Hoe werkt dit uitleesapparaat? Deze OBD2 wifi interface werkt met Wi-Fi, de OBD2 is geschikt voor iPhone en IOS. Je iPhone verbind je via Wi-Fi met de adapter. Vervolgens kun je in een gratis of betaalde app beginnen met het uitlezen van je auto.
Met OBD2 kan je voertuigen uitlezen en zo eventuele diagnostische foutcodes vinden en wissen. Maar ook sensor data weergeven zoals motortoerental, koelvloeistoftemperatuur, olietemperatuur, oliedruk, brandstofsysteem status, snelheid, brandstof trims, inlaatdruk, inlaatluchttemperatuur, luchtflow rate, etc.
inCarDoc, voorheen bekend als OBD Car Doctor, is een applicatie ontwikkeld voor het verbinden van de auto met je Android of iOS device. Via de OBD2 iDongle wordt er door middel van Bluetooth (Android) of Wifi (iOS) een draadloze verbinding met de ECU tot stand gebracht worden.
Schaf een OBD-scanner aan
Als je zelf jouw auto uit wilt lezen, raden wij je aan een OBD scanner aan te schaffen. Met deze scanner achterhaal je binnen een handomdraai wat de oorzaak is. Voordat het apparaat jou informatie geeft, moet je hem aansluiten op de OBD2-poort van jouw auto.
Bij torque motoren wordt een applicatie direct door de motor aangedreven zonder gebruik van een versnellingsbak. Het aantal bewegende delen in het systeem is hierdoor veel lager, wat de levensduur en de efficiëntie van de motor verhoogt.
Een OBD scanner is een aparte behuizing met toetsen en een display waarmee het OBD systeem wordt bediend. Een OBD scanner is het eenvoudigste in gebruik, u kunt na het aansluiten direct de auto uitlezen. Heeft u geen of weinig ervaring met auto's uitlezen dan adviseren wij u om een OBD Scanner te kiezen!
Uitlezen betekent dat de monteur een computer aansluit op de OBD-poort van de auto. De OBD-poort is een computerstekker die meestal ergens in het dashboard of de middenconsole is verstopt. Als er ergens een storing in het systeem zit, dan geeft de computer een zogenaamde 'foutcode' aan.
De Wegenwacht beschikt over uitleesapparatuur en zal ongetwijfeld ook aangesloten kunnen worden op uw auto. Maar de alarmcentrale zal altijd de inschatting maken of u met het betreffende lampje gerust kunt rijden om het probleem vervolgens door een garage te laten oplossen.
Meestal moet je rekenen op een half uur voor uitlezen van een auto die vaker komt, als een auto nooit bij je is geweest doet de testkast er veel langer over omdat er vaak heel veel storingen in staan. Die tijd kan de monteur niets anders doen dan wachten.
Het gebeurd wel eens dat het programma dat op de computer staat niet goed werkt waardoor de auto niet uit te lezen valt. Dit is simpel op te lossen door computer opnieuw op te starten. Mocht het dan nog niet lukken om de auto uit te lezen dan zit het probleem toch in de auto.
Een voertuig met vermoedelijk een motormanagement/ ECU probleem, waterschade of doorgebrand? Normaliter dient u het motor managementsysteem te vervangen deze kosten variëren van 600 euro tot 1600 euro vaak exclusief inleren van de nieuwe ECU.
De belangrijkste symptomen van een defecte ECU
Bekende voorbeelden zijn: motorstoringslampje (MIL-lampje) die op het instrumentencluster gaat branden, auto die in noodloop gaat, de auto schokt of als de motor niet meer op alle cilinders loopt. Het kan allemaal duiden op een defect aan het motorstuurapparaat.
Motormanagement met zelfdiagnose: In elke moderne auto zit een motormanagement. Dit de benaming voor de software die in de ECU (Electronic Control Unit) verwerkt zit. Alle sensoren en actuatoren die op de motor zitten, zijn met kabelbomen verbonden met de ECU.
Om het signaal van de meet-as van een dynamische torque naar buiten te verzenden wordt meestal gebruik gemaakt van sleepringen. Met deze robuuste sleepringen kan langdurig de koppel van een machine worden gemeten. Sleepringen zijn bestand tegen rotaties tot 5.000 of 6.000 omwentelingen per minuut.
Momentsleutel instellen bij handvat
De maximale kracht die een draaimomentsleutel levert – het moment – is bij de meeste modellen eenvoudig in te stellen door het handvat te draaien. Op deze wijze wordt de inwendige veer in de momentsleutel strakker of juist minder strak aangespannen.
Wat is dit? Torque (Engelstalig) betekent: draaimoment, koppel. Torque steer betekent: stuurgedrag dat tussen de beide wielen van dezelfde as een bepaald koppel teweegbrengt.
Een Audi uitlezen kan al vanaf € 66 inclusief het ophalen en terugbrengen van de auto. Door de auto uit te laten lezen tegen dit scherpe tarief weet u direct wat er aan de hand is met de auto. Dat kan bij storingsmeldingen op het dashboard, maar ook wanneer de auto op een bepaald moment 'vreemd' gereageerd heeft.
Het grote voordeel van het uitlezen van de ECU is dat het zoekgebied van de storing verkleind wordt. De ECU is eigenlijk niets meer dan een computer die de elektronica via clusters aanstuurt. zoals bv. bij het motormanagement waar de ECU zijn informatie krijgt via diverse sensoren die in de auto's zijn toegepast.
De ECU is namelijk verantwoordelijk voor de juiste ontsteking en brandstof verhoudingen. De ecu ontvangt data uit verschillende sensoren. Denk aan: Nox sensor, klopsensor, EGR klep sensor, en nog veel meer. Al deze data wordt door de ECU verwerkt om te zorgen dat uw auto optimaal functioneert.
Electronic Control Unit (ook Engine Control Unit, of ECU) is de naam voor verschillende ondersteunende systemen die in motorvoertuigen worden toegepast.
De ECU staat voor Engine Control Unit. De ECU is een computer die de motor beheert. De ECU beheert functies zoals ontstekings- en inspuittijdstip, inspuithoeveelheid, gasklep, de turboklep en nog andere zaken. De ECU zorgt voor de juiste aansturing van deze onderdelen.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.