dan heeft dat vaak te maken met de waterkwaliteit in de centrale verwarming. In uw cv-water zitten immers soms ongewenste vaste deeltjes. Deze vaste deeltjes kunnen in veel verschillende samenstellingen voorkomen, maar worden meestal als 'slib' omschreven.
Begin bij de laagst geplaatste radiator in huis. - Draai vervolgens de kranen weer open, zet de thermostaat aan op de gewenste temperatuur. - Controleer de waterdruk van de cv-ketel. Als hij nog op rood staat, is de druk te laag en moet de cv-ketel bijgevuld worden met water.
In de praktijk betekend dit dat de "tweede" radiator, dus die die de retourwarmte krijgt van de eerste, pas na een uur of nog langer warm wordt. Soms wordt hij helemaal warm en soms niet. Het duurt gemiddeld 3 uur of nog langer om van 18 C° naar 21 C° te gaan in de woonkamer...
Hang het op de binnenmuur. Minimaal 1,5 meter boven de grond. Plaats de thermostaat in een veel gebruikte ruimte, zoals de woonkamer. Hang de thermostaat nooit in direct zonlicht of boven een radiator.
Sluit de vulslang aan op de kraan die zich het dichtst bij de CV-ketel bevindt. Zet de kraan vervolgens een klein beetje open zodat je alle lucht uit de slang kunt laten lopen. Als er water uit de slang komt, draai je de kraan weer dicht.
U kunt de waterdruk van uw cv-ketel eenvoudig controleren op de meter aan of naast de ketel. Die moet een waarde aangeven tussen 1,5 en 2 bar. Bij een lagere druk dan 1,5 bar kan de cv-installatie het water niet goed rondpompen.
Elke radiator heeft namelijk een vierkante moer die open gedraaid kan worden. Hiermee kan je de verwarming ontluchten. Er kan ook wat water meekomen, zodra er water uit de radiator komt draai je de moet weer dicht. Na het ontluchten van de verwarming kan het nodig zijn om de CV-ketel bij te vullen met water.
In principe zijn er maar twee signalen die vrijwel zeker wijzen op een defecte thermostaat. Ofwel komt de motor of het koelwater te snel op bedrijfstemperatuur en wordt te heet, ofwel komt de motor pas na een hele lange rit of helemaal niet op bedrijfstemperatuur.
Bel 112 of het Nationaal storingsnummer op 0800 - 9009.
Geen warm water, wel verwarming
Dee oorzaak is afhankelijk van de warmwatertoestellen die u in huis heeft. Bij een defect aan de combiketel heeft u vaak geen verwarming én geen warm water. Maar is er een probleem met de boiler, dan komt er alleen koud water uit de kraan/douche.
Normaal gesproken is je kamer na een kwartiertje/half uur op temperatuur. Na vijf minuten ga je het al voelen.
wat betekent een kraantje (met of zonder streep erdoor) op het schermpje van de thermostaat?? Beste, Een kraantje met een streep erdoor wil zeggen dat de ECO fuctie actief is. Ziet u een kraantje in de display wil dit zeggen dat er op dat moment warm water gebruikt.
Zit er geen ontluchter aan de bovenzijde van de radiator? Dan wordt het iets lastiger. Volg dan de cv-leiding naar een volgende radiator die wel te ontluchten is. In principe is het ontluchten van een cv-ketel zo'n eenmaal per jaar nodig.
Het kost je niets extra's, je hoeft alleen maar slim met de verwarming om te gaan. Houd deuren in huis dicht en zet de verwarming als je thuis bent een graadje lager dan nu. 's Nachts kan de thermostaat op 15 graden. Beste tip: isoleren!
De enige juiste manier van ontluchten is door de betreffende radiatorkraan dicht te draaien, en vervolgens te ontluchten. Als er geen ontluchter aan de bovenzijde van de radiator zit, is het wat lastiger. Volg dan de cv leiding naar een volgende radiator die wel te ontluchten is.
Een radiator doorspoelen betekent in principe dat je de radiator mee naar buiten neemt en hem aan de binnenkant goed schoonmaakt door er vers water doorheen te spoelen. Als de radiator aan de bovenkant koud is, kan er lucht binnenin opgesloten zitten.
Voetventielen dienen als afsluiter in de retouraansluiting van de radiator. Een voetventiel heeft geen knop, zoals je bij andere afsluiters soms ziet. Men noemt het voetventiel ook wel het onderblok van de radiator. Ze maken het aftappen van de radiator gemakkelijk mogelijk.
Dit punt zit meestal op een radiator in de hal dicht bij de voordeur of in de keuken bij de achterdeur. Er kan dan eenvoudig een slang op worden aangesloten die naar buiten gelegd wordt zodat het cv water weg kan lopen. Soms zit zowel aan de voorkant als ook aan de achterkant van een woning een aftappunt.