De
De 12-speed groepen maken gebruik van een nieuwe cassettebody met een nieuw vrijwielsysteem en een nieuwe passing van de kransjes op de body. Goed nieuws is dat 12-speed cassettes op de 11-speed cassettebody's passen, omgekeerd geldt dat niet.
SRAM en Shimano cassettes hebben dezelfde passing en passen dus op dezelfde body. Door het HG-systeem kan de ketting gemakkelijk van het ene naar het andere tandwiel glijden.
Toen de 11 speed op de markt kwam werd alles weer anders. De 11 speed cassette is 1,85mm breder en past dus niet op een 9 speed hub. Op een wiel met een 11 speed hub kan je wel (met spacers) een 9 of 10 speed cassette monteren.
Beschrijving. De Sram XX1 XD body is geschikt voor de Sram Rise 40 of 60 achterwielen. De body past ook op XX1, X01, X1 en GX 11-speed naven. Op deze body passen Sram XD 11 en 12 speed cassettes.
De Sram Rival XG-1250 12-speed cassette moet op een XDR-body worden gemonteerd. Je kunt de cassette op de body monteren met een standaard lockring-sleutel (dezelfde als Shimano). De XDR-montage is een schroefbevestiging op de body, waardoor de cassette en body niet op elkaar inslijten.
De Sram NX Eagle 12-speed ketting bestaat uit 126 schakels. Voor elke fiets moet op de juiste manier worden bepaald hoe lang de ketting moet zijn. Na het op maat maken met een kettingpons, kun je de Sram NX ketting met de meegeleverde Powerlock-schakel monteren.
Een 11 speed ketting rijdt en schakelt even goed op een 10 speed aandrijving als een 10 speed ketting. In gebruik, deze ketting soepel en loopt gewoon zoals het hoort.
De cassettebody voor 9 en 10 speed is hetzelfde. Een specifieke 10-speed body kan geen 9-speed op. Op een 9-speed body kan wel 10-speed.
Omdat de overbrengingsverhouding niet matcht tussen 10-speed en 9-speed componenten, zoals je in tig topics had kunnen vinden? Een 10-speed Shimano derailleur is Dynasys en die werken met een andere overbrengingsverhouding dan een 9-speed shifter die je nodig hebt voor je 9-speed cassette (*).
Ten opzichte van de 11 speed shifters zijn de 12 speed shifters een stukje soepeler. Er is geen harde klik meer, maar een soepele schakelbeweging met een verbeterde precisie. Je voelt dus veel beter wat je doet als je de shifter indrukt. De verschillen in shifters tussen de XTR en XT en Deore zijn erg klein.
Nee.SRAM cassette en Shimano derrie gaan slecht samen.
Shimano en SRAM gebruiken verschillende hendelontwerpen om te kunnen schakelen. Shimano gebruikt twee STI-shifters, waarmee je kunt op- en terugschakelen. SRAM doet het anders. Waar Shimano gebruik maakt van twee hendels, maakt SRAM gebruik van slechts één hendel, ookwel het DoubleTap-systeem genoemd.
Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed.Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Een 12 speed cassette is zeer geschikt voor wanneer je naar het hooggebergte vertrekt. 12 speed cassettes komen voor bij racefietsen, mountainbikes en gravel bikes. Met een 12 speed cassette heb je een ongeëvenaard schakelbereik, waardoor geen enkele berg te steil voor je is.
Er zijn verschillende cassetteverhoudingen. Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Na 7.500-8.000 km is de cassette dan op.
Ketting wisselen bij verschillende cassettes is nergens voor nodig. De ketting moet je gewoon vervangen voordat deze compleet versleten is, dan kan je zonder problemen van cassettes wisselen.
Het slaat op het aantal tandjes die de kransjes van de cassette hebben. Bij de 11-32 heeft het kleinste kransje 11 tandjes en de grootste heeft er 32.
Het voorblad is kleiner geworden, maar de cassette achter is groter geworden. Gebruikelijk bij andere aandrijflijnen is dat het kleinste blad 11 tandjes heeft en de grootste tot wel 46 tandjes gaat.
Technische specificaties Shimano Ultegra HG701 Ketting 11 speed 116 schakels.
SRAM en Shimano
Een vaak gehoorde klacht is dat de kettingen van Sram nogal lawaaierig zijn. Belangrijk is ook dat Sram niet beschikt over triple groepen voor de racefiets en dat je Sram dus niet uit kan wisselen met Shimano Triple.
Uw ketting is te lang geworden als u hem ongeveer 5 millimeter van het voorkettingwiel kunt trekken. De ketting moet voor het inkorten eraf worden gehaald. Door van de verbindingsschalm (de enige schakel met een sluitveer) de veer eraf te drukken kun je de ketting openmaken. Let er daarbij op, hoe de veer bevestigd is.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.