Je kleuter kan al lezen. Is hij hoogbegaafd? Sommige kinderen kunnen al lezen lang voordat ze in groep 3 zitten. Als jouw kleuter al leest, vraag je misschien af of je zoon of dochter hoogbegaafd zou kunnen zijn.
Tussen de vijf en tien jaar leren kinderen zelfstandig lezen. Dit gaat stap voor stap. Eerst om klanken en letters te herkennen, daarna om woorden en makkelijke zinnen te lezen. Uiteindelijk leren ze sneller lezen en gaan ze steeds meer begrijpen van wat ze lezen.
Sommige kinderen kunnen niet wachten tot ze zelf kunnen lezen. Eén op de tien kleuters leert zichzelf lezen in groep 2 en er zijn zelfs kinderen die er nóg vroeger bij zijn. Peuters en kleuters zijn volop aan het ontdekken hoe al die lettertekens zich verhouden tot de werkelijkheid.
De grove motoriek is nu goed ontwikkeld. Hinkelen, met een bal overgooien, steppen, fietsen, springen en draaien zijn vaardigheden die kinderen op deze leeftijd veel oefenen. De fijne motoriek is nu zo ver dat je kind allerlei vormen tekent en soms zelfs al letters kan schrijven, meestal met dezelfde hand.
Kinderen beginnen meestal met het leren van het alfabet tussen de 2 en 3 jaar oud. Op deze leeftijd begrijpen ze nog niet alle letters en hun klanken, maar ze kunnen wel beginnen met het herkennen van letters en het uitspreken van de namen.
Het technisch leren lezen start in groep 3. De meeste kinderen zijn dan een jaar of zes. Ze leren letters, lettergrepen en woorden volgens de leesmethode van school. De meeste basisscholen gebruiken Veilig leren lezen van Zwijsen.
Zelf lezen begint vaak op de leeftijd van 6 of 7 jaar.
We zien natuurlijk graag dat de leesboeken vervolgens niet aan te slepen zijn, maar niet in alle gevallen gaat het oppikken van zelfstandig lezen even vlot of plezierig. We horen met regelmaat dat een kind meer 'moet' oefenen thuis.
Taalontwikkeling kleuter en woordenschat 4-5 jaar:
Tussen de leeftijd van 4 en 5 jaar kan een kind al meer dan 2500 woorden kennen. Tegen de tijd dat ze 5 jaar zijn, begrijpen ze 3500 woorden en kunnen ze 3000 woorden zeggen.
Een kind van 4 jaar kan goed zijn evenwicht bewaren en kan hinkelen. Hij kan een kleine bal vangen en hij begint te oefenen met activiteiten als fietsen (zonder zijwieltjes) en rolschaatsen. Hij vindt het erg leuk om te rennen, te springen en te klimmen.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Oorzaken. Het onderzoek van Stichting Lezen noemt redenen waarom jongeren minder boeken lezen. Jongeren zouden het lastig vinden om actuele boeken te vinden die hen aanspreken. Jongeren bezoeken immers geen bibliotheken en boekwinkels en in de media komen ook weinig boeken voorbij.
Lezen is niet alleen leuk, maar ook van groot belang voor je kind en zijn ontwikkeling. Lezen draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de taalontwikkeling van je kind.Bovendien bevordert lezen de concentratie en creativiteit van je kind.
De meeste kinderen in groep 3 beginnen op niveau AVI-start of AVI-M3 (midden groep 3).Aan het einde van groep 3 lezen de meeste kinderen op AVI-niveau E3 (eind groep 3). Tip: laat uw kind zelf zijn boeken uitkiezen. Er is namelijk een relatie tussen leesmotivatie (leesplezier) en leesvaardigheid bij kinderen.
8-12 maanden
Dit is het moment voor boekjes met duidelijke, herkenbare plaatjes. Van dieren, kledingstukken, auto's of eten. Je kindje wijst en jij zegt het woord dat bij het plaatje hoort. Of wijs zelf de plaatjes aan en benoem ze.
Leerlingen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Jongeren tussen de 16 en 18 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald zijn kwalificatieplichtig. Een startkwalificatie is (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).
Kleuters gaan zelf initiatief nemen om activiteiten te ondernemen en ontdekken. Ze bedenken samen ideeën voor spel en komen voor zichzelf op. In de klas leren ze samenwerken, opdrachten maken en zich voor iets langere tijd te concentreren. Ze leren om zich steeds beter aan afspraken en regels te houden.
Kinderen leren vanaf 4 jaar hun aandacht langere tijd ergens bij te houden.Daarvan leren ze ook hoe ze hun eigen gedrag kunnen sturen. Bijvoorbeeld: een kind dat graag naar buiten wil rennen kan die neiging onderdrukken en in de klas blijven om eerst iets af te maken.
Ze willen steeds meer weten en beginnen anderen te vertellen wat ze bijvoorbeeld in boekjes zien. Als kinderen 4 jaar zijn, kunnen ze vaak al zinnen met meer dan drie of vier woorden maken, en begrijpen ze langere zinnen ook beter. Tussen de 3 en 4 jaar krijgen kinderen ook belangstelling voor letters en cijfers.
Een kind van 4 stelt 400 vragen per dag. De gemiddelde 30-jarige volwassene met een opleiding stelt 30 vragen per dag!
Ontwikkelingsvoorsprong in groep 1
Leren rekenen en lezen kan pas als de 'hardware' ontwikkeld is. Bij sommige kinderen is die 'hardware' al veel eerder klaar dan bij andere kinderen. Ze zijn vaak als peuter al geïnteresseerd in letters en cijfers en hebben al een bepaalde logica ontwikkeld in hun denken.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's.
In groep 2 leert je kind letters en korte woordjes lezen. Zo kan hij of zij met de letters die al bekend zijn nieuwe woordjes maken. Het herkennen van woordjes gaat ook steeds makkelijker. Op melkpakken, borden en brieven staan ineens letters die je kind kan herkennen.
De meeste kinderen leren lezen in groep 3 van de basisschool. Zo'n 80% van de scholen gebruikt hiervoor de leesmethode Veilig leren lezen van Zwijsen. Lezen in groep 3 begint met technisch lezen. Naast het technisch lezen in groep 3, is er ook begrijpend lezen.