Wat gebeurt er als een Instant Payment niet (direct) lukt? De betaler ziet heel snel of een betaling wel of niet is gelukt. Het kan verschillende redenen hebben waarom een betaling niet lukt. Zo kan de betaler te weinig geld op zijn rekening hebben of kan de rekening van de ontvanger gesloten zijn.
In de volgende gevallen wordt een betaling niet als Instant Payment verwerkt: de bank van de begunstigde neemt niet deel aan Instant Payments. de rekening van de begunstigde heeft een actieve Overstapservice naar een bank die niet deelneemt aan Instant Payments.
Klanten van zeven Nederlandse banken profiteren inmiddels van Instant Payments. Dat zijn ABN AMRO, ASN Bank, ING, Knab, Rabobank, RegioBank en SNS. Consumenten die binnen deze banken of tussen deze banken een overschrijving doen kunnen rekenen op een transactietijd van maximaal vijf seconden.
Een 'Instant Payment' is een overboeking in euro, waarbij het bedrag binnen enkele seconden op de rekening van de ontvanger staat. Dit gebeurt op elk moment van de dag en alle dagen van het jaar, ook als de ontvanger een betaalrekening heeft bij een andere bank dan de verzender.
Ook in het weekend en op feestdagen. Instant Payments geldt voor Eurobetalingen naar Rabobank rekeningen, maar ook voor Eurobetalingen naar andere banken die te bereiken zijn via Instant Payments.
Er zijn op dit moment geen storingen bekend.
Welke banken doen mee? In Europa is Rabobank aangesloten bij Target Instant Payments Settlement (TIPS). Dit maakt het mogelijk om Instant Payments uit te voeren naar andere banken in Europa (inclusief de Nederlandse banken bunq, Deutsche Bank NL, KBC Bank NL en Société Générale NL) die ook aangesloten zijn op TIPS.
Voor instantoverschrijvingen tussen Europese banken is er een algemene limiet van 100.000 euro per transactie (sinds 1 juli 2020). Banken kunnen evenwel onderling afspreken om die limiet niet toe te passen. Elke bank die deelneemt, kan zelf limieten voor haar klanten instellen.
Een instantoverschrijving (ook Instant Payment genoemd) is een overschrijving die onmiddellijk wordt verwerkt, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Dus ook 's nachts, op feestdagen en in het weekend. Het geld verschijnt binnen enkele seconden op je rekening, zelfs al heeft de opdrachtgever een rekening bij een andere bank.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
Soms ben je al terug van de vakantie als er nog bedragen afgeschreven worden. Ook door de feestdagen en storingen kan een overschrijving langer op zich laten wachten. Heb jij een overboeking gedaan hebben gewoon naar een andere rekening en is die niet direct verwerkt? Wacht dan enkele uren.
Geld overmaken naar een andere bank duurt meestal een dag. Een overboeking naar het buitenland duurt iets langer. Binnen de EU gemiddeld drie dagen en buiten de EU gemiddeld vijf werkdagen.
Als begunstigde van een betaling kun je - als de bank van de betaler deelneemt aan Instant Payments - 7 dagen per week 24 uur per dag betalingen ontvangen op al je Euro rekeningen bij ING met een IBAN. Dit geldt voor enkelvoudige overschrijvingen via Internet en Mobiel Bankieren.
Als je op donderdagavond je overschrijving doet, wordt die door de bank dus geacht te zijn ontvangen op vrijdag. Zij hebben één werkdag de tijd om de overschrijving te doen, zaterdag en zondag zijn geen werkdagen, waardoor de overschrijving pas op maandag op de rekening verschijnt van zijn schuldeiser.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
Alle betalingen via de ING Banking-app en in Home'Bank geïnitieerd zijn gratis en indien mogelijk instant. Als wij de instantoverschrijving niet kunnen behandelen, zullen wij deze als een standaard overschrijving behandelen. In uw lijst van transacties worden de instantoverschrijvingen duidelijk als instant aangegeven.
Een bank kan uw geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als u een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die u normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.
Met een instantoverschrijving betaalt u in 5 seconden, terwijl een gewone overschrijving een paar dagen duurt. Met een instantoverschrijving staat het geld inderdaad - zoals de naam al zegt - binnen 5 seconden op de rekening van de begunstigde, ongeacht zijn bank.
Wat als ik een hoger bedrag dan het toegestane limietbedrag voor KBC Mobile wil overschrijven? Je kunt die overschrijvingen tekenen met je debetkaart en kaartlezer.
Een overschrijving in euro naar een rekening bij een andere bank binnen de SEPA-zone. komt meestal binnen 3bankwerkdagen toe. Een overschrijving naar een rekening bij een andere bank buiten de SEPA-zone komt meestal binnen 5 bankwerkdagen toe.
Een SEPA Credit Transfer heeft net als iDEAL het voordeel dat het een gegarandeerde betaling is. Dit betekent dat zodra de overboeking op geslaagd staat, deze niet door de consument kan worden teruggedraaid.
Bel ons en geef je spoedoverboeking door. Ga langs bij een Rabobank bij je in de buurt. Neem je bankpas, de betaalgegevens en je legitimatie mee. Als je je spoedoverboeking aanlevert op werkdagen voor 16.30 uur, dan staat het bedrag binnen anderhalf uur op de rekening van de ontvanger.
Limiet overboeking verlagen of verhogen
De standaardlimiet voor een overboeking via de Rabo Scanner is € 50.000. Deze limiet geldt voor het totale bedrag dat je in één keer ondertekent met de Rabo Scanner. Je kunt je limiet verlagen naar een minimaal bedrag van € 5.000.