Jazeker!Op de luchthaven zijn voldoende rolstoelen voor gebruik.
Heb je je eigen rolstoel nodig, dan gebruiken wij een schaarwagen om je tot in het vliegtuig te brengen. Als het nodig is, dan tillen we je in je vliegtuigstoel en helpen wij met het opbergen van je handbagage. Je rolstoel laadt de luchtvaartmaatschappij in het ruim van het vliegtuig.
Een afspraak maken. Heb je hulp nodig direct vanaf het parkeerterrein, de bushalte, het NS-perron? Mail dan naar [email protected] om een afspraak met een assistent te maken. We helpen je graag.
48 uur voor de vlucht moet u doorgeven welke assistentie u nodig heeft.
Wanneer u een vlucht boekt, kunt u van tevoren aangeven wat voor hulp u nodig heeft. Zo kunt u op het vliegveld assistentie krijgen. De assistent kan u helpen vanaf het moment dat u aankomt op het vliegveld. U kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij het inchecken, of bij het aan boord gaan van het vliegtuig.
Assistentie aanvragen Wat te vermelden bij je assistentie aanvraag. Heb je assistentie nodig op de luchthaven? Geef dat meteen aan bij de boeking van je ticket of reis. Je luchtvaartmaatschappij of het reisbureau geeft dit aan ons door.
Wil je worden begeleid in je eigen rolstoel? Het personeel van de incheckbalie labelt je rolstoel voor belading in het vliegtuig. Wij adviseren in dat geval niet online in te checken maar bij de incheckbalie van je luchtvaartmaatschappij op Schiphol.
Voor assistentie kunt u terecht bij de draaideuren bij de ingang en op de stoep buiten de vertrekhal, waar meldpalen zijn geplaatst. Nadat u bent ingecheckt, kunt u zich aanmelden bij de assistentiebalie naast de incheckbalies op de luchthaven.
Over het algemeen is het geen probleem om je handbewogen rolstoel mee te nemen in het vliegtuig. Wel dien je dit bij de meeste luchtvaartmaatschappijen minimaal 48 uur van te voren door te geven. Bij een elektrische rolstoel dien je direct na het boeken contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij.
Indien nodig heeft de passagierassistent een rolstoel bij zich. Heb je een speciaal aangepaste rolstoel en kun je niet in onze rolstoel zitten, dan begeleidt de passagierassistent je in je eigen rolstoel. Geef dit wel van tevoren aan bij je luchtvaartmaatschappij en bij het inchecken.
Wanneer je assistentie nodig hebt, is het belangrijk dat je dit tijdig laat weten. Maak bij het boeken van je vlucht jouw wensen kenbaar aan de reisagent of aan de luchtvaartmaatschappij. Boek assistentie direct bij het boeken van je vliegticket of reis, of minimaal 48 uur voor vertrek van de vlucht.
Amsterdam Schiphol heeft drie vertrekhallen. De meeste internationale vluchten vertrekken vanaf vertrekhal 3, hoewel achterin deze vertrekhal ook budgetmaatschappijen als easyJet en Ryanair worden ingecheckt. Vluchten van KLM vind je in vertrekhal 2 en de meeste vluchten van Transavia worden ingecheckt in vertrekhal 1.
- WCHS: reizigers die zelfstandig kunnen stappen maar hulp nodig hebben met trappen. - WCHC: reizigers die volledig immobiel en rolstoelgebonden zijn. Deze personen moeten over een eigen rolstoel beschikken en worden begeleid tot aan hun zitplaats op het vliegtuig.
Heb je slechts tijdelijk een rolstoel nodig? Dan kun je in de meeste gevallen een rolstoel lenen bij de thuiszorgwinkel. Dit wordt doorgaans door je zorgverzekeraar uit je basisverzekering vergoed. Je zorgverzekeraar vergoedt in dat geval de benodigde medische hulpmiddelen via de zorgverzekeringswet.
Neem eerst contact op met het Wmo-loket van je gemeente. Kent de gemeente je een individuele voorziening toe, dan kun je kiezen uit een rolstoel in bruikleen of een persoonsgebonden budget. In dit geval krijg je een rolstoel in bruikleen van je gemeente. Je betaalt daar niets voor.
UWV vergoedt hulpmiddelen die nodig zijn om te kunnen werken. Volgt uw kind basisonderwijs, voortgezet onderwijs of speciaal onderwijs? Vraag de rolstoel dan aan bij het Wmo-loket van uw gemeente. De gemeente is ook verantwoordelijk voor rolstoelen die u (of uw kind) thuis' én op school gebruikt.
Een rolstoel kopen, hoeft niet duur te zijn. De goedkoopste rolstoelen zijn al verkrijgbaar voor prijzen die liggen tussen de 119 en 139 euro.De duurste modellen liggen zo rond de 700 euro. Welke u moet kiezen, hangt af van uw persoonlijke behoefte en voor welke doeleinden u de rolstoel wilt gebruiken.
Een transport rolstoel heeft grote wielhoepels waar de gebruiker van de rolstoel gemakkelijk met de handen bij de wielen kan. De wielen van een duwrolstoel zijn een stuk kleiner, hier komt de gebruiker van de rolstoel niet bij. Een duwrolstoel kan dan ook alleen door iemand anders vooruit geduwd worden.
Rollators mogen kosteloos mee in het vliegtuig.
Wanneer je online boek, kost de begeleiding €60 per kind voor een enkele reis, op alle korte/middellange vluchten. Als je op de luchthaven betaalt, kost de begeleiding €75. De service kost €120 per kind voor een enkele langeafstandsvlucht. Op de luchthaven betaal je dan €135 voor een enkele reis.
Als je een inklapbare rollator hebt, dan mag deze mee in de cabine van KLM. Als je geen inklapbare rollator hebt, dan mag deze gratis mee in het ruim.
Kreulen: 'Als je langer dan 30 uur van tevoren een stoel wilt reserveren, geldt de toeslag van 20 euro.Korter dan 30 uur een stoel reserveren, binnen het 'check-in window' noemen we dat, is gratis.
JA — U kunt gratis twee persoonlijke hulpvoorzieningen aan boord nemen (bv. een rolstoel en een paar krukken), op voorwaarde dat er voldoende ruimte aan boord van het vliegtuig is en dat het vervoer ervan niet verboden is op grond van de regels voor het vervoer van gevaarlijke goederen.
Schiphol zelf adviseert over het algemeen om 2 uur van tevoren aanwezig te zijn voor internationale vluchten. Houdt wel rekening met de extra reistijd van bijvoorbeeld shuttle parkeren bij Schiphol.
Als je vertrekkende reizigers even snel met de auto wilt afzetten, dan kun je gebruikmaken van de 'Kiss & Ride' voor de vertrekhallen. Hou er rekening mee dat deze enkel bedoeld is voor een korte stop. Je kunt beter gebruikmaken van P1 Parkeren Halen en Brengen als je iemand wilt wegbrengen of komt ophalen.