Onze wegen staan stilaan vol trajectcontroles, maar blijkbaar kunnen die geen motorfietsen flitsen omwille van een technische beperking van het systeem. Hoe is dat mogelijk? Een trajectcontrole gaat na hoe snel een voertuig rijdt over een bepaalde afstand tussen twee punten.
Trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning (ANPR). Als u met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt tussen de meetpunten, dan stuurt het systeem de gegevens door naar de federale politie. Daarnaast detecteert de installatie ook geseinde wagens en pechstrookrijders.
Net als bij alle andere snelheidscontroles, wordt op de gemeten snelheid een correctie toegepast. Deze correctie is 3 km/u bij max. snelheden tot 100 km/u. Daarboven is het een correctie van 3% van de gemeten snelheid.
Een te hoge snelheid in het begin van het traject kan dus niet worden gecompenseerd door verderop langzamer te rijden. Als een voertuig in meerdere secties te hard rijdt, krijgt de eigenaar toch maar 1 boete. Die boete wordt berekend over de sectie waar de auto het hardst heeft gereden.
De lasergun zendt constant lichtpulsen uit die dan weer worden weerkaatst door de auto of een ander motorrijtuig. Dit gebeurt met de snelheid van het licht (299.792.458 meter/seconde) en omdat die snelheid bekend is, kan de lasergun precies berekenen hoe ver een auto verwijderd is en hoe snel die rijdt.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Bij limieten tot en met 120 km/u geldt daarnaast een ondergrens. Hier wordt vanaf 4 km/u te hard, na de meetcorrectie beboet. Dit betekent dat bij een maximum snelheid van 80 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 km/u (3 km/u correctie, 4 km/u marge).
De camera's hebben hun nut al bewezen in het kader van criminaliteitsbestrijding en hebben een preventief effect. En vanaf morgen - woensdag - kunnen er dus ook snelheidsovertredingen mee worden vastgesteld. Bij de trajectcontrole is het de gemiddelde snelheid tussen twee punten die telt.
Trajectcontrole controleert op twee plaatsen die een zekere afstand uit elkaar liggen, en bepaalt de gemiddelde snelheid op basis van de tijd tussen het passeren van de meetpunten. Als de meetpunten bijvoorbeeld een kilometer uit elkaar liggen dan zal een voertuig dat 120 km/u rijdt het traject in 30 seconden afleggen.
Wanneer je een trajectcontrole 'binnenrijdt', staan er twee horizontale strepen op de weg. Dit is exact het moment dat de trajectcontrole ingaat. Aan het einde van de controle zijn deze strepen opnieuw, wat betekent dat je er weer uit bent. Dit is overigens ook het geval bij elke af- of oprit.
Bij 90% van de trajectcontroles ontsnappen ze aan de flitsboete omdat de meeste camera's enkel de voorste nummerplaat flitsen, maar die hebben motorrijders niet.
Elke trajectcontrole begint en eindigt met een digitale camera die de voorbijrijdende voertuigen fotografeert. Een computer met nummerplaatherkenning registreert hoeveel tijd er tussen de eerste en de tweede foto verstrijkt, om zo de gemiddelde snelheid van het voertuig te berekenen.
Een trajectcontrole is een permanente snelheidscontrole. Dit houdt in dat constant de snelheid wordt gemeten van alle voertuigen die het traject passeren.
Zo betaalt u voor 20 km/u te hard rijden in de bebouwde kom €188 en buiten de bebouwde kom €177.
5 km/h: € 35. 10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197.
De boete is minimaal €6 per kilometer te hard rijden. Bij 4 kilometer is dat €25, plus €9 administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt de boete een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten €130.
Momenteel bedraagt de technische marge zes kilometer per uur voor alle zones waar je maximaal 100 kilometer per uur mag rijden. Zodra de snelheidsdrempel daarboven gaat, 120 bijvoorbeeld, is de marge zes procent op die toegelaten snelheid. Dat blijft ongewijzigd.
U bent in vijf minuten tijd drie maal geflitst. Het is toegestaan om meerdere flitspalen op dezelfde rechtdoorgaande weg te plaatsen. U kunt niet meerdere malen bekeurd worden voor eenzelfde overtreding, maar in dit geval kan gesteld worden dat er drie verschillende overtredingen zijn geconstateerd.
U krijgt een strafblad wanneer u bent veroordeeld voor een snelheidsovertreding, rijden onder invloed of rijden tijdens een ingevorderd rijbewijs. Dit strafblad heet tegenwoordig officieel Uittreksel uit de Justitiële Documentatie.
Op grond van artikel 92 lid 1 Reglement verkeersregels en verkeerstekens is het overschrijden van de maximumsnelheid een strafbaar feit. Voor het te hard rijden kunnen relatief zware straffen worden opgelegd. Voor het te hard rijden worden in de regel een geldboete en een ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd.