Maar kun je wel rijden met een spijker in de band? Dat klinkt natuurlijk niet goed. Je kunt doorrijden met een spijker in de band, maar het hangt af van de af te leggen afstand. Het is namelijk zo dat hoe verder je rijdt met een spijker in je band, hoe meer schade kan worden aangericht.
Auto's met een lekke band kunnen vaak nog rond de 80 kilometer ver rijden, tegen een maximumsnelheid van 80 km per uur. Dit is wel afhankelijk van de schade op uw band. Als de band ernstig lek is, kunt u uiteraard minder verder doorrijden en dan bij een klein lek.
Als u een spijker in het loopvlak van een band ontdekt, is het laatste wat u moet doen, de spijker eruit trekken. Laat de spijker gewoon zitten waar hij zit. Als de band nog geen spanning heeft verloren, kunt u direct naar de dichtstbijzijnde bandenboer of uw garage rijden.
Met een MICHELIN ZP-band kunt u verder rijden met een maximumsnelheid van 80 km/u over een afstand van maximaal 80 km. Zo kunt u een specialist vinden die de band kan repareren of vervangen. Als er meer dan één band lek is, dan kunt u beter niet verder te rijden.
De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
U vraagt of een met een prop gerepareerde autoband bij APK daarmee wél wordt goedgekeurd. Wanneer je inhoudelijk kijkt naar de APK regelgeving banden dan is de conclusie dat een dergelijke reparatie geen gevolgen hoeft te hebben voor de APK beoordeling.
Mogelijk zit de schroef niet volledig door de band en is er daarom geen sprake van lekkage.Maar je kunt hem er wel uiteindelijk inrijden.Dan is ingrijpen op korte termijn wel aan te raden. Mijn advies is om toch bij gelegenheid langs een bandenspecialist te rijden en de schroef aldaar te laten verwijderen.
Indien spijkerbanden worden gebruikt, moeten deze op alle assen en op elke aanhangwagen worden gemonteerd, tenzij de aanhangwagen minder dan 500 kg weegt. Op de rijkswegen en autosnelwegen is de maximumsnelheid met spijkerbanden 90 km/u en op de overige wegen 60 km/u.
De Wegenwacht zal in sommige gevallen een prop in de band aanbrengen op de plek waar het gat in de band is ontstaan.
Ze kunnen worden gebruikt op asfaltwegen in het winterseizoen, maar het is verboden ze in de zomer te gebruiken (over het algemeen wordt het sowieso afgeraden met enig soort winterband in de zomer te rijden), voornamelijk vanwege de lokale wetgeving.
De gemiddelde kosten om een band te repareren liggen in 2023 tussen de $ 20 en $ 50 , maar sommige gespecialiseerde reparaties kunnen $ 100 of meer kosten.
Dit is een verrassend veelvoorkomend probleem voor bestuurders . Spijkers kunnen tijdens de bouw opzij worden gegooid of uit open pick-uptrucks vallen. Omdat ze meestal plat op de grond blijven liggen, lijkt het onwaarschijnlijk dat ze banden kunnen doorboren.
Scheuren van banden en de APK
Net zoals een gaatje als gevolg van perforatie kan het rijden met een scheur in de band tot een klapband, schade aan de wielkast en uiteraard verlies van controle over het stuur leiden.
Als u een spijker in het loopvlak van een band ontdekt, is het laatste wat u moet doen, de spijker eruit trekken. Laat de spijker gewoon zitten waar hij zit. Als de band nog geen spanning heeft verloren, kunt u direct naar de dichtstbijzijnde bandenboer of uw garage rijden.
De Wegenwacht kunt u inschakelen bij een lekke band. Hij of zij zal de situatie beoordelen en een passende oplossing vinden. Dat kunnen er verschillende zijn, zoals het monteren van het reservewiel indien aanwezig of montage van ons universele reservewiel.
De reparatie van een band begint bij € 50 per band. En dat is dan inclusief demontage, montage en balanceren. Voor een los wiel is deze prijs vanaf € 35 per band. De uiteindelijke kosten kunnen hoger uitvallen.
De reparatie spray sluit je aan op het ventiel van je band en binnen een minuut is je lekke band gerepareerd en zit hij weer vol met lucht. Het zit in een spuitbus die een schuim als vloeistof in de lekke band spuit en op deze manier het lek dicht en de band vol pompt met lucht.
Heb je schade veroorzaakt aan (de auto van) anderen doordat je een lekke band had? Dan is dit verzekerd op je autoverzekering. Het maakt hiervoor niet uit of je een WA, WA+ of All Risk dekking hebt.
Wegenwacht Fiets Service kost € 26,- per jaar. Nog geen lid? Dan betaal je € 17,- per jaar extra voor het ANWB-lidmaatschap. Bovendien profiteer je dan van vele voordelen en kortingen van het ANWB-lidmaatschap.
Je kunt doorrijden met een spijker in de band, maar het hangt af van de af te leggen afstand. Het is namelijk zo dat hoe verder je rijdt met een spijker in je band, hoe meer schade kan worden aangericht.
Kunnen alle winterbanden noppen hebben? Alleen winterbanden met noppen kunnen noppen hebben . Deze banden zijn ontworpen met vooraf ingestelde locaties (gaten) voor de noppen. Pogingen om noppenloze winterbanden te gebruiken, kunnen structurele integriteitsproblemen veroorzaken en de prestaties en veiligheid van de band in gevaar brengen.
Spijkerbanden mogen tussen 1 november tot en met 31 maart geplaatst worden op voertuigen met een M.T.M. tot 3,5 ton. Snelheid: Autosnelwegen en wegen met 2x2 rijstroken gescheiden door een berm: maximaal 90 km/uur. Gewone wegen: maximaal 60 km/uur.
Als u een spijker ziet, maar geen luchtverlies, breng uw auto dan naar een autoprofessional die u vertrouwt met uw banden . Als het lek klein is en zich in het loopvlak bevindt, kan een bandentechnicus of specialist het mogelijk repareren.
Ons advies, en dat van experts zoals de ANWB , is om alleen met een prop naar de garage te rijden. Het veiligste en verstandigste is om de band uiteindelijk helemaal te laten vervangen. Zo voorkom je mogelijke problemen met de band. Ga dus veilig de weg op en laat je banden goed en professioneel repareren .