Het hefvermogen van de Chinook is groot. Met de drie haken onder het toestel kan een externe lading ('slingload') tot een gewicht van 12.701kg worden vervoerd.
De Chinook heeft een groot hefvermogen. Met de 3 haken onder het toestel kan een externe lading (slingload) tot een gewicht van 12.701 kilo worden vervoerd. In de romp van de helikopter kunnen 57 volledig bepakte militairen, 10.000 kilo lading of 24 stretchers met mensen worden vervoerd.
Verbruik: circa zes liter per km. Vlieghoogte: 7.000 meter, bij max. lading 2.400 kilo. Bereik: 250 kilometer (geladen), Zonder lading: 324 km.
Maar dat is niet alles, een vlieguur met de Chinook CH-47F kost $10.600 terwijl een King Stallion $42.000 per vlieguur kost. Daarenboven kost het onderhoud bij de Chinook $4.300 per vlieguur en bij de King Stallion niet minder dan $25.100. Je hebt geen rekenmachine nodig om het verschil te berekenen!
Een Chinook is een grote, zware helikopter. Hij wordt gebruikt voor transport en kan meer dan tienduizend kilo tillen. Hij kan vliegen door de bijzondere vorm van de rotorbladen die voor opwaartse kracht zorgt, de lift. Dit is de Chinook, de grootste en zwaarste helikopter in Nederland.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
Omdat hij geen voorwaartse beweging nodig heeft om een opwaartse druk op te wekken, kan hij verticaal opstijgen en landen, in de lucht stilhangen en zelfs achteruit vliegen als een kolibrie.
Echter: een helicopter kan gelukkig bij de meeste weertypes vliegen, maar risico's nemen we nooit. In geval van slecht weer of weersvoorspellingen (voornamelijk onweer, overvloedige regen of mist, sneeuw, vrieskoude) kan de vlucht uit veiligheids-overwegingen geannuleerd worden.
De Mil Mi-26 (Russisch: Ми-26) (NAVO-codenaam: Halo) is een Sovjet/Russische zware transporthelikopter en is in zowel civiele als militaire dienst. Het is de zwaarste en sterkste helikopter in productie.
Stationering. De Apaches zijn ingedeeld bij het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht. 301 Squadron is met 20 stuks gestationeerd op Vliegbasis Gilze Rijen. 8 exemplaren zijn ingedeeld bij 302 Squadron op Fort Hood in de Verenigde Staten.
Een chinook is een droge en warme wind, vergelijkbaar met een föhn in de Alpen. Deze wind waait vanuit het westen over de Rocky Mountains en over de prairies in het westen van Canada (Alberta) en de Verenigde Staten (Montana). De naam chinook komt van het Chinook-indianenvolk in het noordwesten van Noord-Amerika.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Hoe lang een EC135 in de lucht kan blijven op een volle tank van 710 liter kerosine ofwel Jet A1 hangt van veel factoren af: het weer, het aantal mensen aan boord. Gemiddeld is het een uur of twee. Het duurt ruim een half uur voordat een heli vanaf Schiphol is opgestegen en in Oost-Nederland paraat is.
De snelste helikopter ter wereld is de Airbus Eurocopter X3 die een snelheid van 255kts (472 km/u) kon halen in een niet officële demonstratievlucht.
Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
De afstand die een helikopter kan vliegen hangt af van de hoeveelheid brandstof die in de tank aanwezig is. Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
Bijna alle commerciële vliegtuigen worden gemiddeld één tot twee keer per jaar geraakt door bliksem. Vaak merk je dit als passagier of piloot niet eens. De bliksem kan namelijk niet inslaan, omdat het vliegtuig niet in contact staat met de aarde, waardoor het de stroom niet doorgeeft aan de grond.
Er kan niets fout gaan bij een blikseminslag, omdat een vliegtuig werkt als een kooi van Faraday. Hetzelfde als met een auto. Als de bliksem inslaat terwijl je rijdt, wordt aangeraden de auto tegen een lantaarnpaal of ander geleidend voorwerp te parkeren om de lading kwijt te raken voordat je de auto uit kunt stappen.
Het dondert en het bliksemt
Ieder verkeersvliegtuig wordt volgens IATA (International Air Transport Association) één tot twee keer per jaar getroffen door een blikseminslag. Een blikseminslag gaat vaak gepaard met veel energie.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Noodlanding. Helikopters storten niet vanzelf neer als de motor zou uitvallen. Door de dalende beweging beweegt de lucht door de rotors en blijven die in beweging (windmoleneffect). Deze techniek heet autorotatie, de helikopter gedraagt zich dan als een autogiro.
Een interessant detail is dat een helikopter onder normale omstandigheden niet zomaar kan neerstorten als de motor uitvalt. Doordat de helikopter omlaag valt, worden de wieken in beweging gezet door de lucht die er langs blaast.