Ja dat mag, ook die met een gashendel. De fatbikes die harder kunnen dan 25 km/uur moeten wel voorzien zijn van een typegoedkeuring en de verkoper moet bij de verkoop wel vermelden dat er niet op de openbare weg mee mag gereden.
Als je een goedgekeurde fatbike bezit ben je gewoon verzekerd, mits je een verzekering hebt. De RDW keurt of zo'n fiets niet harder dan 25 kilometer per uur kan en of het vermogen niet hoger is dan 250 Watt. De fiets wordt dan voorzien van een gele kentekenplaat.
De enige verzekeraar die reguliere fatbikes verzekert is Rabobank waarbij het uitsluitend mogelijk is om een verzekering te nemen wanneer je klant bij deze bank bent. De elektrische vouwfietsen/e-mountainbikes van V-BIKE zijn wel te verzekeren.
Elektrische fietsen met gashendel
Volgens de Nederlandse wetgeving mag je met een dergelijk exemplaar – waarop je niet hoeft mee te trappen – dan ook de openbare weg niet op. Een gashendel mag slechts ondersteunen tot 6 km en niet meer. Exemplaren die zelfs 70 kilometer per uur kunnen zijn heel gevaarlijk en verboden.
Heeft de elektrische fatbike een gashendel? Nee, standaard zit er géén gashandel op een elektrische fatbike.
Illegale Gashendel
Volgens de Nederlandse wetgeving is een gashendel op een elektrische fiets niet toegestaan. Als uw fatbike een gashendel heeft waarmee u sneller kan rijden dan 6 km/u zonder te trappen, is dit illegaal. Bij een eerste overtreding van deze regel, kunt u een boete van €290 verwachten.
Een gashendel op een elektrische fiets kan soms erg handig zijn bij het oversteken van een kruising of een overgang. Onze gashendels zijn hier geschikt voor. Monteer je een gashendel op één van onze E-Drive controllers dan zal de fiets maximaal 6km/h gaan.
Kortom, als uw elektrische fatbike voldoet aan de Europese normen van een motor van maximaal 250 watt en niet harder gaat dan 25 km/u, mag je er zonder beperkingen mee op de openbare weg rijden.
De voordeligste fatbikeverzekering kost rond de €2.50 per maand. Met deze optie krijg je vooral een WA-dekking. Hiermee ben je gedekt tegen schade aan anderen en hun eigendommen. Schade aan je eigen fatbike is hiermee niet gedekt.
Een fatbike met gashendel is een elektrische fatbike die naast de trapondersteuning ook een gasfunctie heeft. Dit betekent dat je met een gashendel kunt bepalen hoe snel je fiets gaat zonder dat je hoeft te trappen.
Elektrische fatbikes vallen onder de regelgeving voor elektrische fietsen en zijn toegestaan op de openbare weg als ze voldoen aan bepaalde criteria. De belangrijkste voorwaarden voor een elektrische fatbike in Nederland zijn: De motor heeft een maximaal vermogen van 250 watt. Er zit geen gashendel gemonteerd.
Sinds de invoering van de helmplicht voor snorfietsen zijn fatbikes zo gewild dat ze extreem vaak gestolen worden. Verzekeren is daardoor steeds lastiger. Vanzelfsprekend adviseer je je klanten om hun fiets met een tweede slot (ART** goedgekeurd) vast te zetten 'aan de wereld'.
Gaan de fietsen harder dan 25 kilometer per uur, zit er een gashendel op en is het vermogen te hoog, dan vallen ze wettelijk gezien in de categorie snorfietsen of brommers. Je bent dan verplicht om een rijbewijs te hebben, de fatbike te verzekeren, een geel kenteken aan te vragen en een goedgekeurde helm te dragen.
Toch zie je ze steeds vaker. Voor snorfietsen en scooters is sinds begin dit jaar een helm verplicht, dus die zijn nu een stuk minder populair. Op een fatbike hoeft dat niet, omdat elektrische fietsen officieel niet harder mogen dan 25 kilometer per uur.
De goedkoopste elektrische fatbikes zijn de Diablo All Road fatbikes. Deze fiets heeft een maximale snelheid van 25 km/u en een actieradius van 50 tot 80 km. De Diablo Fat City Smart Fatbike is iets duurder met een prijs van €1.179.
Heeft de fatbike de kenmerken van een elektrische fiets? De fatbike heeft trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur.
Een fatbike is namelijk een off road fiets met dikke wielen, speciaal ontworpen om te rijden op zachte en losse ondergronden, zoals sneeuw, zand en modder. In de afgelopen jaren zijn fatbikes steeds populairder geworden vanwege hun veelzijdigheid en avontuurlijke uitstraling.
De fatbike is vooral populair onder jongeren. Ziet er superleuk uit, rijdt lekker comfortabel en is vaak flink goedkoper dan een mainstream e-bike. Maar wat betreft kwaliteit en veiligheid is nog een wereld te winnen.
De Windgoo B3 is een elektrische fiets met gashendel en is erg interessant voor degenen die van snelheid en bereik houden. De B3 is ongetwijfeld een model bij uitstek om te ervaren, waarbij je naar believen kunt wisselen tussen trappen of gewoon gas geven. 25 km/u Topsnelheid.
Volgens Van Hoolwerff is de FLX het resultaat van jarenlang ontwerpen, testen en perfectioneren. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want de FLX kwam dit jaar als beste uit de fietstest van het AD. Met een 8,0 kreeg de e-fatbike de hoogste score van het testpanel.
Normaal gaan fatbikes zo'n 25 kilometer per uur, maar het is ook mogelijk om de fatbike op te voeren. Hier hoef je echt geen monteur voor te zijn, online staan allemaal tutorials hoe jongeren dit gemakkelijk zelf kunnen doen. Met een opgevoerde fatbike kunnen zelfs snelheden van 40 tot 45 km/uur gehaald worden.
De AGM GT250 is een legale fatbike die ideaal is voor zowel stadsritten als off-road avonturen. Hij komt met een krachtige 250W motor en brede banden voor een uitstekende tractie. De fiets is ook uitgerust met de nodige verlichting en reflectoren om te voldoen aan de Nederlandse verkeersregels.
Een fatbike is ook een elektrische fiets, maar dan een met brede banden − tussen de 3,8 en 5 inch. Een robuuste fiets, geschikt voor offroad en tochten over natte wegen. Net als een 'gewone' e-bike heeft een fatbike trapondersteuning tot 25 kilometer per uur.
Begrensd tot 25 km/u
Om te voldoen aan de wetgeving moeten elektrische fatbikes ook begrensd zijn tot een maximale snelheid van 25 km/u. Dit betekent dat de motorondersteuning stopt zodra de fiets deze snelheid bereikt.