Een getekende offerte is een bindend contract Hou er rekening mee dat een getekende offerte van je klant wel een bindend contract is. Je kunt dus niet zomaar de klant laten opdraaien voor de hogere kosten van bouwmaterialen.
Het gevolg van een richtprijs is dat in beginsel niet meer dan 10% boven de afgegeven richtprijs in rekening kan worden gebracht ( zie artikel 7:752 lid 2 BW ). Mocht toch overschrijding van de richtprijs met meer dan 10% dreigen dan moet aannemer zijn opdrachtgever waarschuwen.
De prijsverhoging is contractueel vastgelegd
In Nederland staat het iedereen in beginsel vrij om met elkaar te contracteren en om bindende afspraken te maken. Een aannemer kan dus met diens opdrachtgever afspreken dat de prijsstijging voor rekening voor de aannemer komt.
Bij een richtprijs geeft de dienstverlener een schatting over de uiteindelijke prijs. De uiteindelijke prijs kan dus hoger worden. Maar de prijs mag niet meer dan 10% hoger worden dan de richtprijs. De prijs mag alleen meer dan 10% hoger worden met uw toestemming.
Uw aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijs van een abonnement veranderen. Dit mag alleen als in het contract staat dat de aanbieder het abonnement mag wijzigen. Staat dit in uw contract? En wijzigt de aanbieder het abonnement?
Het wordt over het algemeen aanbevolen om de prijsverhoging minimaal 4 tot 6 weken van tevoren aan te kondigen, zodat klanten voldoende tijd hebben om zich aan te passen aan de nieuwe prijzen. Het is ook aan te raden om de prijsverhoging niet te vaak door te voeren, om klanten niet te veel te belasten.
In de ogen van de wet geeft een offerte altijd een vaste prijs. Een richtprijs kan enkel gegeven worden met een prijsschatting. Dit moet dan ook duidelijk aangegeven zijn in je aanbod, bijvoorbeeld door dit in de titel van het document op te nemen.
Door je tarieven te verhogen, kun je ervoor zorgen dat je een gezonde winstmarge behoudt. Om klanten te laten zien dat je waarde toevoegt. Als je je tarieven verhoogt, straal je uit dat jij vind dat jij je tarief ook waard bent en je klanten waarde biedt voor hun geld.
De offertedatum geeft dan aan wanneer je de offerte maakt en uitgeeft en de vervaldatum geeft aan wanneer hij verloopt. Indien er een akkoord of ondertekening is tussen deze twee datums, dan is een offerte bindend en heb je de opdracht. De gemiddelde geldigheidsduur van een offerte is 30 dagen.
Is een offerte bindend? Nee, een offerte is een vrijblijvend aanbod. Op basis van de offerte kan een potentiële klant besluiten wel of niet in te gaan op het aanbod.
Een ondertekende offerte is bindend.
Een offerte wordt bindend zodra je klant die ondertekent: vanaf dat moment wordt het een wettige overeenkomst. Die kan kan je niet zomaar verbreken.
Een offerte is anders dan een prijsschatting, een offerte biedt namelijk een exacte prijs voor een project. Ondanks dat een offerte geen wettelijk document is staat de prijs in een offerte wel vast en hoort u deze niet achteraf aan te passen. De enige uitzondering is natuurlijk als de opdracht zelf aangepast wordt.
Maak altijd goede afspraken voordat u een opdracht geeft aan een aannemer of schildersbedrijf. De offerte is leidend, maar “meerwerk” kan de verbouwing of schilderbeurt stukken duurder maken.
Het verschil tussen een offerte en factuur
Het verschil tussen een offerte en een factuur is daarmee dat je de offerte gebruikt om je klant aan te geven wat iets (ongeveer) gaat kosten en de factuur verstuur je op het moment dat je klant daadwerkelijk moet gaan betalen voor iets wat je gaat doen of al hebt gedaan.
Het gemiddelde uurtarief van hoogopgeleide zzp'ers ligt momenteel op € 92,15. Opvallend is dat de gemiddelde groei van het gerealiseerde uurtarief in 2022 hoger is dan de gemiddelde groei van de tarieven aangeboden op opdrachten: namelijk 3,8 procent en 2,9 procent.
In 2023 wordt een gemiddelde tariefstijging van 4 tot 6% procent verwacht. De uurtarieven van professionals houden daarmee gelijke tred met de CAO-ontwikkelingen.
"Onder voorbehoud van prijswijzigingen" is te algemeen. U weet dan niet wat u kunt verwachten. Een prijsverhoging is bijna altijd onredelijk als u het abonnement niet mag opzeggen. De ondernemer laat u vooraf weten dat de prijs gaat verhogen.
Een offerte wordt bindend zodra je klant die ondertekent: vanaf dat moment wordt het een wettige overeenkomst. Die kan kan je niet zomaar verbreken. Je klant kan wel beslissen om de opdracht niet te laten uitvoeren, zonder dat hij daarvoor een goede reden moet opgeven.
Een offerte is een voorstel aan een mogelijke klant. Hierin beschrijft u welke diensten u kunt leveren voor een bepaalde prijs. En welke voorwaarden daarbij gelden. Met een interessante prijsopgave trekt u de klant over de streep.
De Wet Van Dam maakt hier een einde aan: kort gezegd is elk contract straks per maand opzegbaar. Dit geldt vanaf de eerste stilzwijgende verlenging, dus niet in het eerste contract. De algemene voorwaarden van het bedrijf mogen hier niet van afwijken.
Ja, per 1 augustus 2023 wijzigt het inflatieartikel 10.4 van de Algemene Voorwaarden. Het huidige artikel is vorig jaar opgesteld. Daarin staat dat we bij een inflatie volgens het CBS de Ziggo prijzen omhoog kunnen corrigeren. We hebben besloten om het artikel aan te passen.
1) Het abonnement stopt automatisch. Dan is het abonnement aflopend (AFL). 2) Het abonnement loopt door totdat je zelf opzegt. Dat noemen we tot wederopzegging (TWO).