De burgerlijke stand maakt akten (officiële documenten) op van belangrijke gebeurtenissen in uw leven. U vraagt een afschrift of uittreksel van deze akten aan bij de gemeente die de akte opmaakte.
Hoe kan ik een akte aanvragen? Hebt u DigiD, dan kunt u de aanvraag online doen. Hebt u geen DigiD, doe de aanvraag dan per post. Houd er rekening mee dat u de akte en rekening per post misschien niet binnen de standaardtermijn van 4 weken ontvangt.
Voor een geboorte, adoptie, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap of overlijden? Dan kunt u bij de Nederlandse gemeente waar de akte is opgemaakt, een afschrift of uittreksel aanvragen. Om uw afschrift of uittreksel buiten Nederland te gebruiken, is vaak legalisatie nodig.
Een akte kost € 16,60. Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard. Stadsloket: het is de bedoeling dat u betaalt met uw pinpas of creditcard.
Hoe lang duurt het? Online aanvraag: de akte wordt binnen vijf werkdagen opgestuurd.De postbezorging kan 3 dagen duren.Aanvraag per post: uw aanvraag wordt binnen 3 weken na ontvangst verwerkt.
Een uittreksel burgerlijke stand is een bewijs dat laat zien waar u geboren bent, wie uw ouders zijn of wanneer u getrouwd bent. U kunt het uittreksel burgerlijke stand alleen ophalen bij de gemeente waar het plaatsvond. Dus bent u geboren of getrouwd in een andere gemeente dan waar u woont?
Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.
Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.
Het verschil tussen een uittreksel en een afschrift is dat op een afschrift alle gegevens van de akte uit de burgerlijke stand staan vermeld en op een uittreksel een deel van de gegevens staan.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
Kinderen zonder geboortebewijs bestaan officieel niet. Ze staan in geen enkel overheidsregister. Voor politie en justitie is het daardoor bijna onmogelijk deze kinderen te beschermen tegen misbruik, uitbuiting en andere misdaden. Een geboortebewijs zorgt ervoor dat een kind geregistreerd is als staatsburger.
Bij het register in uw land vraagt u om uw geboorteakte.Soms kan uw ambassade u hierbij helpen.U kunt ook aan andere mensen vragen of zij voor u een geboorteakte opvragen in uw geboorteland. Denk aan familie, vrienden, notaris of advocaat.
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 23,70. Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard. bij een Stadsloket: het is de bedoeling dat u betaalt met uw pinpas of creditcard.
Nodig bij de aanvraag
U krijgt deze van de notaris. als u de wettelijk vertegenwoordiger bent: een document waaruit dat blijkt. als u gemachtigd bent: schriftelijke toestemming van de persoon voor wie u het document aanvraagt, met een kopie van het legitimatiebewijs van deze persoon.
U vraagt een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) aan in de gemeente waar u woont.
Een notariskantoor bewaart je akte.
Voor akten en registers van de Burgerlijke Stand gelden – mits de stukken aan ons zijn overgedragen – in verband met de privacywetgeving de volgende wettelijke termijnen: Geboorteakten zijn openbaar vanaf 100 jaar na geboorte van de persoon. Overlijdensakten zijn openbaar vanaf 50 jaar na overlijden van de persoon.
Je kunt je gegevens uit de Basis Registratie Personen (BRP) zien via MijnOverheid. Ga naar www.mijnoverheid.nl of download de app MijnGegevens.
Geen kosten geboorteaangifte
Aangifte doen van een geboorte kost niets. Wel moet u betalen als u een afschrift (officiële kopie) van de geboorteakte wilt.
Wie mogen mijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien? Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.
Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont. Voor het aanvragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.
U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging.
Van zodra de onderhandse verkoopovereenkomst is afgesloten, moet de notariële akte binnen de vier maanden ondertekend worden. De notaris heeft die tijd nodig om de akte op te stellen. In die periode doet hij ook de nodige controles, opzoekingen of vraagt hij attesten aan.