De Boeing's van KLM kunnen verreweg de meeste vracht vervoeren. In de belly van de nieuwste 787-10 kan zo'n 24 ton aan vracht. De 777-300 ER kan iets minder vervoeren, maar het grote verschil zit in de kleinere varianten. De A330-200 staat onderaan met bijna 11.000 kilogram aan vracht.
Het antwoord is ja!Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen.
De 747-8 Freighter is ontworpen voor starts met een maximum gewicht van 975.000 pond (442.252 kilo). Bij de 747-400F ligt de uiterste grens op 875.000 pond (396.900 kilo). Om te bewijzen dat de 747-8F in staat is te doen wat vrachtmaatschappijen later van het vliegtuig vragen, voerde Boeing de druk zelfs wat hoger op.
Er kwamen steeds minder nieuwe bestellingen binnen en door de coronacrisis nemen veel vliegmaatschappijen versneld afscheid van het toestel. Er worden nog 15 toestellen gemaakt, allemaal vrachtvliegtuigen. De laatste order voor de passagiersversie van de 747 stamt uit 2017.
De Antonov An-225 vloog voor het eerst in december 1988. Het toestel heeft een spanwijdte van 88 meter en zes motoren. Het vliegtuig kan meer dan 250.000 kilo aan vracht vervoeren en werd ingezet om grote objecten te transporteren.
Bijgeloof zorgde ervoor dat in sommige vliegtuigen geen rij 13 bestaat. Maar Ilias legt uit dat we bij TUI fly wel degelijk een rij 13 hebben. “Alleen heb je op die rij geen raampje, want daar loopt het aircosysteem langs naar boven.”
Volgens Lufthansa is nummer 17 een pechnummer in Italië en Brazilië. Vandaar dat Alitalia ook geen rijen 13 en 17 heeft, maar opvallend genoeg maken ze zich bij het Braziliaanse TAM er niet druk om. Na het raadplegen van de zogenaamde seatplans valt op te maken dat TAM zowel rij 13 als 17 heeft.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is.
Brandstofprijzen (per liter)
De door ons gebruikte prijs voor fossiele kerosine is €0.46/ liter. Deze prijs is gekozen op basis van de IATA fuel monitor [4] (uitgaande van een kerosine prijs van USD 1.92/ gallon, een USD/Euro koers van 0.90 USD [5], en het feit dat een gallon overeenkomt met 3.785 liter).
Toen veel Airbus A380's inmiddels uit dienst werden genomen, werden de exploitatiekosten dan ook als een belangrijke factor genoemd, omdat het onderhoud van de motoren naast het verbruik als zeer kostenintensief wordt beschouwd. Wat kost een A380-vliegtuig? Volgens de lijst kost een Airbus A380 445,6 miljoen dollar.
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken. Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
Bijtanken in de lucht is de procedure waarbij een vliegtuig bijtankt in volle vlucht uit een tankvliegtuig. Dat betekent dat het vliegtuig langer in de lucht kan blijven en zo zijn vliegbereik vergroot, maar niet zijn actieradius. Zo kan een vliegtuig onbeperkt lang in de lucht blijven.
Kerosine is vloeibaar en weegt 800 kilogram per duizend liter. Waterstof is onder normale atmosferische omstandigheden een gas. Twee gram van dit gas neemt 22,43 liter aan opslagruimte in.
In 1948 werd besloten dat de Amerikaanse krijgsmacht dezelfde benamingen zou aanhouden voor bepaalde vliegtuigtypen. Vrachtvliegtuigen kregen de C van cargo, H was voor helikopters, F voor fighters (jachtvliegtuigen) en A, van attack, voor vliegtuigen die gronddoelen moeten aanvallen (zoals de latere A-10).
Als u recreatief wilt vliegen, moet u een bewijs van bevoegdheid voor recreatief vlieger (Recreational Pilot Licence, RPL) hebben. Om een RPL te krijgen, moet u minimaal 16 jaar zijn en medisch goedgekeurd. Ook moet u het theorie-examen en praktijkexamen halen.
Om bij de eersten te zijn bij het verlaten van het vliegtuig, zit u best links vooraan. Bij de ontscheping verlaten de passagiers die vooraan zitten als eersten het vliegtuig en de loopbrug staat bijna altijd aan de linkerkant.
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen.Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter.Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
Waar zit de brandstof in een vliegtuig? Ilias: “Een vliegtuig heeft drie tanks: een in elk van de vleugels en een in de buik (centertank). Het vliegtuig gebruikt altijd eerst de centertank en pas dan worden de vleugeltanks gebruikt.
Ja!Piloten hebben natuurlijk super goed zicht nodig, dus de wissers ontdoen de ruiten van water als de luchtstroom alleen niet genoeg is, met name tijdens het opstijgen en landen. Ook handig tijdens feestelijke gebeurtenissen waarbij het vliegtuig onthaald wordt met (blauw gekleurd) water!
De "Ooievaar" werd in 1937 gebouwd door de Firma Gerhard Fieseler. Zijn technische verfijning maakte het, indien nodig, tot het langzaamste gevechtsvliegtuig ter wereld. De Fieseler Storch werd gebruikt als verkennings-, transport- en medisch vliegtuig.
In 1932 construeert de Franse ingenieur Henri Mignet het kleinste vliegtuigje ter wereld de Pou-du-Cliel (Flying Flea). Het toestel kan zelf gebouwd worden, is klein, gemakkelijk, goedkoop en gemakkelijk bestuurbaar.