Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Soms kan het ook al genoeg zijn om je laptop te herstarten. Werkt dit niet, dan kun je de wifi router herstarten. Zet de router uit, wacht vervolgens 30 seconden tot één minuut en zet dan alles weer aan. Kijk vervolgens op je laptop of je nu wel verbinding kunt maken.
Kijk of u het netwerk van Wi-Fi kunt gebruiken om naar websites te gaan vanaf een ander apparaat. Als dat niet mogelijk is, start u uw modem, router en apparaat en maakt u opnieuw verbinding met de Wi-Fi. Probeer de Wi-Fi in- en uit te schakelen. Dit kan problemen oplossen door uw verbinding opnieuw op te starten.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Apparaten bekijken die zijn verbonden met je netwerk en het datagebruik checken. In de Google Home-app of de Google Wifi-app kun je zien hoeveel persoonlijke apparaten zijn verbonden met je wifi-netwerk.
Werkt je wifi-verbinding nog steeds niet, dan kun je de netwerkinstellingen herstellen door binnen de instellingen van je apparaat te gaan naar Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Hierdoor worden zowel je bluetooth- als wifi-instellingen hersteld.
Selecteer het pictogram Netwerk of Wifi in het systeemmeldingsgebied. Kies in de lijst met netwerken het netwerk waarmee u verbinding wilt maken en selecteer vervolgens Verbinden. Typ de beveiligingssleutel (wordt vaak het wachtwoord genoemd). Volg eventuele aanvullende instructies.
Hoe vaak moet je je modem opnieuw opstarten? Tenzij je merkt dat er problemen zijn, adviseren we om je modem niet opnieuw op te starten. Pas als het écht nodig is, raden we aan dit te doen. Bijvoorbeeld als je op meerdere apparaten geen verbinding via wifi krijgt.
Na een reset wordt de router opnieuw geïnitialiseerd en is dan weer 'als nieuw'. Dat is hetzelfde effect als het opnieuw opstarten van een computer, waarbij ook mogelijke fouten c.q. blauwe schermen verdwijnen. Indien een reset regelmatig het probleem moet oplossen, dan is de router met de firmware instabiel.
- Haal de stekker(s) van je modem uit het stopcontact. - Wacht 10 seconden. - Stop de stekker(s) van je modem weer in het stopcontact. - Wacht 10 minuten tot je modem weer helemaal opgestart is.
Zorg ervoor dat de vliegtuigmodus is uitgeschakeld . Probeer eerder opgeslagen wifi-netwerken te verwijderen , zoek en maak opnieuw verbinding. Probeer een tijdelijk netwerk op te zetten met een mobiele telefoon, een ander apparaat (met de hotspotfunctie) of een draadloze router.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Mobiele data in- of uitschakelen
Om mobiele data in of uit te schakelen, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Als u een iPad gebruikt, ziet u mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'.
De beste app om je netwerk in kaart te brengen op je smartphone heet Fing. Er is een versie voor iOS en Android. De app geeft onder meer inzicht in je internetsnelheden, wie er van je wifi gebruikmaakt en of je netwerk goed beveiligd is. Zodra je de app start, zie je de laatste scan.
Herstart je modem
Het klinkt te simpel, maar vaak is een werkende oplossing gewoon het herstarten van je modem. Wanneer je het apparaat uitschakelt met de knop aan de achterkant, 10 seconden wacht en het modem weer aanzet, maakt hij opnieuw verbinding.
De router verdeelt de binnenkomende internetverbinding door een netwerk te creëren. Op dit netwerk kunnen apparaten verbonden worden via een netwerkkabel of draadloze (WiFi) verbinding. U kunt de router dus min of meer zien als het toegangspunt tot het internet voor al uw apparaten.
Ga naar het Startmenu en selecteer Configuratiescherm . Klik op de categorie Netwerk en internet en selecteer vervolgens Netwerkcentrum. Selecteer in de opties aan de linkerkant de optie Adapterinstellingen wijzigen . Klik met de rechtermuisknop op het pictogram voor Draadloze verbinding en klik op inschakelen .