Alkalinebatterijen opladen? In principe zijn alkalinebatterijen niet oplaadbaar. Er zijn wel speciale opladers verkrijgbaar waarmee je ze kunt herladen, maar erg rendabel is dat niet. Je kunt dus beter 'echte' oplaadbare batterijen aanschaffen.
Zoals gezegd kan een Alkaline batterij enkel worden herladen met behulp van een speciale oplader, ook wel een 'trage lader' genoemd. Doordat Alkaline batterijen oorspronkelijk niet zijn ontworpen om opnieuw te worden opgeladen mogen deze met maximaal 100mA opgeladen worden.
Herladen is echter alleen mogelijk met een speciale Alkaline batterijlader en niet met de bekende snelladers, deze zullen de Alkaline batterijen juist beschadigen. Lees hier meer over het herladen van alkaline batterijen. Of bestel hier direct een batterij oplader.
De verschillende batterijsoorten
Alkaline batterijen gaan langer mee. Ze lopen bijna niet leeg, maar zijn wel belastend voor het milieu. Ze zijn op langere termijn duurder. Je gebruikt ze voor apparaten met een laag verbruik; zoals klokjes, rekenmachines, horloges of afstandsbedieningen.
Zou je de reactie omkeren (opladen) dan ontstaat wel weer het vaste metaal, maar niet in de vorm van een kokertje. Bij alkalinebatterijen is de anode meestal opgebouwd uit poedervormig zink, dat door ontladen als zinkhydroxide in oplossing komt. Als je dat proces omkeert ontstaat geen zinkpoeder, maar een klont.
Een nadeel van oplaadbare batterijen is dat ze zichzelf langzaam ontladen. Als je volledig opgeladen batterijen niet gebruikt, zijn ze na verloop van tijd alsnog leeg. Dat kan vervelend zijn, maar is eigenlijk alleen lastig als je de batterijen zeer sporadisch gebruikt.
De meeste herlaadbare batterijen - we bedoelen dan de vertrouwde AA- en AAA-types - zijn vooral NiMH-batterijen (nikkel metaalhydride). Vroeger was nikkel-cadmium (NiCd) de norm, maar die soort is vandaag zo goed als helemaal uitgefaseerd. Dat komt onder meer omdat ze sneller hun capaciteit verliezen.
Gewone lithiumbatterijen – ook wel: lithium-metaal-batterijen – zijn niet oplaadbaar. Een andere lithiumvariant is dat wel: de lithium-ion-batterij. De accu van je laptop, smart phone of e-bike is vaak zo'n batterij, maar ze zijn er ook als 'gewone' batterijen (AA, AAA etc).
Maar wat is dan het verschil met een lithium batterij? Dat zit hem in de chemische samenstelling. Een alkaline batterij levert energie door de elektrochemische reactie tussen mangaandioxide, grafiet en zinkpoeder. Bij een lithium batterij komt er energie vrij door de reactie tussen mangaandioxide en lithium.
Alkaline batterijen hebben een lage zelfontlading en zijn daarom zeer geschikt voor apparaten die langdurig weinig stroom verbruiken, zoals klokken en afstandsbedieningen. Deze 1,5 Volt batterijen zijn geschikt voor eenmalig gebruik en gaan langer mee dan alkaline batterijen.
Er zijn twee manieren van opladen. Een batterij of accu kan door een oplader met een vast vermogen (bijvoorbeeld 4 A) worden opgeladen tot deze vol is. Dit is het normale opladen. Ook is het mogelijk om vooral accu's op een andere manier op te laden, namelijk met behulp van een druppellader.
Nu heb ik laatst oplaadbare AA batterijen gekocht en daar stond op 2200 mAh (milli -ampere-uur). Ofwel hij kan 2200 mA een uur lang leveren bij 1,5 V. Het hangt dus af wat je aan de batterij koppelt hoe lang hij meegaat. Stel een ledje die op 10 mA belast wordt: 2200 mAh / 10 mA = 220 uur.
Onderscheid op basis van de vorm
De meeste mensen maken het onderscheid tussen accu's en batterijen op basis van de vorm. Batterijen hebben vaak een standaard vorm (knoopcel, AA, AAA, C, D, 4,5V en 9V), accu's daarentegen worden vaak speciaal ontworpen voor een bepaald apparaat (zoals een auto).
In tegenstelling tot een gewone batterij kan een oplaadbare batterij worden opgeladen door de batterij aan te sluiten op een elektrische spanningsbron waardoor de chemische processen in de batterij zich in omgekeerde richting voltrekken vergeleken met het ontladen.
Hoe vaak je een batterij kunt opladen, ligt aan het soort oplaadbare batterij. De aantallen variëren van 300 tot 1500 keer.
Een alkaline batterij voorziet je apparaat van energie door een elektrochemische reactie tussen zinkpoeder, mangaandioxide en grafiet. Een alkaline batterij is vernoemd naar het alkalische materiaal kaliumhydroxide. Dit zorgt voor de verbinding tussen de twee polen van de batterij.
Alkaline is een chemische stof met een PH-waarde die groter is dan 7 en met een relatief lage concentratie van waterstoficonen. Batterijen op basis van alkaline hebben een lange levensduur en zijn geschikt voor zeer uiteenlopende toepassingen.
Alkaline batterijen gaan ongeveer 4-5 keer langer mee dan zinkkool batterijen. Daarnaast is de kans dat een zinkkool batterij gaat lekken velen malen groter dan bij een alkaline batterij. Een alkaline batterij is gemiddeld twee keer duurder dan een zinkkool batterij, maar deze gaan dus 4-5 keer langer.
Traditionele oplaadbare batterijen verliezen hun lading als je ze een weekje niet gebruikt. Daarnaast moeten ze eerst opgeladen worden als je ze nieuw uit de verpakking haalt. Met onze oplaadbare batterijen heb je beiden problemen niet. Ze hebben een lage zelfontlading en verbeterde opslagprestatie.
Het antwoord is ja, het verschil tussen AA en AAA batterijen zijn de afmetingen. Een AA batterij heeft een lengte van 50,5mm en diameter 14,5mm en een AAA batterij heeft lengte 44,5mm en diameter 10,5mm. AA en AAA batterijen zijn niet uitwisselbaar.
Voor de langste levensduur en de meeste bescherming tegen lekken raden wij Duracell Duralock batterijen aan! Met hun unieke constructie ben je gegarandeerd met een batterij die niet lekt en daarnaast lang mee gaat. Volgens Duracell zelfs 10 jaar!
Onder droge accu's, ook wel VRLA (Valve Regulated Lead Acid) of SLA (Sealed Lead Acid) genoemd, vallen Gel-accu's en AGM-accu's. Dit zijn accu's die geen vloeibare inhoud hebben. Deze accu's kunnen in tegenstelling tot natte accu's wel in alle mogelijke posities gemonteerd en vervoerd worden.
De accu gaat langer mee bij gedeeltelijke ontladingen en vaker opladen dan bij volledige ontladingen. Liefst minimaal 20% capaciteit behouden. Niet te vaak volledig ontladen/laden vanwege slijtage. Volledig ontladen is niet schadelijk.