Haal hem uit het water en zet hem in een loods om uitdroging door de wind te voorkomen. Het gevaar van uitdroging licht op de loer en dat is slecht voor hout. Laat uit het water dus en vroeg er weer in. Zonder geweldige ijsgang kan een stalen of aluminium boot prima 'overwinteren' in het water.
Overwinteren in het water. De boot aan wal laten overwinteren heeft over het algemeen de voorkeur. Vorstschade kan makkelijker worden voorkomen en tijdens de wintermaanden kan er onderhoud gepleegd worden aan het onderwaterschip. De boot 's winters in het water laten liggen hoeft echter geen probleem te zijn.
Aluminium boten zijn ten opzichte van polyester boten duurzamer, eenvoudiger te repareren en aan te passen naar de wensen van de klant/eigenaar en bovendien niet brandbaar. Een aluminium boot roest niet en heeft een hoge restwaarde.
Re: Polyester boot en de winter
over het algemeen is het raadzaam de boot om het jaar uit het water te halen in de winter zodat deze goed kan uitdrogen om osmose te voorkomen. De nieuwere polyester schepen hebben hier minder last van.
Goed onderhouden, grotere, oudere boten van kwaliteitsmerken blijken nu wel zeer waardevast. De daling valt mee voor luxe, grotere jachten van polyester of van goed geconserveerd staal, ongeacht de leeftijd. Er is zelfs een kleine opleving in mooie, klassieke rompvormen die de moeite van het refitten waard blijken.
Polyester bestaat uit glasvezels en hars. Deze vezels nemen het water op. Wanneer het water door de vezels wordt vastgehouden, ontstaan er blaasjes en gaat het polyester rotten. De meest voor de hand liggende oorzaak van schade aan topcoat is door bijvoorbeeld een botsing.
Door de osmose is het laminaat zo aangetast dat er wel een risico op zinken is. Grote delen van de romp waren gedelamineerd. Dit bewijst maar weer dat een schip met regelmaat op de kant gezet moet worden om het onderwaterschip te inspecteren en zo nodig te behandelen.
Een groot voordeel van polyester plantenbakken is dat ze vorstbestendig zijn. De plantenbakken worden vervaardigd van 100% polyester en nemen daarom geen vocht op - Vocht kan in de winter bevriezen en kan voor scheuren zorgen. Het is wel belangrijk dat je zelf zorgt voor goede afwatering.
International maakt antifoulings die geschikt zijn voor gebruik op aluminium, na correcte voorbehandeling met een primer. Interspeed Extra(*) is speciaal ontwikkeld voor gebruik op aluminium boten, heck- en saildrives. Interspeed Extra bevat, in tegenstelling tot andere antifoulings, geen koperoxide.
De boten van het merk die op Botentekoop zijn gepubliceerd kunnen tussen 14.500 € voor de eenvoudigste modellen, en 14.500 € kosten voor de meest complete modellen.
Een kwalitatieve rubberboot gaat ongeveer 10 jaar lang mee.
Na verloop van tijd verliest je boot, die vroeger zo mooi glimmend in het water lag, zijn glans door verschillende weersinvloeden. Het polyester of lakwerk van je boot verliest zijn glans en kan zelfs gaan verweren. Het is daarom erg belangrijk om je boot jaarlijks goed te onderhouden en zo nu en dan goed te polijsten.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Men kan Osmose herkennen op een polyester boot aan de verdikkingen in de gelcoat (blaasjes). Als deze blazen doorgeprikt worden komt er een soms wat plakkerige vloeistof met een zure, azijnachtige geur vrij. Osmose ontstaat wanneer water in het polyesterlaminaat dringt.
Preventie osmose
Om uw boot te beschermen tegen osmose dient u de romp te voorzien van een ondoordringbare laag en het oppervlak af te sluiten. Dit kunt u het beste doen voordat uw boot te water gelaten wordt.
Gelcoat is de buitenste waterdichte en UV bestendige polyesterlaag die op de meeste geplakte bootonderdelen zit. Gelcoat is erg hard en kan je in allerlei mooie kleurtjes krijgen.
Osmose is een reactie die ontstaat wanneer water, een in water oplosbare stof en de gelcoat of het verfsysteem van je boot in aanraking met elkaar komen. Het water zal langzaam door de gelcoat en de lagen daarachter binnendringen.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Varen moet je leren, het vergt vaardigheden en ervaring. Je moet kunnen aanleggen, met wind, golven en stroom weten om te gaan. Je schip in de hand kunnen houden in havens, sluizen en bij bruggen. Weten wat borden en boeien betekenen, en wat je moet doen als je andere schepen tegenkomt.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.