Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Terugstorten via de bank
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
De bank is gehouden u terug te betalen tenzij ze aantoont dat u bedrog gepleegd heeft, dat u met opzet (en dus frauduleus) heeft gehandeld of dat er sprake is geweest van grove nalatigheid waardoor men uw gegevens heeft kunnen stelen. Omtrent deze grove nalatigheid is al heel wat inkt gevloeid.
Neem contact op met uw bank en vertel hen dat het een ongeautoriseerde afschrijving of opname was . Vraag hen om de transactie terug te draaien en u uw geld terug te geven.
Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Doe aangifte
Het zorgt ervoor dat de politie een onderzoek kan starten om de oplichter te vinden. Aangifte doen kan op de website van de politie, door te bellen naar 0900-8844 of door naar het politiebureau te gaan. Heb je al aangifte gedaan? Goed bezig, dan kan de politie aan het werk.
Nieuwe regels betekenen nu dat de meeste slachtoffers van bankoverschrijvingsfraude – ook bekend als “Geautoriseerde Push Betaling”-fraude – nu binnen vijf werkdagen hun geld terugkrijgen van hun bank of betalingsaanbieder .
Indien u de betaling wenst terug te draaien, dient u hiervoor contact op te nemen met de partij aan wie u de betaling heeft gedaan.
NL10INGB0005300114 met tegenrekening naam ING Bank NV. NL13ABNA0506417344 met tegenrekening naam ABN AMRO Bank NV.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Je bent opgelicht. Wat nu? Omdat de betaling met jouw bevestiging is uitgevoerd, mogen wij het bedrag niet naar je terugstorten.
Profiteer van uitstekende bescherming.
Als een online besteld artikel niet wordt bezorgd of niet aan de omschrijving van de verkoper voldoet, kunnen we je het volledige bedrag van de aankoop terugbetalen.
Dit kun je doen: Neem contact op met je eigen bank. Er is namelijk sprake van een 'onverschuldigde betaling', dus degene aan wie je het geld hebt overgemaakt, is wettelijk verplicht om het je terug te betalen. Je eigen bank kan meedenken over vervolgstappen en eventueel optreden als bemiddelaar.
Binnen welke termijn krijg ik mijn geld terug? Als je binnen de bedenktijd het product retourneert, heb je recht op kosteloze teruggave van de aankoopsom als je die al hebt betaald. Je moet het geld zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst terugkrijgen.
Neem zo snel mogelijk contact op met de schuldeiser(s) om een betalingsregeling af te spreken. Hierbij betaalt u uw rekeningen in termijnen af en niet in één keer. Ook kunt u hulp inschakelen van een schuldhulpverlener of andere deskundige. Bij schulden kunt u te maken krijgen met wettelijke regelingen.
Ik vraag u vriendelijk om het door mij betaalde bedrag van [bedrag] euro binnen twee weken terug te betalen. U kunt het bedrag storten op rekeningnummer [uw rekeningnummer], ten name van [uw naam]. Ik verwacht verder geen rekeningen meer van uw bedrijf te ontvangen.
Bovenaan zie je de optie 'terugboeken'. Bevestig je terugboeking en het bedrag staat maximaal binnen één werkdag weer op je rekening. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening.
Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.
Als hackers toegang hebben tot jouw gegevens en apparaten kunnen ze helaas een heleboel dingen doen. Zoals: Je geld stelen en een creditcard of bankrekening openen op jouw naam. Het doen van online aankopen op jouw naam.
Hiervoor heeft u de NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) nodig van degene aan wie u geld heeft overgemaakt. Sinds 1 januari 2021 kunt u deze NAW-gegevens opvragen bij uw bank. Dit kan alleen als u geld heeft overgemaakt van en naar een Nederlandse bankrekening.