Geef de chatbox niet de opdracht om direct essays, proposals of scripties te schrijven. Het programma gebruikt namelijk data van internet om stukken te schrijven, dus er wordt plagiaat gepleegd. Op het moment dat jij het stuk van ChatGTP inlevert kan dit voor problemen zorgen.
Kun je controleren of studenten gebruik hebben gemaakt van ChatGPT? Het korte antwoord is: nee, je kunt dit nu niet controleren. De plagiaatchecks werken op basis van herkenning van exacte stukken tekst, en ChatGPT genereert een nieuwe tekst.
Bij gebruik van ChatGPT of andere vormen van artificiële intelligentie is er strikt genomen geen sprake van plagiaat, omdat er originele tekst wordt gegenereerd.
Bestaande plagiaatscanners herkennen het gebruik van ChatGPT niet omdat het unieke teksten zijn. Hier wordt wel aan gewerkt, net als aan nieuwe apps zoals GPTZero die zeggen gegenereerde teksten te kunnen herkennen, maar voorlopig is dat niet betrouwbaar.
AI-gegenereerde tekst laten doorgaan voor je eigen werk wordt beschouwd als plagiaat. Echter, wanneer je de tools correct gebruikt, kunnen generative AI-tools zoals ChatGPT je legitiem helpen bij het schrijfproces van je essay, scriptie, verslag of paper.
Het gebruik van ChatGPT of andere generatieve AI-tools wordt dan beschouwd als fraude en onregelmatigheid. De examen(tucht)commissie beslist of er voldoende bewijs is en of er een examentuchtsanctie volgt.
Je kunt aangeven dat de Crawler van OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, jouw site niet mag bezoeken. Dat kan via het robots. txt bestand, waar ook andere bots zoals die van Google zich aan houden als ze een website bezoeken.
De door kunstmatige intelligentie aangestuurde bot ChatGPT kan door scholieren en studenten worden ingezet om teksten te schrijven. Universiteiten gebruiken nog geen tools zoals ChatZero om teksten van ChatGPT te herkennen.
Geen expliciete bronvermelding: teksten die gegenereerd zijn met kunstmatige intelligentie bevatten in de meeste gevallen geen bronvermelding. Let er dus op dat je te allen tijde een bronvermelding toevoegt aan je ingeleverde werk. Wanneer je dit niet doet, zal je werk bestempeld kunnen worden als plagiaat.
Wat mag niet? ChatGPT mag niet gebruikt worden voor het schrijven van teksten of het letterlijk herschrijven van bestaande teksten. Dit wordt gezien als plagiaat. Je baseert je tekst dan immers op de woorden van iemand anders zonder daarnaar te verwijzen.
Plagiaat is het overnemen van andermans werk in je paper of scriptie en doen alsof het je eigen werk is. Vaak worden jouw schoolopdrachten gecheckt door plagiaatscanners zoals Ephorus en Turnitin. Veel (hoge)scholen en universiteiten gebruiken deze scanners om jouw werk te vergelijken met ander bestaand werk.
AI-detectoren en plagiaatcheckers kunnen beide door universiteiten worden gebruikt om academische oneerlijkheid te ontmoedigen, maar ze verschillen in de manier waarop ze werken en waarnaar ze zoeken: AI-detectoren proberen teksten te vinden die eruitzien alsof ze zijn gegenereerd door een AI-schrijfprogramma.
Je pleegt onder meer plagiaat als je zinnen, frases, paragrafen en zelfs ideeën kopieert van werk van anderen, gepubliceerd of niet gepubliceerd, zonder de oorspronkelijke auteur te vermelden. Ook als je een aantal woorden uit een paragraaf vervangt, is sprake van plagiaat.
De tekst die via ChatGPT wordt gegenereerd is in principe uniek.Dus ze zullen de ingeleverde tekst (nu nog) niet aanmerken als plagiaat. Tot slot moet je altijd je bronnen vermelden en dat is lastig omdat je vaak niet weet welke bronnen door ChatGPT gebruikt zijn.
Nee, ChatGPT is geen betrouwbare bron voor feitelijke informatie en je kunt beter niet verwijzen naar de tool bij wetenschappelijk onderzoek.
Het korte antwoord is ja. Docenten en professoren kunnen het gebruik van ChatGPT detecteren wanneer studenten artikelen, papers, essays en andere geschreven inhoud indienen. Het kan echter ingewikkeld zijn om een volledig nauwkeurige conclusie te trekken.
Dan komt er zo'n 15% van jouw tekst overeen met andere bestaande stukken online of in een database. Je kunt in principe deze vuistregel aanhouden: een score van meer dan 10% is niet goed.De kans is dan groot dat je plagiaat in je tekst hebt. Een score tussen 5% en 10% is een twijfelgeval.
Studenten mogen bij toetsen en essays niet vals spelen door nieuwe AI-bots zoals Chat GPT te gebruiken zonder dit te vermelden. Het UU-bestuur wil dat vastleggen in het nieuwe Onderwijs en Examen Reglement (OER). Het geheel uitbannen van de nieuwe software lijkt een illusie en bovendien niet wenselijk.
In praktijk blijkt echter dat niet alle gevonden overeenkomsten ook daadwerkelijk plagiaat betreffen. Een expliciet antwoord op de vraag hoeveel procent plagiaat je mag hebben is er dus niet. Om deze reden bestempelen de meeste onderwijsinstellingen een overeenkomstpercentage tussen de 5% en 8% als normaal.
Vermijd “ik”, “wij” en “jij”
Door “ik” en “wij” te vermijden in je scriptie zorg je voor een objectieve, onafhankelijke toon. Daarom raden we het gebruik van de ik-vorm in scripties af. Uitzonderingen zijn een voorwoord, dankwoord, nawoord en reflectie.
Motivatie en concentratie: Het schrijven van een scriptie vereist veel discipline, motivatie en concentratie. Het kan moeilijk zijn om gefocust te blijven en gemotiveerd te blijven om het werk te voltooien. Feedback en kritiek: Het kan moeilijk zijn om om te gaan met feedback en kritiek van jouw begeleider.
Als je je afstudeeropdracht niet gehaald hebt, hoeft je niet bij de pakken neer te zitten. Je hebt een basis van waaruit je met enige aanpassing een tweede poging kunt wagen. De feedback die je ontvangen hebt van de beoordelaar fungeert als leidraad.