Dat hun onderscheid relevant is wordt bewezen door hun succes; iedere webwinkel kijkt naar hun werkwijze en jaar op jaar groeien ze met ruime cijfers. De continue groei wordt gedreven door hun obsessieve focus op klanttevredenheid. Als je klant tevreden is, komen ze terug en stijgt de omzet. Een win-win situatie.
Fysieke winkels
We weten dat offline aanwezigheid de klantreis versterkt en online verkoop stimuleert. Daarom had Coolblue in 2008 al 4 fysieke Coolblue-winkels geopend in Nederland, waarmee een fysieke voetafdruk in het land werd verwezenlijkt.
Coolblue is bij het grote publiek bekend geworden met haar nadrukkelijke focus op klantenservice. De website, verzendmailtjes en verpakkingen zitten vol met kleine grapjes en het bedrijf staat erom bekend veel voor de (potentiële) klant te willen doen, ook nadat een aankoop is voltooid.
Zijn er nog verschillen in doelgroep
We zien dat jongeren weten dat Coolblue uit Rotterdam komt, ze denken meer aan 'online webwinkel', 'creatief' en 'gadgets'. En denken minder aan 'reclame'. De middengroep heeft meer associaties met 'Bol.com', 'concurrent', 'merk', 'reclame', 'assortiment', 'koud' en 'kauwgom'.
Om nog op te vallen bij de concurrent, brengt Coolblue zijn strategie zo ver dat zij producten speciaal laten maken op basis van het zoekgedrag van hun klanten. Door het zoekgedrag te analyseren, weet Coolblue precies waar hun klanten naar zoeken in bijvoorbeeld een laptop.
Nu heeft Coolblue met concurrenten als bijvoorbeeld Bol.com en Amazon geen kleintjes tegenover zich.
Minder concurrentie. Internet is zo transparant als wat. Als een product bij MediaMarkt, Bol.com en Wehkamp een paar euro goedkoper is, gaan klanten daar shoppen. Daarom verkoopt Coolblue steeds meer producten die nergens anders te koop zijn.
De missie van Coolblue dus. Alles voor een glimlach. Niet alleen extern, maar ook zeker intern. Dagelijks werken er meer dan 1500 Coolblue'ers om die glimlach op het gezicht van elke klant te toveren.
Studentenonderneming. Coolblue is in feite een uit de hand gelopen studentenonderneming, bol.com stamt af van een megalomaan project van het Duitse uitgeversconcern Bertelsman dat miljoenen verbrandde om een Europese en Amerikaanse concurrent van Amazon te maken.
1,4 maal de omzet. De omzet van Coolblue in 2020 was € 2 miljard – een mogelijke beurswaarde van ca. € 3 miljard.
Coolblue behaalde vorig jaar een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.
Het jaar ervoor was dit nog 114 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat komt uit op 91 miljoen euro. De gedaalde winst komt volgens het bedrijf door investeringen in de Duitse uitbreiding, verdere automatisering van het Tilburgse magazijn en de start van hun eigen energieleverancier.
Producten met een Coolblue's Groene Keuze label zijn de beste en meest energiezuinige producten voor de klant volgens onze specialisten. Deze producten hebben de beste klantreviews én een laag energieverbruik, waardoor klanten altijd een groene keuze maken waar ze blij van worden.
Coolblue heeft inmiddels zestien winkels, elf in Nederland en vijf in België.
Om alle producten een plekje te kunnen geven in ons magazijn, hebben we het afgelopen jaar flink uitgebreid. Er zijn 3 hallen aangebouwd waardoor het totaal nu op 8 hallen staat, die samen goed zijn voor 88.000 m2.
Heeft Coolblue een laagste prijsgarantie? Nee. Bij Coolblue willen we het verschil maken met de allerbeste service en niet door te stunten met lage prijzen. Op deze pagina lees je meer over wie we zijn en waarom we doen wat we doen.
Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf. We bouwen totaaloplossingen voor onze klanten met onze ondersteunende infrastructuur. Dit doen we in Nederland, België en Duitsland, online en in onze 15 fysieke winkels.
Coolblue is minder afhankelijk van fysieke verkopers, bij Mediamarkt of BCC is dit wel zo, een verkoper in een winkel moet een klant overtuigen. Bij Coolblue ga je zelf op zoek, zo worden de personeelskosten gedrukt. Coolblue heeft een jong, ambitieus en ondernemend team.
Zoals gezegd geeft Amazon geen specifieke cijfers voor Nederland. Eigenaar Ahold Delhaize van bol.com is de afgelopen jaren iets scheutiger met informatie. Bol.com boekte in 2020 4,3 miljard euro omzet en gaat dit jaar waarschijnlijk de 5 miljard euro voorbij.
Logistiek bij Coolblue
Alle producten komen in ons magazijn in Tilburg binnen, worden er in blauwe dozen verpakt en als pakketje meegegeven aan onze blauwe bus om dezelfde dag bij onze klant bezorgd te worden.
Coolblue heeft een bijzondere slogan: 'gewoon verwonderen'. Dat lijkt een tegenstelling, maar het geeft aan dat verwondering er voor altijd bij hoort. Oftewel: het is hun doel om ervoor te zorgen dat het allerbeste de standaard is.
Onze cultuur is ons succes. Begonnen als vriendenclub, nog steeds een vriendenclub. Eéntje van slimme, ondernemende vakidioten. Het is belangrijk dat iedereen begrijpt waarom we dingen doen zoals we ze doen.
Omzetcijfers voor webshops zitten flink in de lift, blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse ranglijst van de grootste Nederlandse webwinkels. Vooral Bol.com maakt een flinke omzetsprong en loopt uit op nummer twee Coolblue.