Als je met de motorfiets per ongeluk een keer te hard langs een flitspaal in Duitsland rijdt, is er dus een kans dat de boete nooit op de mat ploft. Wel is het zo dat er inmiddels palen zijn in Duitsland die van achteren flitsen, mede om motorrijders ook te kunnen bekeuren.
Als je in Duitsland rijdt heb je als motorrijder het voordeel dat de flitspalen alleen van voren flitsen. Volgens de wet moet ook het gezicht op de foto staan als je geflitst wordt.
Motorrijders worden haast nooit geflitst bij trajectcontroles, zo blijkt uit onderzoek. Trajectcontroles werken met herkenning van de voorste nummerplaat, maar motors hebben meestal enkel achteraan een nummerplaat en ontspringen zo de dans.
Flitsapps, zoals Flitsmeister en Waze, zijn erg handig om boetes tijdens het rijden te voorkomen. In Nederland maken veel autobestuurders er gebruik van. Toch zijn flitsapps niet overal toegestaan. Sinds kort is het in Duitsland verboden om een flitsapp te gebruiken tijdens het rijden, ook als bijrijder.
Cyprus, Turkije en Zuid-Oost Macedonië
In deze landen zijn alle systemen en onze app die waarschuwen voor flitsers, verboden. Daarom werkt Flitsmeister ook niet in dit land en hoef je hier ook geen instellingen voor aan te passen.
Een dienst als TomTom heeft het probleem in Duitsland opgelost door de meldingen in dat land automatisch uit te schakelen. In Frankrijk ontwijkt TomTom het verbod door alleen 'gevarenzones' aan te geven, en dus niet de exacte locaties van de flitspalen die daar staan. '
Het doel is om het verkeer zo veilig mogelijk te maken. Het Openbaar Ministerie in ons land heeft daarom al eens verklaard dat deze diensten uiteindelijk óók bijdragen aan de verkeersveiligheid, omdat het automobilisten simpelweg helpt om zich aan de maximumsnelheid te houden.
Want als er in de auto Flitsmeister (of een andere flits-app) aanstaat, dan ben je volgens de Duitse politie illegaal bezig. Dit geldt dus ook voor de bijrijder. AD meldt dit aan de hand van een item van het Duitse 24Auto.
U vraagt zich af of je in Duitsland - net als als bij het CJIB - de mogelijkheid is te achterhalen of er nog een verkeersboete openstaat. In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat.
Boetes in Duitsland
Als u 10 km/u te hard rijdt kost dat ongeveer € 30. Buiten de bebouwde kom is de limiet maximaal 100 km/u in Duitsland. U bent ongeveer € 20 kwijt als u 10 km/u te hard rijdt. Als u 20 km/u te hard rijdt kost het u ongeveer € 60.
Minister, motorrijders worden haast nooit geflitst bij trajectcontroles, zo blijkt uit onderzoek. Bij trajectcontrole wordt er gewerkt met nummerplaatherkenning, maar dan wel enkel herkenning van de voorste nummerplaat.
Onze wegen staan stilaan vol trajectcontroles, maar blijkbaar kunnen die geen motorfietsen flitsen omwille van een technische beperking van het systeem.
Rijd je te snel met je motor door een trajectcontrole? Dan is de kans erg groot dat je niet beboet wordt. Dat komt omdat trajectcontroles met zogenoemde nummerplaatherkenningscamera's werken en die fotograferen alleen de voorste nummerplaat.
Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.
Échte flitspalen nog altijd overwegend groen
Daarnaast hebben de Duitse verkeershandhavers ook een flink arsenaal mobiele flitsers.
Sommige (oude) flitspalen in Duitsland hebben een rode lens voor de flitser zodat ze de weggebruikers niet verblinden.
Een Verwarnung wordt ter plaatse uitgereikt of per post toegestuurd. Het boetebedrag ligt tussen de € 5,- en € 55,-. Door het boetebedrag binnen één week te betalen voorkom je verdere strafvervolging. De zaak is dan afgedaan en bezwaar is niet meer mogelijk.
Ga naar het Digitaal Loket
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken.
Flitsmeister. Net als Waze doet Flitsmeister een beroep op de informatie van zijn gebruikers. Alleen is de focus anders: Waze wil je het snelst op je bestemming brengen, Flitsmeister focust zich vooral op de aanwezigheid van flitscamera's en -palen op de weg en het melden van gevaarlijke situaties.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Onder andere in ons land is een flitsmelder wel toegelaten, maar je navigatiesysteem moet zijn informatie ophalen uit een openbare databank zoals bijvoorbeeld bij de app Waze. Download de laatst beschikbare versie van de app. Vaak worden dan automatisch verboden functies uitgeschakeld.
Alle stippen staan voor automobilisten met de Flitsmeister-app aan. Wanneer zij richting een flitspaal rijden, krijgen ze een waarschuwing op hun telefoon, waardoor vrijwel alle snelheidsboetes ontweken kunnen worden.
In België zijn 'radardetectoren' verboden. Die sporen snelheidsradars op via de radargolven van de snelheidsmeter. 'Radarmelders' die via je navigatiesysteem of app info geven over vaste flitspalen zijn wél toegestaan.
Frankrijk: verboden, Flitsmeister geeft er enkel 'gevarenzones' in plaats van concrete flitspalen aan. Duitsland: verboden. Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank is toegestaan.