Een kajuitboot is een boot die weliswaar over een kajuit en een motor beschikt, maar niet groot en luxueus genoeg is om als kajuitmotorjacht te worden bestempeld. Goed om te weten: niet alle boten vallen eenduidig onder een categorie.
Kosten ligplaats
Onze boot heeft een lengte van rond de 8,5 meter. Een ligplaats in een kleinschalige haven in Hoorn kost EUR 1.139,- voor een heel jaar. Een losse zomerligplaats kost EUR 1047,- en een losse winterligplaats EUR 359,-. De box heeft een formaat van 9 meter X 3,85 meter.
Kajuitmotorjacht: dit type boot staat bekend als een pleziervaartuig dat zich onderscheid op het gebied van luxe en afmetingen met andere boten en daarbij alleen wordt aangedreven door een motor. Dit type boot beschikt over een verblijfplaats voor de opvarenden.
De naam zegt het al: kajuitzeiljachten zijn zeilboten met een kajuit. Dat wil zeggen dat er een verblijfplaats voor opvarenden aan boord is van de boot.
Motorboten is de oud-Hollandsche kunst waarbij een man of vrouw zijn/haar gelaat tussen de weelderige boezem van een vrouw steekt, zodat de jetsers tegen je wangen aan kletsen. Echte liefhebbers maken er ook nog geluid bij.
De term boot wordt daar niet alleen gebruikt voor kleine open vaartuigen, maar ook voor vaartuigen die men in Holland allang een schuit(je) zou noemen.
Beschikt je boot over CE-certificaat A (oceaan) of B (zee), dan staat officieel vast dat je boot zeewaardig is. Dit CE-merk is van toepassing op pleziervaartschepen. In totaal zijn er vier categorieën.
Met redelijke wind, vaart een kajuitzeiljacht 3-6 knopen (dit zijn dus nautische mijlen per uur). Afhankelijk van de windrichting en windsterkte vaar je per dag zo'n 15-30 mijl.
Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Varen moet je leren, het vergt vaardigheden en ervaring. Je moet kunnen aanleggen, met wind, golven en stroom weten om te gaan. Je schip in de hand kunnen houden in havens, sluizen en bij bruggen. Weten wat borden en boeien betekenen, en wat je moet doen als je andere schepen tegenkomt.
Alhoewel een vaarbewijs niet bij iedere verkoper een verplichting is om een boot te kopen, is het wel verplicht om over een vaarbewijs te beschikken als je wilt varen met een boot die langer is dan 15 meter of die hogere snelheden dan 20 km per uur kan behalen.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Volledig onderhoud boot inclusief motor: Tussen €750 en €1500 (per jaar). Binnenboordmotor kleine beurt: Tussen €150 en €300. Binnenboordmotor grote beurt: Tussen €250 en €400. Buitenboordmotor kleine beurt: Tussen €75 en €275.
Iedereen weet dat men een soort van risico loopt bij het zeilen. De grootste gevaren zijn immers dingen zoals terecht komen in een orkaan op zee, krachtige wind, grote golven, een beschadigde of lekkende boot.
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
De kosten variëren tussen de €500 en €1.000 per maand, afhankelijk van in welk land we zijn.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Je boot hoeft alleen zeewaardig te zijn als je buiten 10 mijl van de kust vaart. De volgende zaken moeten aan boord zijn: zwemvesten voor alle opvarenden. lenspompen, minimaal 1 die met de hand bediend kan worden.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
Boten zijn vaak kleinere vaartuigen die meestal alleen als pleziervaartuig worden gebruikt. Schepen, denk aan vracht- en zeilschepen, zijn daarentegen een stuk groter en kunnen ook voor de beroeps- en chartervaart worden gebruikt.
De bemanning of bezetting is het personeel van een vaartuig, vliegtuig of voertuig. Het is de groep mensen die aan boord werken van een boot, schip, vliegtuig of ruimtevaartuig, of die een militair voertuig of een stuk artillerie zoals een tank of houwitser bedienen.
Iedereen mag een zeilboot, roeiboot, waterfiets of kano besturen, mits deze kleiner is dan 7 meter. Hier zit geen leeftijd aan gebonden. Voor boten tussen de 7 meter en 15 meter geldt de eis dat de bestuurder minimaal 16 jaar is. Voor alle boten die langer zijn dan 15 meter heeft u een vaarbewijs nodig.