Zwaar belaste autos/motoren mogen op zichzelf best een klein beetje motorolie zweten. Een oude auto heeft vaker last van olie zweten, dit is vrij normaal zolang het maar niet extreem is.
Wanneer de motor in de omgeving van het kleppendeksel wat vettig is uitgeslagen mag u dat beschouwen als zweten. Wanneer er duidelijk sprake is van een oliespoor met druppels die wellicht óók weleens op straat belanden, is er serieus sprake van een lekkage. Reparatie is dan noodzakelijk.
Als je olie peilt, inspecteer dan direct even de motor. Lichte olielekkages herken je aan een vettige rand langs de pakkingen. Dat zogenoemde 'olie zweten' wordt vaak als onschuldig afgedaan, maar het hoort natuurlijk niet. Een motor hoort geen olie te lekken of te 'zweten'.
Te lang doorrijden met olielekkage kan op korte termijn grote problemen opleveren. Er bestaat een kans op een ''vastloper'', dit komt doordat er binnen in de motor te weinig olie aanwezig is om de draaiende onderdelen te smeren. Ook is het mogelijk dat de distributieriem vet wordt door olielekkage.
Een olielekkage komt het meest voor en is direct zichtbaar. Dit ontstaat meestal door vervuilde olie waardoor de lagers, de as en afdichtingen zijn versleten. Daarnaast komen uitlaatgaslekkages ook geregeld voor door problemen met het roetfilter.
Vreemde geluiden tijdens het rijden
versnellingsbak met te weinig olie klinkt daarentegen vaak jankend of zoemend.
Wanneer je een lekkende koppakking vermoedt, check de olievuldop of er melkachtig schuim op zit. Is dit het geval, is de kapotte afdichting meestal de schuldige. Het is belangrijk, op te merken dat olie en koelvloeistof ook vermengd kunnen raken als gevolg van een probleem elders.
40 jaar geleden moest iedere 2.000 tot 5.000 kilometer de olie ververst worden en was het noodzakelijk en gebruikelijk om tussendoor olie bij te vullen. Sommige moderne voertuigen beschikken over een flexibel verversingsinterval waarbij een interval kan variëren tussen de 10.000 km tot maximaal 50.000 km.
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.
Als de olie net boven het maximum van het oliepeil uitkomt dan is het geen probleem. Bij elke auto zit er wel een kleine marge voor teveel olie. Zorg in dit geval dat als je gaat rijden niet het uiterste van je motor vergt.
Zwaar belaste autos/motoren mogen op zichzelf best een klein beetje motorolie zweten. Een oude auto heeft vaker last van olie zweten, dit is vrij normaal zolang het maar niet extreem is. Wanneer de motor rondom de kleppendeksel erg vettig is, is er waarschijnlijk sprake van een motor die olie zweet.
Het eerste waaraan u een oververhitte auto kunt herkennen is het oplopen van de temperatuurmeter. In normale situaties staat deze op 80 of 90 °C. Verder kan er stoom onder de motorkap vandaan komen en kan er een vervelende geur de auto binnendringen.
Het betekent dat u meer zweet dan eigenlijk nodig is om uw lichaam te beschermen tegen oververhitting. Zweten is normaal bij warmte, inspanning, spanning en emotie. Bij mensen met overmatig zweet is er vaak ook zonder eerdergenoemde uitlokkende momenten sprake van zweten.
Het is normaal om te zweten bij warmte, spanning, inspanning en emotie. Vaak is er geen oorzaak aan te tonen voor overmatig zweten, maar als er een medische oorzaak is voor overmatig zweten, kan dat te maken hebben met: Een angststoornis.
Bij extreem laag oliepeil gaat er een rood lampje branden op het dashboard. Stop direct met rijden, want het doorrijden kan immers zorgen voor grote problemen. Vul als het kan direct olie bij totdat het olie weer op peil is.
Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer. In het instructieboekje van uw auto wordt het verwachte gebruik beschreven.
Een acceptabel olieverbruik van de auto is ongeveer 1 liter op 5000 km. Bij een olieverbruik van 1 liter op 500 km is de kans groot dat het hier gaat om een mechanisch probleem zoals versleten of kapotte zuigerveren. Maar het kan ook zijn dat de schraapveren vast zijn gaan zitten door vervuiling.
Motorolie bijvullen is vaak eenvoudig en door u zelf gemakkelijk uit te voeren. Toch is niet altijd bekend hoe dit nu precies moet, terwijl dit toch erg belangrijk is voor uw auto. Het bijvullen van motorolie is één van die zaken in onderhoud aan uw auto die u eenvoudig zelf uit kan voeren.
Consumer Reports deed onderzoek naar het olieverbruik van bijna 500.000 auto's. De slechtst presterende merken zijn *tromgeroffel* Audi (2.0 TFSI, 3.0 V6), BMW (4.8 V8 en twinturbo 4.4 V8) en Subaru (3.6 zescilinder en 2.0 en 2.5 viercilinders).
Het verlies van de oliedruk kan zijn oorzaak vinden in verminderde viscositeit van de olie door verdunning met brandstof, door injectieproblemen of te lichte motorbelasting. Het smeersysteem bevat te weinig olie ten gevolge van een olielek, overmatig olieverbruik of een defecte oliecirculatiepomp.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
Koelvloeistof ruikt wat zoetig.
Dat komt door de glycol die in de antivries zit.