Een normale halogeen autolamp heeft een lichtopbrengst van 1200 lumen, terwijl dit bij standaard xenon verlichting 3200 lumen is. Dat is dus bijna drie keer zo veel.
Juridische bepalingen waarbij u bij aanschaf op dient te letten. Met betrekking tot de regelgeving voor lichtsterkte zijn er geen specifieke waarden voor LEDs, maar alleen voor traditionele gloeilampen. Een H1-gloeilamp mag maximal 1150 lumen bereiken, terwijl een H8-peer ongeveer bij 800 lumen ligt.
H4 Halogeenautokoplamp, 2400 lumen wit licht, 12V / 100W 6000K.
Verblindend effect voor tegenliggers
Waar het probleem bij Xenon lampen voornamelijk in een verkeerde afstelling ligt, is dit bij LED verlichting iets anders. LED lampen produceren zoveel meer lichtopbrengst dat ze al snel medeweggebruikers verblinden, ook wanneer de lampen verder goed zijn afgesteld.
Q2: Welke H7 lamp geeft het meeste licht? Verschillende onderzoeken en studies hebben ondertussen aangetoond dat de Osram 64210NBL-HCB Night Breaker en de Narva H7 Range Power 50+ gloeilamp één van de betere opties zijn binnen het segment van de H7 lampen.
Een H4 led lamp geeft namelijk veel licht, waardoor je optimaal zicht hebt op de weg. Je kunt ze bovendien kopen in diverse wittinten. Plus, H4 led lampen zijn eenvoudig te vervangen en monteren.
Ben je op zoek naar LED Lampen voor je auto ter vervanging van traditionele halogeen lampen? Er is momenteel een heel goed alternatief leverbaar in LED voor de traditionele halogeen lampen. Voor zowel de H7 als de H4 halogeen lampen heeft Autoprofi LED verlichting beschikbaar in verschillende kleuren.
Als we de statistieken erop naslaan, dan produceert een Xenon lamp 3000 lumen, terwijl een halogeen lamp 1400 lumen produceert. Onder normale omstandigheden is de levensduur van Xenon lampen ook aanzienlijk langer dan de Halogeen variant. Gemiddeld gaat een Xenon lamp 2000 uur mee.
Ten opzichte van standaardlampen levert de WhiteVision ultra een winst op van tot zestig procent meer licht. De H7-toepassing is goed voor 350 branduren, in het geval van H4 geldt zelfs 540 uur.
Verschil tussen H4 of een H7 lamp
De H4 lamp heeft namelijk twee gloeidraden waar de H7 lamp er één heeft. De H4 lamp heeft een gloeidraad voor dimlicht en een voor grootlicht. Als je grootlicht gebruikt, dan gaat de gloeidraad voor dimlicht even uit. Het is nog altijd de meest populaire lamp voor een auto.
Is Xenon of LED toegestaan in mijn voertuig? U mag alleen Xenon en LED lampen plaatsen in uw voertuig als de licht unit hiervoor gemaakt is. Alle LED en Xenon verlichting met een H-fitting dus: H7, H4, H1, etc. zijn niet bestemd voor op de openbare weg.
De H1 autolamp heeft maar 1 gloeidraad en wordt buiten de koplamp bijvoorbeeld ook voor mistlampen gebruikt. De H4 autolamp heeft daar in tegen twee gloeidraden en is de meest voorkomende autolamp voor dim en grootlicht. Een H7 autolamp is eigenlijk een doorontwikkelde H4 lamp.
Als we kijken in de regeling voertuigen, staat dat auto's twee functionerende koplampen moet hebben die niet anders dan wit of geel mogen uitstralen. Ook in de APK-eisen wordt benoemd dat andere kleuren niet zijn toegestaan.
Lux is de hoeveelheid licht die op een bepaald oppervlak terecht komt. Wanneer je een lichtbron van 100 lumen verspreidt over 1 vierkante meter, verlicht die lamp je oppervlakte met 1000 lux.
Deze (vaak LED) verlichting sluit volledig aan bij het belang van “zien en gezien worden” wat uiteraard een belangrijk aspect van de verkeersveiligheid is. DE LED lampen zorgen voor een krachtige lichtstraal die je het beste kunt vergelijken met het rijden met groot licht.
- 8000K (wit - blauw)
LED is ten opzichte van xenon nog efficiënter, de led chips genereren bij laag vermogen enorm veel licht en worden bij met een goed koelsysteem niet warmer dan 100 graden bij een omgevingstemperatuur van 40 graden. We krijgen regelmatig vragen over de warmteontwikkeling, of de leds niet te warm worden.
Doordat LED lampen doorgaans een aanzienlijk langere levensduur hebben en daarnaast veel minder energie verbruiken, zijn deze lampen een stuk beter voor het milieu dan bijvoorbeeld gloeilampen of halogeenlampen. Ook worden er bij LED lampen minder schadelijke materialen gebruikt (zoals lood).
Uw halogeen H4 koplampen vervangen van halogeen naar een led-autolamp? Dat kan met deze led retrofit lampen. Ze kunnen gewisseld worden met halogeenlampen die standaard in uw auto zijn gemonteerd. Deze LED retrofit lampen zijn gemaakt voor de bestuurder die streeft naar optimale prestatie.
In xenon lampen wordt geen gloeidraad gebruikt om licht te produceren zoals in halogeenlampen, maar een lichtboog tussen twee elektroden. Het licht wordt geproduceerd door een gecontroleerde gasontlading. De lampen hebben een kleine kwarts brander die gevuld is met xenon gas, metaalzouten en andere additieven.
Bij de meeste LED lampen geldt: hoe lager de kleurtemperatuur, hoe lager het aantal lumen. Toch zijn er genoeg E27 en E14 LED lampen in de kleurtemperatuur extra warm wit (2700 Kelvin) met een hoge lichtopbrengst. LED lampen met een lichtopbrengst van 400 lumen of meer schijnen al redelijk fel.
Omdat de meeste lampen tegenwoordi gebruik maken van LED (filament) techniek heeft de EU de nieuwe labels van LED lampen veranderd naar F of G. Dit doen ze om fabrikanten te stimuleren om nieuwe technieken te ontwikkelen die nog zuiniger zijn.
De Pharox LED Eco van Lemnis Lighting komt als beste uit de test. Deze lamp heeft de hoogste lichtopbrengst (249 lumen) en is met €9,99 ook één van de goedkoopste lampen uit de test. De slechtste lamp is van Gamma. Hij kost €22,95 en heeft een lichtopbrengst van 138 lumen.