Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. En in sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Meestal ben je in totaal honderd a tweehonderd euro kwijt. Kies je ervoor om je bougiekabels en bougies zelf te vervangen dan ben je veel goedkoper uit. Bougies zijn al verkrijgbaar vanaf 1,50 euro per stuk, maar wil je echt goede bougies dan kan dat oplopen tot 15 euro per stuk. De bougiekabels kosten 40 tot 60 euro.
Voor het controleren van de bougies kijk je naar de metalen contacten. Deze moeten scherpe, rechte zijkanten hebben en overal even dikt zijn. Kijk naar de kleur van het ijzer. Als dit afwijkt van de kleur van de andere bougies, is dit een teken dat de verbranding in die cilinder anders is.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Een vervuilde of defecte bougie vonkt niet effectief, als gevolg waarvan je wagen traag reageert. De motor slaat af en stottert bij het starten. i Hoog brandstofverbruik: versleten bougies werken inefficiënte motorwerking in de hand, wat uiteindelijk tot een toename van brandstofverbruik en uitstoot leidt.
Als de motor van de auto niet op alle cilinders draait, is dit merkbaar aan een onrustig, schokkende lopende motor. Ook het vermogen van de motor zal sterk afnemen.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is. Naast het aantal gereden kilometers, zijn er meer oorzaken waardoor de bobine defect kan raken.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen. Rij je veel in stoffige gebieden, dan is het raadzaam een kortere interval aan te houden.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Wat is het verschil tussen een warme en een koude bougie. Kort gezegd, bij een warme bougie gaat het deel van de warmte die de motor via de bougie aan de cilinder afstaat, via een langere weg dan bij een koude bougie, (dus de motor blijft daardoor wat warmer) Dit betekent bv.
Bij het rijden op LPG kun je kiezen voor het monteren van koudere bougies. De verbrandingswarmte bij het rijden op LPG is hoger dan bij benzine, koudere bougies kunnen deze warmte beter afvoeren en mogelijk de motorprestaties bevorderen.
Als je en motor hebt met drie cilinders hebt meestal drie bougies. Daarnaast zijn er auto's met vijf, zes, acht, tien of twaalf cilincers. Dan zijn er meestal evenveel bougies nodig als cilinders. Bij sommige auto's kunnen er twee bougies per cilinder zijn.
Versleten bougies kun je gemakkelijk herkennen, want ze veroorzaken tijdens het rijden duidelijke symptomen: de motor hapert of draait onrustig. het motorstoringslampje gaat branden. de auto trekt niet zo snel meer op.
Bougies vervangen Volkswagen Polo kosten ✔️ Prijs v.a. € 79.
Als u vaak rijdt zult u de bougies vaker moeten vervangen. De type en merk bougies die in uw Volkswagen zijn gemonteerd spelen hier ook een rol in. A-merk onderdelen hebben nou eenmaal een langere levensduur. De bougies gaan over het algemeen toch rond de 60.000 kilometer mee.
Daarbij handelt u als volgt: Stap 1: Demonteer alle bougies en markeer, bij welke cilinder zij behoren. Stap 2: Gebruik een messing staalborstel om de bougie van de meeste roet en vuil te bevrijden. Desnoods kunt u met een licht bevochtigde lap vuil residu van de behuizing verwijderen.
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.
Bij bol.com vind je veel verschillende soorten bougies, kijk goed welke bougies je nodig hebt en raadpleeg als je het niet weet de autohandleiding.