Sommige Tractionisten denken dat het plaatsen van een thermostaat een belemmering vormt in de doorstroomsnelheid en dus ook een belemmering voor een betere koeling. De thermostaat vormt alleen een belemmering in de doorstroming als deze gesloten is en dat is ook de bedoeling.
Kan ik blijven rijden met een defecte thermostaat? Als de thermostaat niet meer opengaat, mag je alleen verder rijden als het echt niet anders kan. Je moet de temperatuur steeds goed in de gaten houden. Met een geopende thermostaat is doorrijden (naar de garage) vrijwel onproblematisch.
Als gevolg van het defect kan de temperatuur van de motor niet meer goed geregeld worden. Er treden dan logischerwijs twee mogelijke problemen op: de motor loopt te warm óf te koud. Een te warme motor zal leiden tot onherstelbare schade, maar ook een te koud lopende motor is alles behalve ideaal.
In je auto doet een thermostaat hetzelfde: hij regelt de temperatuurhuishouding van je motor.
Hang hem in een bakje of een pan en warm het water langzaam op. Let op dat de thermostaat de bodem niet raakt. Gebruik een thermometer om de temperatuur van het water te kunnen aflezen. Zodra de thermostaat begint open te gaan lees je de temperatuur af op de thermometer en noteer je deze.
De gemiddelde kosten voor het installeren van een thermostaat bedraagt € 85,14 per thermostaat, met een bereik tussen €80 en €95. De totale prijs voor arbeid en materialen per thermostaat is €327,32 met een bereik tussen €297,68 en €356,96.
Door te telefoneren met de fabrikant die de aanwijzing gaf de twee draadjes die uit de muur komen en waarmee de thermostaat in verbinding staat met de ketel, tegen elkaar aan te houden. Als de ketel zou aanslaan dan is de thermostaat stuk.
Zoals je ziet is het eigenlijk helemaal niet moeilijk om zelf een thermostaat te vervangen. Wel moet je erop letten dat je de draadjes met zorg behandeld. Door je nieuwe thermostaat kun je nu genieten van een veeltal van voordelen en de kosten voor het apparaat heb je er bovendien zo weer uit!
In principe gaat een klassieke of een kenveld-geregelde thermostaat een autoleven lang mee. Toch zal er soms een exemplaar vervangen moeten worden als gevolg van materiaalmoeheid, bijvoorbeeld veroorzaakt door het gebruik van inferieure koelvloeistof, thermische overbelasting of vervuiling van het koelsysteem.
In de vrije automaterialenhandel zijn de kosten voor het materiaal, thermostaathuis, pakking en koelvloeistof, ongeveer € 250,- ex BTW. Inclusief ontluchten is dit ongeveer 2 uur werk. Omdat het uurloon bij verschillende bedrijven verschillend is kan de prijs iets afwijken.
Veel voorkomende oorzaken oververhitting auto
De meest voorkomende oorzaak is een te laag koelvloeistofniveau, maar andere oorzaken kunnen zijn: Defecte thermostaat. Laag motoroliepeil, bijvoorbeeld door een lekke (kop)pakking.
Bel de onderhoudsmonteur
Bel daarom de onderhoudsmonteur van uw energiemaatschappij die zo snel mogelijk om de thermostaat en de cv-ketel te controleren. Zo weet u zeker dat u snel weer van de juiste temperatuur in huis kan genieten.
Een thermostaat bevindt zich in een thermostaathuis, gemonteerd op of los van het motorblok - cilinderkop. Aan het thermostaathuis zitten een of meerdere slangen van het koelsysteem. Het thermostaathuis zit aan de bovenkant van het motorgedeelte.
Zet de auto op een veilige plek en controleer het vloeistofpeil. Laat eerst de motor minimaal een kwartier afkoelen met de motorkap open zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Een luchtinlaat temperatuursensor bevindt zich in het luchtfilterhuis, daar waar de lucht binnenstroomt die de motor nodig heeft voor de verbranding. De luchtinlaat temperatuursensor bestaat uit een draadje en een kunststofbehuizing waar deze aan bevestigt zit.
Bij het vervangen van de radiateur in een nieuwere auto komt wat meer kijken. Daarvoor kun je het beste naar de garage. Voor een radiateur voor een gemiddelde auto betaal je € 150. Montage duurt anderhalf à twee uur en kost dus nog eens € 120 tot € 160.
Reparatiekosten van het herstellen van een lekke koppakking liggen tussen de 600 en 1200 euro, met uitschieters ver daarboven voor grote of gecompliceerde motoren.
Regelmatig onderhoud is voor iedere autobezitter belangrijk. Het meeste onderhoud wordt in de garage gedaan, maar koelvloeistof bijvullen kun je helemaal zelf doen.
Als uw lampje voor laag koelmiddel gaat branden of als u constant uw koelvloeistoftank bijvult, kan er een lek in de radiator zijn. Blijf niet alleen je koelvloeistof bijvullen, maar neem ook je voertuig om het op de juiste manier te laten diagnosticeren.
Voor het klimaat is het goed om minder gas te verbruiken. Een modulerende klokthermostaat in de woonkamer helpt daarbij. Zo'n thermostaat laat de cv-ketel op verschillende standen branden, dat noemen we 'moduleren'. Als er minder warmte nodig is, brandt de ketel ook minder hard.
Nu zijn de meestverkochte hedendaagse thermostaten blijkbaar met 2 draden, terwijl de huidige thermostaat aangesloten is met 3 draden. De 3 draden zijn: +, - en signaal. Op de + zit +- 20 volt, en indien de verwarmingsketel moet werken zet de thermostaat spanning op de signaalkabel.
De koelvloeistof temperatuursensor helpt het brandstofmanagementsysteem bij de registratie van de werkingstemperatuur van de motor. Het regelapparaat past het injectietijdstip en de ontstekingshoek aan de bedrijfsomstandigheden aan, afhankelijk van de informatie van de sensor.
Radiatoren boven in huis worden niet warm
De eerste mogelijke oplossing is om de radiator te ontluchten. Werkt dit niet, dan wordt er te weinig water door de leidingen vervoerd. Vul de CV-ketel bij, zodat de waterdruk weer goed is.
Start de auto en laat hem stationair lopen, zet je kachel aan in de hoogste stand. De motor zal nu langzaam warm worden en de thermostaat zal gaan openen. Als het goed is, zal de lucht samen met de koelvloeistof nu door het koelsysteem worden gepompt en zal de lucht kunnen ontsnappen via de dop of het ventiel.