Als u iets koopt via internet, telefoon, op straat of aan de deur, heeft u 14 dagen bedenktijd.Tijdens deze bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken. De verkoper moet u vertellen over de bedenktijd.
Indien u een koop op afstand heeft gedaan - bijvoorbeeld via internet, via de telefoon, of van een verkoper aan de deur - heeft u recht op een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De wettelijke bedenktijd houdt in dat u binnen 14 dagen mag afzien van uw aankoop zonder dat u daarvoor een reden hoeft te geven.
U heeft het recht om tot veertien dagen nadat u het product ontvangen heeft, de koop alsnog ongedaan te maken. Men spreekt dan ook wel van het recht om de koopovereenkomst te ontbinden of te annuleren. Je kunt in dat geval het beste via een aangetekende brief kenbaar maken dat je van dit recht gebruik wilt maken.
Je kan een koopovereenkomst altijd zonder reden ontbinden binnen de afgesproken bedenktijd. Dat kan ook als een product niet werkt en de verkoper weigert het te repareren of een nieuw product te geven. Om de koopovereenkomst te ontbinden moet je een brief schrijven of een e-mail sturen.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
De wet is helder: bij een verkoop op afstand geldt het herroepingsrecht. Bij wettelijk bepaalde uitzonderingen geldt dit recht niet. Je mag niet zelf bepalen welke zaken wel en welke niet retour mogen! Een aantal webwinkels kregen een forse boete, omdat ze onterecht beperkingen oplegden.
Als de klant online een bestelling heeft geplaatst (= aanvaarding van het aanbod), dan moet de verkoper deze aanvaarding bevestigen. Zolang de verkoper dit niet heeft gedaan, mag de klant de overeenkomst ontbinden.
Tijdens bedenktijd kosteloos afzien van koop
Na het tekenen van het koopcontract heeft u nog 3 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop. U hoeft daarvoor geen reden op te geven.
Volgens de wet mag u uw pakketreis dan kosteloos annuleren.U moet wel kunnen aantonen dat het op de plek van uw bestemming niet meer veilig is. Het moet gaan om 'onvermijdbare en buitengewone omstandigheden' die grote gevolgen hebben op uw pakketreis of op uw reis erheen.
Opzegging van een contract is niet in de wet geregeld, behalve wanneer het gaat over specifieke contracten zoals een huur- of arbeidscontract. Vaak staat er in het contract dat u heeft gesloten en/of de bijhorende algemene voorwaarden iets over het opzeggen, meestal staat er dan dat u een boete moet moet betalen.
Als algemene regel geldt: de opdrachtgever kan te allen tijde de overeenkomst van opdracht opzeggen. Deze hoofdregel staat met zoveel woorden in artikel 7:408 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek. Dit is zogeheten 'dwingend recht'. Dat houdt in dat in de overeenkomst van opdracht niet kan worden afgeweken van deze regel.
Annuleringskosten worden gezien als een schadevergoeding. Bij de voortijdige beëindiging van een dergelijke overeenkomst kan wel een redelijke vergoeding aan de consument in rekening worden gebracht. Deze redelijke vergoeding is afhankelijk van de aantoonbare kosten die gemaakt zijn.
De verkoper is verplicht u te vertellen over de bedenktijd als u iets via internet koopt. Of per telefoon, op straat of aan de deur. U heeft geen bedenktijd als u iets in een winkel koopt.
Bij een koopcontract heeft u ook verplichtingen. Is het contract eenmaal gesloten, dan zitten beide partijen eraan vast. Bij ontvangst van het product moet u dan de koopprijs betalen. Behalve als u anders heeft afgesproken.
Voor aankopen in de winkel geldt geen bedenktermijn. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Sommige verkopers bieden de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden de koopovereenkomst achteraf te annuleren. Bijvoorbeeld als het product ongebruikt en onbeschadigd is.
De koper in gebreke stellen
Meestal staat erin dat u de koper een brief moet sturen waarin u hem erop wijst dat hij in gebreke blijft. Hij krijgt dan nog een termijn (vaak acht dagen) om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. Doet hij dat niet, dan 'raakt hij in verzuim'. Meestal kunt u dan de boete opeisen.
Zo kan je in deze 3 dagen bedenktijd nog rustig en onafhankelijk nadenken over de aankoop van je woning. De bedenktijd is volgens de wet verplicht, hier mag niet vanaf worden geweken. De bedenktijd geldt alleen voor de koper, niet voor de verkoper van de woning.
Waarom 3 dagen bedenktijd
Door de drie dagen bedenktijd wordt de koper beschermd en loopt hij minder risico. Zo kan de koper binnen de bedenktijd nader onderzoek uitvoeren naar bijvoorbeeld de bouwkundige staat van de woning of naar de reële waarde van de woning.
Een aanbod is een ontwerpcontract waarin een persoon een voorstel doet tot het aangaan van een overeenkomst. Om bindend te zijn moet het aanbod alle essentiële elementen voor de totstandkoming van de overeenkomst bevatten, zodat nog enkel de aanvaarding nodig is om het contract te kunnen laten tot stand komen.
Zodra de koopovereenkomst gesloten is, zit u er in principe aan vast. De koop is gesloten op het moment dat de koper het aanbod van de verkoper aanvaardt. Beide partijen moeten de gemaakte afspraken nakomen. U hebt de koop aanvaardt door de orderbevestiging ondertekend terug te sturen.
Om de koopovereenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper. Daarin schrijft u dat u de overeenkomst wilt ontbinden en waarom. Gebruik een van onze voorbeeldbrieven: Voorbeeldbrief - Ongedaan maken koopovereenkomst product.
Annuleren van een koop vindt plaats voordat een product is verzonden. Herroeping daarentegen kan pas worden ingeroepen wanneer het product is ontvangen.
Producten die vanuit hygiënisch oogpunt niet kunnen worden teruggestuurd Het retouren van bijvoorbeeld badkleding, ondergoed en make-up vallen hieronder. Vanwege hygiënische of gezondheidsrisico's mogen deze producten worden uitgesloten van herroeping. Mits de sealing of verzegeling verbroken is.
Voor de volgende productcategorieën kan het herroepingsrecht worden uitgesloten: Maatwerk: producten die specifiek voor een consument worden gemaakt of aangepast (denk aan een T-shirt met fotoprint of op maat gemaakte gordijnen). Speciaal voor de consument bestelde producten vallen hier niet onder.