De politie adviseert gebruikers om de laadkabel tussen twee latjes te leggen en daar met een van de wielen op te parkeren.Op die manier zou de laadkabel niet gestolen kunnen worden en raakt de kabel ook niet beschadigd.
Inmiddels zijn er helaas ook meldingen van dieven die de laadkabel met geweld lostrekken. De kans is groot dat de auto zelf hierbij ook schade oploopt, zoals beschadiging van de laadaansluiting en zelfs lakschade.
Dieven hebben het op de dure laadkabels van elektrische auto's gemunt. De politie adviseert om de auto tijdens het laden preventief óp de kabel te parkeren. Met name de kabel van de Tesla Model 3 is geliefd bij dieven, vooral als het koud is, omdat dan de diefstalbeveiliging niet werkt.
Diefstalbeveiliging bij openbare laadpalen
Aan de kant van de laadbox is bij het laden van de auto de kabel altijd vergrendeld, na het scannen van de laadpas. De laadsessie - en daarmee de mogelijkheid om de kabel te ontgrendelen - stopt pas na het opnieuw aanbieden van het laadpasje.
Uit recente diefstalcijfers blijkt dat het aantal diefstallen van 'rollende' voertuigen nog steeds op een schrikbarende 23.000 stuks ligt. Ook het aantal inbraken is zorgwekkend te noemen. Er wordt nog altijd zo'n 45.000 keer ingebroken, wat onnodige rompslomp en schade oplevert.
Als je een auto probeert te stelen, kun je maar beter niet voor een Tesla kiezen. Dat is deze week wel weer gebleken in de Verenigde Staten. Het stelen van een Tesla heeft vrijwel nooit een goede afloop. Althans, voor de dief.
Van alle gestolen auto's zijn er bijna 1.200 (40%) weer teruggevonden. Een en ander blijkt uit cijfers van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Zo werkt een laadkabel
Een Type 1 kabel heeft twee van deze aders: de Neutraal (N) en die voor een fase (L1). Een Type 2 kabel heeft behalve de Neutraal nog maximaal drie aders voor evenzoveel fasen: L1, L2 en L3. Een Type 1 lader kan dus opladen met maximaal 1 fase, terwijl een Type 2 lader tot 3-fasig kan laden.
U doet dat door de laadpas voor de kaartlezer te houden. LET OP! De laadkabel moet aan de autozijde zijn aangesloten. Wanneer het laadstation de transactie heeft beedindigd en de laadstekker is ontgrendeld, neemt u de stekker uit de contactdoos van de laadpaal.
De lengte laadkabel Tesla Model 3 is maarliefst 8 meter, waardoor je gemakkelijk bij elke laadpaal komt! De laadkabel is passend op alle uitvoeringen van dit model Tesla.
Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) krijgen auto's van drie jaar en jonger 'veelal een andere identiteit en verdwijnen in Nederland of gaan naar andere Europese landen, en Afrika. Jonge Toyota's zijn vooral in trek in Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana en Nigeria.
Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken. Maar wil je gewoon dat je met je eigen auto elke ochtend met een volle accu op pad kunt, dan is het enige regelwerk de installatie van de laadpaal thuis.
De Tesla Model 3 bereikt zijn optimale laadsnelheid via een 11kW laadkabel met stekker type 2.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Laadkabel zit vast aan de auto kant
Vergrendel de portieren een keer en ontgrendel ze vervolgens, om te proberen of de auto de laadkabel nu wel vrijgeeft. Een vastzittende laadkabel kunt u gedurende het ontkoppelen ook ondersteunen bij de aansluiting aan de auto kant, om zo de druk op de aansluiting te verlichten.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Veel mensen zijn op zoek naar een verlengkabel voor een laadkabel van een elektrische auto. Helaas bestaat dat niet.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
De bezitter van een goed, ongeacht de vraag of hij tevens de eigenaar daarvan is, kan worden aangemerkt als degene aan wie het goed toebehoort i.d.z.v. art. 317 Sr (ECLI:NL:HR:2015:1786).
De Volkswagen Golf (328), Polo (295) en Fiat 500 (196) worden het meest gestolen. De Toyota RAV4 (1 op 183), Toyota CH-R (1 op 245) en Mazda CX-5 (1 op 251) hebben het hoogste diefstalrisico.
Dat meldt het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). Er werden vorig jaar 5404 auto's gestolen. Vooral SUV's, zoals de Nissan Qashqai en Toyota RAV 4, zijn favoriet bij autodieven. De meest gestolen automodel in Nederland is de Volkswagen Golf.
Inmiddels hebben Tesla's een beveiligingsklasse 5, alleen zijn de auto's niet SCM/CCV-gecertificeerd. Dit geldt ook voor de Model X en Model S.