Omwille van veiligheidsredenen stijgen en landen vliegtuigen tegen de wind in. Zo wordt de snelheid tot een minimum herleid bij de landing, en helpt het de vliegtuigen lift te genereren bij het opstijgen. Daarbovenop moet zijwind beperkt blijven om te voorkomen dat vliegtuigen van hun traject afwijken.
Een vliegtuig landt en start zoveel mogelijk tegen de wind in. Dan is het vliegtuig stabieler en bij de landing zorgt tegenwind ervoor dat de snelheid ten opzichte van de grond vermindert en er dus veiliger kan worden geland.
Vliegen houden namelijk niet van wind, dus blijven ze lekker bij u uit de buurt.
Er zijn speciale gevallen zoals tegenwind, waarbij de wind tegengesteld werkt aan de richting van het vliegtuig . Andere speciale gevallen zijn rugwind, waarbij het vliegtuig en de wind in dezelfde richting werken. Zoals u wellicht vermoedt, neemt de snelheid van het vliegtuig toe bij rugwind en neemt af bij tegenwind.
Landen met harde wind
En bij landen remt het vliegtuig door de tegenwind makkelijker af. Met wind mee hebben vliegtuigen een veel langere startbaan nodig om los te komen en die hebben we niet op Schiphol. Landen met wind mee is ook niet aan te raden: dan komen toestellen met een veel te hoge snelheid aan de grond.
In de cursus bij de NL-opleider heb ik geleerd dat je niet mag vliegen bij een windsnelheid groter dan 10 m/s (20 knopen).
Is het veilig om te vliegen bij harde wind? Over het algemeen is het antwoord ja . Naast het feit dat moderne vliegtuigen zijn ontworpen om goed te presteren bij zeer harde wind, moeten piloten over de hele wereld hun vaardigheden in het vliegen bij winderige omstandigheden kunnen aantonen om een licentie te krijgen.
Tegenwind is wind die naar het vliegtuig toe waait . Omdat tegenwind de lift vergroot, landen en stijgen piloten liever op met tegenwind. Rugwind is wind die van achter het vliegtuig waait. Het vermindert de lift en vliegtuigen vermijden over het algemeen het opstijgen of landen met rugwind.
Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute. De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest.
Ja, sterke wind en turbulentie kunnen de vlucht van vliegtuigen beïnvloeden . Wind kan turbulentie veroorzaken, vooral tijdens het opstijgen en landen. Dit komt door de turbulentie van heldere lucht, die wordt veroorzaakt door veranderingen in windsnelheid. De lift die door de vleugels wordt geproduceerd, zal toenemen en afnemen bij veranderingen in windsnelheid of -richting.
Door de harde wind tijdens een storm kan het vliegverkeer ontregeld raken. Vliegtuigen moeten meer afstand van elkaar houden, waardoor een deel van de vluchten uitvallen of niet meer volgens schema kunnen vliegen.
Hoewel het misschien vreemd lijkt, proberen alle vliegtuigen tegen de wind in te vliegen bij het opstijgen . De redenen hiervoor liggen in de fysica van actie-reactie en aerodynamica. Bij het opstijgen tegen de wind in, veroorzaakt de tegemoetkomende kracht op de vleugels een opwaartse stuwkracht, waardoor het vliegtuig daadwerkelijk met een lagere snelheid de lucht in kan gaan.
Onder geen beding zullen zij een landing inzetten die niet veilig is! Wanneer een crosswind hoger is dan windkracht 5 (maximaal 20 knopen), worden de vliegtuigen naar een andere baan gestuurd met minder crosswinds. Is de wind te sterk? Dan worden de toestellen zelfs aan de grond gehouden om de veiligheid te waarborgen.
Waaien die winden de juiste kant op, dan liften luchtvaartmaatschappijen daar graag op mee. Als ze de verkeerde kant op waaien, moeten piloten ze juist zoveel mogelijk vermijden. Door hoge- en lagedrukgebieden veranderen straalstromen soms van richting; ze maken een soort bocht, en dat gaat gepaard met turbulentie.
Om op te stijgen is er opwaartse stuwing nodig, de snelheid die hiervoor nodig is wordt voor de vlucht berekend. De snelheidsmeter werkt niet op lage snelheden, als deze begint te werken wordt dit benoemd als “airspeed alive” of “speed is live”. Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u.
Melding over veiligheid vliegverkeer
U kunt bijvoorbeeld een melding doen bij de ILT als: er boven uw woonplaats naar uw gevoel onveilig wordt gevlogen; het vliegtuig waarmee u reist zichtbare gebreken of defecten vertoont; 2 vliegtuigen elkaar bijna lijken te raken in de lucht.
Sommige vliegtuigtypen kunnen dan brandstof lozen. Vliegtuigen die dat niet kunnen en wel te zwaar zijn om te landen, vliegen rondjes in een aangewezen gebied om de brandstof te verbruiken en zo gewicht te verliezen. Wat gebeurt er bij een fuel dump?
De temperatuur vermindert met 6,5°C per 1000 meter (= 1,98°C per 1000 voet) tot op een hoogte van 11.000 meter (= 36.090 voet). Boven deze hoogte van 11.000 meter blijft de temperatuur constant en gelijk aan -56,5°C.
Het is acceptabel om te landen met rugwind , en daarom verstrekken fabrikanten landingsafstandsgegevens hiervoor. Maar kies, wanneer het kan, in plaats daarvan de landingsbaan met tegenwind. Van wat we hier hebben gezien, zijn de paar extra minuten die het kan kosten om te manoeuvreren en te landen het waard.
Omwille van veiligheidsredenen stijgen en landen vliegtuigen tegen de wind in. Zo wordt de snelheid tot een minimum herleid bij de landing, en helpt het de vliegtuigen lift te genereren bij het opstijgen. Daarbovenop moet zijwind beperkt blijven om te voorkomen dat vliegtuigen van hun traject afwijken.
Een vlucht hoeft geen hinder te ondervinden van een harde wind. Het is afhankelijk van de windrichting en beschikbare landingsbanen of een vlucht kan vertrekken.
Uit het General Aviation Weather Accident Safety Review van de AOPA Air Safety Foundation blijkt dat de National Transportation Safety Board gedurende een periode van 11 jaar wind heeft aangemerkt als de primaire oorzaak van meer dan 2.800 ongevallen .
Er is geen enkele maximale windlimiet, omdat deze afhankelijk is van de windrichting en de fase van de vlucht . Een dwarswind van meer dan ongeveer 40 mph en een rugwind van meer dan 10 mph kunnen problemen veroorzaken en commerciële vliegtuigen ervan weerhouden om op te stijgen en te landen. Soms kan het te winderig zijn om op te stijgen of te landen.
Veilig landen bij harde wind kan een hele uitdaging zijn , dus we raken nooit in een hoekje. We zorgen er altijd voor dat we een "ontsnappingsplan" hebben, en dat is via een doorstart of een mislukte landing.