Creatief concept Eigenlijk is een creatieve strategie een conceptgedachte die je als uitgangspunt neemt voor een campagne. De creatieve strategie wordt op een inspirerende manier getoond in woord en beeld. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van film of een soort moodboard.
Een creatief concept is een vertaling van een idee in woord en beeld. Een idee krijgt in een creatief concept handen en voeten; het wordt omgezet tot iets concreets. Dit idee heeft betrekking op een boodschap of propositie die jij als merk of bedrijf wil overbrengen aan jouw doelgroep.
Creatieve marketing biedt de mogelijkheid om positieve merkassociaties op te bouwen. Door middel van innovatieve ideeën en creatieve campagnes kun je je merk verbinden met positieve waarden, emoties en ervaringen. Dit zorgt ervoor dat klanten een positieve perceptie hebben van je merk en zich er meer mee identificeren.
Er zijn een aantal bekende opleidingen die je klaarstomen voor een carrière als creative bij een advertising agency. Zo kun je bij de Willem De Kooning Academie in Rotterdam een hbo bachelor Advertising volgen, die je opleidt tot een allround Creative Concepter, Art Director, Copywriter of Creatief Strateeg.
Creativiteit meten
Het vermogen om diverse oplossingen te bedenken voor een probleem. Het vermogen om verschillende categorieën oplossingen te bedenken en alternatieven te beoordelen. Het vermogen om innovatieve oplossingen te kunnen bedenken. Het vermogen om die oplossingen in detail uit te werken.
Creatief denken en handelen is een cyclisch proces en dit proces wordt in fasen doorlopen: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. Deze fasen zijn niet scherp gescheiden, maar lopen in elkaar over en soms door elkaar heen.
Creatieve vaardigheden of creatieve eigenschappen zijn de specifieke capaciteiten die je nodig hebt om oplossingen te bedenken en tot innovaties voor producten of diensten te komen. Creativiteit is een abstract begrip waarin meerdere vaardigheden samenkomen.
Creatief vermogen focust op het bedenken van ideeën en oplossingen, en kritisch denken focust op vragen stellen en evalueren van ideeën en oplossingen.
Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. Door creatief te denken kun je innoveren, vernieuwende oplossingen verzinnen, kansen zien en originele ideeën bedenken. Vaak wordt creatief zijn gelinkt aan mensen die geweldig goed kunnen dansen, schilderen of zingen.
Door je creatiever op te stellen, omarm je een actieve en open houding. Je vangt de inspiratie uit de wereld om je heen op, en bent je bewuster van al je zintuigen. Deze voeden de gedachten en vormen creatieve ideeën. Vaak maakt dit je productiever omdat je meer open staan om oplossingen te zoeken.
Creativiteit wordt dus gestimuleerd door blijdschap, door een positieve mindset. Negatieve gedachten remmen je creativiteit af. Bijvoorbeeld als je denkt dat jij niet creatief bent. Of dat een bepaalt idee gek is.
De creatieve ontwikkeling is onderdeel van de cognitieve ontwikkeling en gaat over het vermogen om te dromen, fantaseren en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Dit kan gaan om spelen, dansen, zingen, schrijven, muziek maken, knutselen, tekenen, schilderen en het doen van yoga.
Creativiteit is een combinatie van divergent denken (het vermogen om veel verschillende ideeën te bedenken) en convergent denken (probleemoplossing). Zo'n combinatie komen we tegen in de vijf kenmerken van de creatieve geest: nieuwsgierig, volhardend, vindingrijk, samenwerkend en gedisciplineerd.
Valkuilen die bij de creatieve maker horen zijn: soms blijft ander werk liggen of vergeet je af te maken waar je aan begonnen bent. kun je je niet voorstellen dat anderen niet zo creatief en handig zijn. vind je het moeilijk dat niet iedereen op jouw creaties zit te wachten.
Als we te weinig tijd hebben of onder druk staan om snel iets af te maken, blokkeert dit ons creatieve denken. Als we te vaak denken op een bekende manier, dan is het moeilijk om met nieuwe ideeën te komen. Als we teveel denken aan de praktische of financiële kant van dingen, belemmert dat ons creatieve denken.
De competentie creativiteit (of: creatief) staat op vrijwel elke lijst met algemene competenties. Creativiteit is één van de elf 21e eeuwse vaardigheden die nodig zijn om te kunnen functioneren in de moderne kennissamenleving.
Creatieve vaardigheden hebben betrekking op het vermogen om te reageren op prikkels van buitenaf, brainstormen voor meer nieuwe en originele ideeën. Ook nieuwe combinaties, flexibel inspelen op verschillende prikkels hebben creatieve intelligentie nodig.
Creativiteit is het vermogen om originele, waardevolle ideeën te bedenken en te realiseren. Een gedeelte van je vermogen om creatief te zijn is te wijten aan je genen, karakter en IQ, maar zeker niet alles. Creativiteit gaat om hoe je hersenen verbindingen leggen en hoe je tot oplossingen komt.
Creativiteit: aangeboren of aangeleerd? Veel mensen vervallen in de discussie of creativiteit aangeleerd of aangeboren is. Alsof het een magisch talent is. Maar in realiteit is creativiteit iets wat je kunt leren, juist door te doen.
Creativiteit vermindert stress en angst
Je hersenen reageren op stresshormonen. Met je handen bezig zijn en creatieve dingen ondernemen zorgt ervoor dat je geest rustiger wordt en de stresscyclus wordt doorbroken. Recent is onderzocht wat de impact is van het creëren van kunst op cortisol-niveaus.