Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
Laad meerdere keren per dag kort op
Het tegenovergestelde is eerder waar: hoe vaker je toestel volledig vol of leeg laat lopen, hoe sneller de accu slijt. Het is beter om de batterij meerdere keren per dag kort op te laden. Idealiter schommelt het accupercentage continu tussen 20 en 80 procent.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Batterijen zijn over het algemeen niet gevaarlijk, maar bij overladen kan het wel gevaarlijk worden. Dit kan dus bijvoorbeeld 's nachts gebeuren, wanneer je je telefoon niet uit de oplader haalt als deze eenmaal vol is. Daarom is het belangrijk dat je je telefoon veilig oplaadt.
Laad je telefoon nooit 's nachts op
Vroeger lag dat anders. Toen zaten er in telefoons nikkel-cadmiumbatterijen. Deze batterijen werden lui als je ze te lang achter elkaar oplaadde. Dat probleem hebben de moderne lithium-ionbatterijen niet.
Een accu slijt sneller of raakt defect door onder andere: - Te diepe ontlading. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%. Bij een normale startaccu mag deze maximaal (slechts) 20% ontladen worden!
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Net zoals helemaal opladen, is helemaal leeg laten lopen ook niet goed. In elke Lithium-ion batterij zit een veiligheidscircuit, die beschermt tegen oververhitting. In geval van nood kan de batterij zichzelf uitschakelen. Als de batterij helemaal leeg is, kan dit veiligheidscircuit beschadigen.
Telefoon 's nachts opladen is slecht voor telefoonaccu
Het klinkt een beetje gek, maar het is beter om de accu niet helemaal naar 100 procent op te laden Dit leidt namelijk tot veel meer accuslijtage dan wanneer je bijvoorbeeld tot 70 of 80 procent oplaadt.
Zware apps, oftewel grote apps zijn ook grote batterij verbruikers. Denk bijvoorbeeld aan de Netflix app, Spotify, Facebook of apps zoals Skype en WhatsApp waarmee je kunt videobellen. Maak je geen gebruik van deze apps dan zal je batterij waarschijnlijk een stuk langer meegaan.
Spaarstand inschakelen
De spaarstand zorgt ervoor dat je batterij langer meegaat door het automatisch beperken van de prestaties, trilfeedback en locatieservices van je smartphone. Op veel toestellen is de spaarstand te vinden door het menu met instellingen boven in beeld verder uit te klappen.
Zo controleer je het batterijverbruik: 'Apps' > 'Instellingen' > 'Apparaatonderhoud' > 'Batterij' > 'BATTERIJVERBRUIK'. Controleer de resterende batterijlading en tijd die het apparaat nog kan worden gebruikt.
Voorkom zoveel mogelijk dat de batterij onder de 20% zakt of zelfs helemaal leeg raakt. Laad de smartphone liever niet verder op dan 80%. Schakel Aangepast opladen (Android), Batterij beschermen (Samsung), of Geoptimaliseerd opladen (iPhone) in. Gebruik een originele of gecertificeerde oplader en kabel.
Xiaomi Mii 1T
Als we kijken naar het huidige record van snelstladende telefoon, dan wordt vaak de Vivo IQOO 7 genoemd, een toestel dat oplaadt op 120 Watt en daarbij in 18 minuten van 0 naar 100 procent gaat.
Deze in Nederland rond rijdende elektrische auto's kunnen niet snelladen: Chevrolet Bolt, Fiat 500e, de oudere Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive, Fluence ZE, Twizy, de elektrische Smart en de Tesla Roadster. Bij twijfel: raadpleeg de handleiding van je auto.
Met snelladen kun je jouw telefoon sneller opladen door een hogere spanning of stroom te gebruiken. Dit betekent dat de batterij van je toestel, in vergelijking tot een gewone lader, meer stroom krijgt tijdens één keer opladen, waardoor hij sneller kan worden opgeladen.
Er zijn usb-c-opladers te koop die maximaal 18 Watt leveren, maar ook opladers die 30, 45, 60, 90 of 100 Watt kunnen doorgeven. Een 90 Watt-laptopoplader kun je prima gebruiken voor je hoofdtelefoon en smartphone, maar een 18 Watt-oplader werkt niet met je laptop omdat hij niet krachtig genoeg is.
Je kunt snelladers vaak herkennen doordat er op de oplader 'fast charge', 'quick charge' of 'rapid charge' staat. Doordat de snellader meer Watt kan produceren dan een gewone USB-lader is de telefoon sneller vol. Een gemiddelde snellader levert ca. 16 Watt per uur.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is dit een duidelijke indicator dat de accu in slechte conditie is. In dit geval moet de accu vervangen worden.
Ruwweg kan je de volgende batterij-levensduur verwachten: Brandmelders met een 9V-batterij: ongeveer jaarlijks te vervangen. Brandmelders met AA/AAA-batterijen: ongeveer om de 2 à 3 jaar vervangen. Brandmelders met lithium-batterij: tussen de 5 en 10 jaar, zoals aangegeven op de productpagina en verpakking.
De oorzaak kan ook zijn dat u veel kleine stukjes rijdt (de zogenaamde boodschappenauto). Het starten van een voertuig kost relatief veel energie en de accu heeft dan een langere periode nodig om bijgeladen te worden. Gebruikt u de accu niet dan loopt deze langzaam leeg en neemt dus af in capaciteit.